همشهری آنلاین: یک نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد با انتقاد از پیشینه و عملکرد ضد حقوق بشری دولت کانادا، اوتاوا را مسوول بسیاری از نابرابری ها و ستم های تحمیل شده به بومیان این سرزمین دانست.

عملکرد ضدحقوق بشری دولت کانادا زیر ذره بین سازمان ملل

به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبری، کمیته حقوق بشر ملل متحد دیروز در گزارشی درباره رویکرد دولت کانادا در زمینه رعایت حقوق بشر، به عملکرد ضعیف دولت این کشور در قبال بومیان به ویژه زنان، بی توجهی به بیانیه سال 2007 سازمان ملل درباره رعایت حقوق بومیان، ارعاب موسسات خیریه، تخلفات شرکت های کانادایی فعال در کشورهای خارجی، خشونت عمومی علیه زنان و استفاده بیش از حد از نیروی قهریه اشاره شده است.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود از دولت کانادا خواست که اقدامات بیشتری برای حمایت از بومیان این کشور در برابر قتل ها و ناپدید شدن های بومیان به ویژه زنان، انجام دهد.

این گزارش کمیته حقوق بشر پس از آن منتشر شد که دو حزب مخالف دولت کانادا اجرای بیانیه سال 2007 سازمان ملل متحد در باره رعایت حقوق بومیان را وعده دادند، بیانیه ای که دولت کنونی این کشور بابت اجرا نکردن هدف انتقاد قرار دارد.

کمیته یاد شده که رعایت حقوق مدنی و سیاسی بومیان را پیگیری می کند، خاطرنشان کرد: دولت کانادا کارهای بسیار زیادی باید برای بومیان این سرزمین انجام دهد.

نهاد یاد شده با اشاره به موارد متعدد ناپدید شدن و کشتار زنان عضو جوامع بومی کانادا، اقدام سریع دولت این کشور را برای جلوگیری از اعمال تبعیض علیه زنان و کودکان بومی خواستار شد و افزود: دولت کانادا برای توقف بدرفتاری با بومیان این کشور در بازداشتگاه ها و همچنین برای تامین خدمات اساسی بهداشتی مورد نیاز آنان باید به اقدامات بیشتری دست بزند.

این نهاد با اشاره به پررنگ شدن خطر از بین رفتن زبان های متعدد بومیان کانادا، افزود: دولت کانادا باید توصیه های کمیسیون حقیقت و آشتی منتشر شده در ماه گذشته میلادی (ژوئن) را اجرایی کند.

کمیسیون مزبور در ماه ژوئن افزایش بودجه برای آموزش بومیان کانادا به منظور ترمیم و برطرف کردن آسیب های فرهنگی وارد شده به کودکان بومی و چندنژادی در مدارس تحت مدیریت مسیحیان این کشور را خواستار شده بود.

نمایندگان دولت های کانادا و سه کشور استرالیا، آمریکا و نیوزیلند، تنها کشورهایی هستند که به بیانیه سال 2007 سازمان ملل متحد در باره رعایت حقوق بومیان، رای منفی دادند.

گزارش کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، نخستین بررسی مفصل پیشینه حقوق بشری دولت محافظه کار کانادا تحت ریاست استیون هارپر نخست وزیر به شمار می رود.

منتقدان دولت کانادا در پی انتشار این گزارش، خواستار تحقیقات ملی در باره زنان بومی گم شده و به قتل رسیده، شدند.

بر اساس گزارش پلیس کانادا، یک هزار و 181 زن بومی در فاصله سال های 1980 تا 2012 در این کشور کشته یا ناپدید شده اند.

این گزارش با انتقاد از وجود نداشتن اطلاعات آماری در باره خشونت های محلی، خواستار دفاع قاطعانه از حقوق زنان و ایجاد پناهگاه های بیشتر برای قربانیان خشونت در این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت ها و عملکردهای موسسات خیریه به صورت فزاینده هدف بازرسی های آژانس درآمد کانادا قرار می گیرند و دولت این کشور مسئول صدور مجوز برای نیروهای پلیس به منظور استفاده از قوه قهریه بیش از حد نیاز علیه تظاهرکنندگان از جمله در هنگام برگزاری نشست جی 20 در سال 2010 شناخته شده است.

در گزارش سازمان ملل همچنین پاسخگویی دولت کانادا در باره عملکرد حقوق بشری آن، با توجه به انتقادهای سازمان ملل متحد و توصیه های آن، مطالبه شده است.

بومیان کانادا یک میلیون و 400 هزار نفر هستند و 4.3 درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

کد خبر 301840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha