همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری سوریه روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: هیچ راه‌حل سیاسی واقعی برای حل بحران سوریه وجود ندارد مگر اینکه این راهکار با پایان دادن به تروریسم همراه باشد.

اسد: خواهان مذاکرات سوری-سوری هستیم

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز يكشنبه در میان جمعی از مسوولان و اعضای سازمان‌های مردمی و سندیکاهای شغلی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی بهای حمایتشان از تروریسم در سوریه را پرداختند، تاکید کرد: تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و جنگ یا جنگنده‌های ائتلاف نمی‌توانند به آن پایان دهند. مبارزه با تروریسم با احترام به خواسته مردم و ادای حقوق آنها ممکن است.

وی گفت: به رغم پیچیدگی اوضاع سوریه نقاب از چهره خیلی‌ها افتاد و دیدارها و گفت‌وگوهایی برای بهانه‌تراشی از سوی کسانی که علیه سوریه دشمنی کردند صورت گرفت تا با این کار وقت‌کشی کنند. ملت ما هرگز در دام‌هایی که دشمنان سوریه با تروریسم برایشان ایجاد کرده بودند، نیفتادند و این مساله ناامیدی آنها را در شکستن اراده و عزم ملت سوریه در جنگی بی‌سابقه در تاریخ افزایش داد.

اسد تاکید کرد: این پایداری تهدیدی برای آینده سیاسی خیلی‌ها بود. در سال‌های گذشته این منطقه بود که تروریست به غرب می‌فرستاد و حالا غرب است که به منطقه تروریست اعزام می‌کند.

اسد با بیان اینکه تروریسم هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و نه جنگ و نه حملات هوایی ائتلاف نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، عنوان داشت: بر هیچ‌کس پوشیده و پنهان نیست که استعمار از اساس و پایه‌های تروریسم است و مبارزه با تروریسم به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بستگی دارد و جنگ نظامی آخرین ابزار برای جنگ با تروریسم است و نمی‌تواند جای سیاست‌هایی را که عامل نمو تروریسم هستند را بگیرد. تعامل غرب با تروریسم همچنان تکذیب آن است و زمانی که این مساله گریبانگیر خودشان می‌شود از آن به عنوان تروریسم و زمانی که برای ما خطرآفرین می‌شود به عنوان آزادی و انقلاب یاد می‌کنند!

وی گفت: غرب امروز نمی‌خواهد که تروریسم را از بین ببرد بلکه هدفش کنترل و هدایت تروریسم است و چیزی که غرب انجام می‌دهد در حقیقت کنترل تروریسم است نه نابودی آن.

اسد در ادامه گفت: کشورهای عضو گروه بریکس و دیگر کشورها موضعی واقعی در قبال سوریه اتخاذ کردند و ایران در پایداری ملت سوریه نقشی اساسی داشت.

وی گفت: ما درباره طرح‌هایی که روسیه برای مذاکره پیشنهاد داد همواره برخورد مثبت داشته‌ایم چراکه حفظ جان مردم سوریه از هر چیزی برایمان بااهمیت‌تر است و از هر فرصتی که حتی کمترین امیدی به ممانعت از کشتار مردم داشته باشد، استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه روسیه و چین دیوار امنیتی سوریه و دژ دفاعی سوریه در شورای امنیت بودند، عنوان داشت: ما با هر مذاکره سیاسی موافقیم حتی اگر تاثیر کمی در حل بحران سوریه داشته باشد.

اسد خاطرنشان کرد: تا زمانی که مخالفان خارجی معنای مذاکره و راهکار سیاسی را درنیابند سخن گفتن از مذاکره بی‌فایده است. ما بر اعتقادمان به اینکه مساله اصلی تروریسم و حمایت از آن است، پایبندیم و طرفدار حل سیاسی بحران هستیم. ما خواهان مذاکرات سوری- سوری بدون دخالت خارجی هستیم. اینکه برخی می‌گویند دولت سوریه مذاکره نمی‌کنند در حقیقت می‌خواهند مسوولیت شکست را به دولت تحمیل کنند. چراکه طرح‌هایی که می‌خواهند ارائه دهند هدفش تقدیم سوریه به سرورانشان و تبدیل مردم سوریه به نوکران غرب است و این چیزی است که هرگز به آن دست نخواهند یافت.

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: ما برای جنگ تلاش نمی‌کنیم اما وقتی جنگ بر ما تحمیل شود با تروریست‌ها در هر جای دنیا می‌جنگیم. کشورهای تروریست بیشتر حمایت از تروریست‌ها را برای رویارویی با عزم مردم سوریه ارائه دادند.

اسد گفت: ایران کشوری برادر برای سوریه است و در طول چند سال گذشته تجربیات نظامی را در اختیار سوریه قرار داد. همچنین برادران ما در مقاومت لبنان نیز در کنار ما جنگیدند و همه آنچه در وسعشان بود با فدا کردن جان خود انجام دادند.

اسد همچنین تاکید کرد که بافت اجتماعی سوریه حتی در مناطقی که تحت اشغال تروریست‌ها است، حامی دولت است و تلاش نظامی، رسانه‌ای و سیاسی غرب برای مبارزه با تروریسم را اقدامی فریبکارانه خواند.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در جبهه‌های نبرد گفت: تنها پایداری و مقاومت برای ارتش کافی نیست. ما در حلب، دیرالزور، حسکه و جای جای سوریه مقاومت می‌کنیم اما برای به دست آوردن پیروزی و عقب راندن تروریسم نیاز به نیروی انسانی است و به همین خاطر نیروهایی از مقاومت لبنان و دیگر همپیمانانمان به ما کمک می‌کنند و ارتش سوریه از حمایت‌های نظامی ایران برخوردار است. اخیرا طرحی برای عفو عمومی برخی زندانیان سوری صادر شد که طرح خوبی بود و به پیشنهاد خود زندانی‌ها صادر شد تا بعد از آزادی به ارتش سوریه بپیوندند و این کار هم محقق شد. به دشمنان و رسانه‌های متخاصم می‌گویم که ارتش سوریه از هم نپاشیده است و ملت سوریه به ارتش می‌پیوندند و ما به روند خود در تحقق پیروزی‌ها ادامه می‌دهیم.

بشار اسد گفت: ارتش ما همچنان توانمند به انجام ماموریت‌های خود مشغول است و می‌تواند در مقابل تروریسم بایستد. آنها با بهره‌برداری از سخنان پیشتر من گفتند ارتش سوریه خسته شده و از هم پاشیده است. اما باید بدانند یک قهرمان با خستگی به پیروزی می‌رسد و این با شکست بسیار متفاوت است. روحیه نیروهای نظامی ما بسیار خوب است و با همه مشکلات به مسیر خود تا از پای درآوردن تروریسم ادامه می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هجمه‌های رسانه‌ای علیه دولت و ارتش سوریه اشاره کرد و گفت: ما در دو جبهه نظامی و رسانه‌ای مورد حمله واقع شده‌ایم. آنها می‌گویند سوریه تقسیم شده است. اما باید بدانند تقسیم یک کشور تنها با تقسیم جغرافیایی ممکن نیست تا زمانی که یک ملت تقسیم نشود یک کشور تجزیه نخواهد شد. همه به خوبی شاهد هستیم که ملت سوریه برخلاف ادعای رسانه‌های غربی طائفه‌گرایی و تفرقه را به شدت رد کرده و می‌کند و دیده‌ایم که از مناطق تحت کنترل تروریست‌ها به مناطق تحت اداره دولت سوریه وارد می‌شوند. ملت عامل اصلی پایداری کشور و نظام سوریه است. دولت سوریه یقینا بدون پشتوانه ملت نمی‌توانست پایدار بماند اما ما در بعد داخلی نیز باید مراقب برخی اظهارات خود باشیم و از تفرقه افکنی بپرهیزیم.

بشار اسد با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: جنگ با تروریسم و اوضاع جاری و نیز تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه یقینا بر اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است. اما ما بدترین شرایط اقتصادی خود را پشت سر گذاشتیم و اوضاع اقتصادی در حال بهبود است. دولت برنامه‌های اقتصادی گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده که نتیجه آن در آینده مشخص خواهد شد. اما ملت سوریه باید بدانند که در زمینه‌های اقتصادی راه باز است و بهبودی در اوضاع اقتصادی روی داده که از سرگیری صادرات و به جریان افتادن برخی صنایع از نمونه‌های آن است.

وی گفت: به طور خلاصه به ملت سوریه می‌گویم که در زمینه نظامی استوار ایستاده‌ایم و با همکاری همپیمانان خود با قدرت ادامه می‌دهیم، در زمینه اقتصادی در حال تلاش هستیم و به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد اما باید واقعیت را بگویم در زمینه سیاسی هیچ پیشرفتی نداریم چرا که ما و همپیمانانمان همانند روسیه، ایران و چین تنها بازیگران صحنه سیاسی نیستیم اما در مرحله حساسی قرار داریم و جایی برای تردید نیست.

رئیس جمهوری سوریه با ستودن مذاکرات هسته‌ای ایران و الگو خواندن آن گفت: ما بنده نیستیم و بندگی را قبول نداریم، آنچه ایران با پایداری و مقاومت مثال زدنی خود در مذاکرات با غرب به ثمر رساند باید به الگویی برای کشورهای آزاده تبدیل شود. ایران بیش از 30 سال محاصره ظالمانه و هشت سال جنگ با حمایت غرب را پشت سر گذاشت و با همه این محدودیت‌ها توانسته موفقیت‌های علمی، اقتصادی و سیاسی زیادی را به دست آورد. پس از انتخابات 2009 یک مسئول غربی به سوریه آمد و به من گفت که از ایران دست بکشم چرا که نظام این کشور ظرف چند ماه آینده سقوط خواهد کرد! اما من به این مسئول که باید او را احمق بنامم و حماقت‌هایش هنوز هم ادامه دارد گفتم شما از اوضاع منطقه اطلاع کافی ندارید. ایران با کنار گذاشتن اختلافات داخلی خود و متحد شدن در عرصه بین‌المللی این پیروزی را رقم زد و مذاکرات هسته‌ای ایران درس خوبی برای مخالفان سوری است که به کشورهای غربی چشم دوخته‌اند. ایرانی‌ها با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها پیروزی بزرگی را رقم زدند و تنها دلیل آن را می‌توان وحدت ملی آنها دانست.

وی در ادامه سخنانش به اوضاع داخلی سوریه و جنگ این کشور بازگشت و گفت: دخالت خارجی یقیناعامل اصلی شعله‌ور شدن آتش جنگ در سوریه است اما عامل داخلی اصلی‌ترین راه برای خاموش کردن این آتش است. پیروزی در این جنگ پیروزی یک گروه بر گروه دیگر نیست بلکه پیروزی همه ملت سوریه و پیروزی بر تروریسم است.

بشار اسد در پایان با قدردانی از کمک‌های ایران و دیگر همپیمانان دمشق گفت: ما باید از کمک‌هایی که تاکنون ایران به ما ارائه داده و حمایت‌هایش از دمشق قدردان این کشور باشیم. ما از حمایت‌های چین و روسیه که در عرصه دیپلماسی جهانی سوریه را تنها نگذاشتند تشکر می‌کنیم و از صمیم قلب سپاس گذار مقاومت لبنان هستیم که رزمندگان آن با جان و خون خود در کنار سوریه ایستاده‌اند و جانفشانی می‌کنند و از ملت سوریه و استقامت و صبر آنها سپاسگزارم.

کد خبر 302133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha