همشهری آنلاین: ترکیه موافقت کرده است که به پهپادها و بمب‌افکن‌های آمریکایی اجازه دهد تا از دو پایگاه‌ هوایی آن در نزدیکی مرز سوریه علیه اهداف شبه‌نظامیان داعش استفاده کنند.

ترکیه مجوز استفاده از پایگاه‌های هوایی خود را به آمریکا داد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، مقام‌های آمریکایی این تصمیم آنکارا را "تغییردهنده بازی" توصیف کرده‌اند.

بسیاری از رسانه‌های آمریکایی از جمله نیوزویک، وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه خبر موافقت آنکارا را گزارش کردند. با این حال کاخ سفید و پنتاگون اظهار نظری در این باره نداشتند و علت آن را نگرانی‌های امنیتی اعلام کردند.

یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تاکید کرد که ترکیه به آمریکا اجازه داده است تا از پایگاه‌های هوایی آن شامل «اینجرلیک» و «پرینچلیک» برای حملات علیه داعش استفاده کند.

کاخ سفید روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه در تماسی تلفنی تاکید کردند که دو کشور در جنگ با تروریسم در کنار یکدیگر متحد ایستاده‌اند. این رهبران همچنین درباره افزایش همکاری‌ها با هدف مقابله با شبه‌نظامیان خارجی و تامین امنیت مرزهای ترکیه با سوریه گفت‌وگو کردند.

این هماهنگی‌ها به صورت رسمی از سوی ترکیه تایید نشده است. مقام‌های ترکیه‌ای از جمله بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه اوایل ماه ژوئیه در خصوص مذاکرات طرف ترکیه‌ای با هیات عالی‌رتبه آمریکا گفته بود که دو طرف درباره کلیات عملیات‌های مشترک در آینده توافق کرده‌اند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه از پاسخ به سوالات خبرنگاران در این باره امتناع کرد و علت آن را "نگرانی‌های مشخص امنیتی" دانست. به گفته سخنگوی کاخ سفید، باراک اوباما و رجب طیب اردوغان در مکالمه تلفنی خود بر "گسترش همکاری‌ها" تاکید کرده‌اند.

گزارش‌ها درباره توافق آنکارا - واشنگتن دو روز پس از حمله انتحاری وابسته به داعش به یک مرکز فرهنگی در شهر مرزی سروچ ترکیه مطرح شد که 32 کشته و بیش از 100 زخمی بر جای گذاشت.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این توافق پس از ماه‌ها مذاکره میان واشنگتن و آنکارا حاصل شده و رهبران دو کشور چهارشنبه شب در یک مکالمه تلفنی آن را نهایی کرده‌اند.

استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه به جنگنده‌های آمریکایی امکان می‌دهد تا پروازهای شناسایی موثرتر و سریع‌تری انجام دهند و بتوانند پایگاه‌های داعش در شمال سوریه را با دقت بیشتری بمباران کنند.

این توافق که هنوز از سوی مقام‌های آنکارا تایید نشده است، در پی تبادل آتش میان نیروهای نظامی ترکیه و شبه‌نظامیان داعش انجام می‌شود که منجر به مرگ یک سرباز ارتش ترکیه شد.

ترکیه یک سال قبل اعلام کرد که به دلیل اختلاف دیدگاه درباره حل بحران سوریه اجازه نمی‌دهد که آمریکا از پایگاه اینجرلیک به مواضع داعش حمله کند.

با آنکه ترکیه یکی از کشورهای عضو ائتلاف جهانی علیه گروه تروریستی داعش است، مقام‌های این کشور اخیرا با انتقادهای فزاینده‌ای در داخل و خارج مواجه شده‌اند که آنها را به اهمال در مقابله با داعش متهم می‌کنند.

کد خبر 301852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha