پس از یک هفته پرتلاطم در ترکیه، روز گذشته همزمان با برگزاری نشست فوق العاده ناتو به درخواست ترکیه، پنتاگون اعلام کرد بر سر ایجاد یک منطقه حائل در خاک سوریه با ترک‌ها به توافق رسیده است.

مناطق تحت کنترل نیروهای مختلف در خاک سوریه

طبق طرح پيشنهادي تركيه، اين منطقه حائل به عمق 110كيلومتر مناطقي از خاك سوريه را در بر خواهد گرفت كه در حاشيه مرز تركيه همچنان در اختيار گروه تروريستي داعش است. اين منطقه در غرب رودخانه فرات، از شمال حلب تا شهر كردنشين سوري كوباني و مرز تركيه را در بر مي‌گيرد.

جان كربي، يكي از مقام‌هاي ارشد پنتاگون به خبرنگاران گفت كه بر سر اين منطقه حائل 110كيلومتري با مقام‌هاي تركيه مذاكره شده و 2كشور درنظر دارند «منطقه‌اي عاري از نيروهاي داعش در مرز تركيه ايجاد كنند تا امنيت و ثبات اين منطقه تضمين شود.» هفته گذشته همچنين دوطرف بر سر استفاده نيروهاي آمريكايي و نيروهاي ائتلاف از پايگاه اينجرليك در نزديكي مرز سوريه براي انجام عمليات هوايي عليه مواضع داعش در خاك سوريه و عراق به نتيجه رسيدند.

پيش از اين يكي از مقام‌هاي ديگر پنتاگون اعلام كرده بود توافق انجام شده شامل ايجاد «منطقه پرواز ممنوع» نخواهد بود. تركيه از سال گذشته يعني زماني كه حمله‌هاي هوايي نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا عليه مواضع داعش در عراق و سوريه آغاز شد، همواره خواستار برقراري يك منطقه پرواز ممنوع در طول مرز خود با سوريه بوده است.

از سوي ديگر، تركيه اعلام كرده است براي اين كشور تفاوتي ميان تروريست‌هاي داعش و گروه تروريستي حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) وجود ندارد و نيروي هوايي اين كشور همچنان به حملات خود عليه مواضع داعش در خاك سوريه و پايگاه‌هاي پ‌ك‌ك در خاك عراق ادامه خواهد داد.

طي روزهاي اخير نيروهاي پليس تركيه در عملياتي گسترده در سراسر اين كشور بيش از هزار نفر از نيروهاي چپ، نيروهاي وابسته به پ‌ك‌ك و افراد مرتبط با داعش را دستگير كرده‌اند. تركيه از روز جمعه حمله به مواضع داعش در سوريه و از روز بعد پايگاه‌هاي پ‌ك‌ك در شمال عراق را آغاز كرده است. اين حملات پس از آن رخ داد كه حمله‌اي انتحاري در شهر كردنشين سوروچ در جنوب تركيه جان 32نفر را گرفت. در پي اين حمله، نيروهاي نظامي پ‌ك‌ك، 2نفر از افسران امنيتي تركيه را ترور كردند. به گفته اين نيروها اين دو فرد در حمله شهر سوروچ با نيروهاي داعش همكاري كرده بودند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه، ديروز پيش از ترك اين كشور به مقصد چين در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه ادامه مذاكرات صلح با نيروهاي جدايي‌طلب كرد امكان پذير نيست. او گفت: «ديگر نمي‌توانيم مذاكرات صلح را با آنهايي كه وحدت ملي ما را تهديد مي‌كنند، ادامه دهيم.» اردوغان همچنين از نمايندگان مجلس تركيه خواست مصونيت سياسي آن دسته از نمايندگاني كه با «گروه‌هاي تروريستي» در ارتباط هستند را لغو كنند تا دولت بتواند آنها را مورد پيگرد قرار دهد.

  • نشست اضطراري ناتو در بروكسل

روز گذشته سفيران كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در مقر اين سازمان در بروكسل گرد هم آمدند تا شرايط امنيتي پيش آمده در تركيه را بررسي كنند. آندرس فوگ راسموسن، دبيركل ناتو در آغاز نشست ديروز گفت: «ناتو اتفاقات اخير تركيه را از نزديك دنبال مي‌كند. ما با قدرت تمام در كنار تركيه ايستاده‌ايم.»

نشست ديروز به درخواست تركيه و زير بند 4پيمان آتلانتيك برگزار شد كه به 28عضو اين پيمان امنيتي امكان مي‌دهد درصورتي كه «تماميت ارضي، استقلال سياسي يا امنيت» خود را در خطر ببينند با هدف «انجام مشورت» با ديگر اعضا، درخواست برگزاري يك نشست اضطراري كنند. در تاريخ 66ساله سازمان ناتو، اين پنجمين‌بار است كه چنين نشستي برگزار مي‌شود.

کد خبر 302413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha