همشهری آنلاین: روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق وتو برای تصویب پیش نویس قطع نامه مربوط به تشکیل دادگاه بین المللی در ارتباط با متهمین سقوط بوئینگ ۷۷۷ مالزی استفاده کرد ، در نتیجه ی این سانحه در شرق اوکراین در تاریخ هفدهم ژوئیه سال ۲۰۱۴، ۲۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.

روسیه شکیل دادگاه مربوط به بوئینگ مالزی را وتو کرد

به گزارش اسپوتنيك ،یازده کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب پیش نویس این قطع نامه رای داده و سه کشور رای ممتنع دادند. بدین ترتیب پیش نویس قطع نامه تصویب نشد.

ویتالی چورکین نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد در پایان رای گیری بیان داشت: " باید اعتراف کرد ، پیش نویسی که امروز به رای گذاشته شد ، هیچ گونه پایه و اساس قانونی نداشت. ما بارها به همکاران خود شرح دادیم و خواستیم که بر روی گزینه ی جایگزین فکر کنند. به نظر من این تعجیل برای تشکیل دادگاه است و اگر به آرامی و با دقت کار شود ممکن است راه حل های درست تری پیدا کنیم. من امیدوارم که این اتفاق بیافتد. روسیه آماده است، همکاری برای اجرای تحقیقات درست و مستقل علل و شرایط سقوط هواپیمای مالزی را با تکیه بر مفاد قطع نامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد 2166 با هدف یافتن مقصرین و متعاقبا مجازات آنها ادامه دهد. موضع امروز ما هیچ وجه مشترکی با ترویج مصونیت از مجازات ندارد. "

پیش نویس قطع نامه مربوط به ایجاد دادگاه بین المللی در ارتباط با مقصرین سانحه ی سقوط بوئینگ 777 مالزی توسط 5 کشور یعنی مالزی ، هلند، استرالیا، بلژیک و اوکراین مطرح شد. به عقیده ی طراحان این قطع نامه ، این تراژدی " تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است" و باید با دقت تحقیق و بررسی شود.

پس از اعلام نتایج رای گیری پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین قول داد که مقصرین سقوط بوئینگ مالزی را مجازات نماید و در این خصوص در صفحه فیس بوک خود نوشت. آقای پروشنکو نوشت: " نتایج گویا ست ، اما اوکراین در اینجا متوقف نمی شود. مقصرین باید مجازات شوند. این وظیفه ما در برابر کشته شدگان و خانواده های آنهاست. "

مالزی قول داد که در خصوص " طراحی گزینه ها و مکانیزم های دیگر تعقیب و پیگیری این جنایت " فکر کند. لواو تونگا لایا ، وزیر حمل و نقل مالزی به خبرگزاری تاس گفت: " من می خواهم تاکید کنم که مالزی در آن چیزی که امروز اتفاق افتاد، متوقف نمی شود. " مالزی همچنین سایر گزینه های ممکن مکانیزم تعقیب و پی گیری را در ارتباط با آنچه امروز اتفاق افتاد مطالعه و بررسی می کند. ما هیچ وقت در این جایی که ایستاده ایم، متوقف نخواهیم شد."

هلندی ها انگیزه ی روسیه را برای بلوکه کردن تشکیل دادگاه بین المللی نمی فهمند. " اینترفاکس" به نقل از برت کوندرس ، وزیر امور خارجه هلند نوشت: " برای من دشوار است که بفهمم چرا عضو شورای امنیت مانع از اجرای عدالت در این تراژدیست جایی که افراد زیادی از آن رنج می برند. تا زمانی که تمامی حقایق آشکار نشده و عدالت پیروز نشود کشور من آرام نخواهد نشست. هلند ، مالزی، استرالیا ، بلژیک و اوکراین کار مشترکی را برای یافتن روش های درست دستگیری عاملین ادامه میدهند و ما زمان را در این کار از دست نمی دهیم. "

سامانتا پااوئر، نماینده ی آمریکا در سازمان ملل متحد بیان داشت: آمریکا از حق وتوی روسیه در قطع نامه ی مربوط به ایجاد دادگاه بین المللی خشمگین و دلسرد شد. افسوس که روسیه از این حق استفاده کرد ، حقی که به او داده شده تا از صلح و امنیت بین المللی دفاع کند و نه اینکه صلح وامنیت بین المللی را تضعیف نماید. "

هفدهم ژوئیه در دانباس ، مراسم عزاداری به مناسبت سالگرد سقوط هواپیمای بوئینگ 777 برگزار شد. رهبران جمهوری خلق دانباس از این مناسبت استفاده کردند تا غیر قابل اجتناب بودن مجازات را به مقامات اوکراین یادآوری کنند. در کیف و در غرب همانند گذشته مطمئنند که مسئولیت مرگ 298 نفر بر عهده ی شورشیان جمهوری خلق دانباس است.

کد خبر 302619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha