همشهری‌آنلاین: ترکیه و سوریه طی حدود چهار سال گذشته روابط پرتنشی داشته‌اند.این مطلب گاه‌شمار روابط پرتنش این دو کشور در ۴ سال گذشته‌است:

به گزارش واحد مركزي خبر،فرانس‌پرس چنين گزارش داده:

با انفجار خونینی که در ترکیه به وقوع پیوست و گروه داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، این کشور بار دیگر خود را درگیر مناقشه‌ای دید که از چهار سال پیش تاکنون در کشور همسایه سوریه در جریان است.

حکومت محافظه‌کار اسلامی ترکیه از همان آغاز مناقشه سوریه در سال 2011 میلادی روابط خود را با حکومت بشار اسد رئیس جمهور این کشور قطع کرد. ترکیه در حال حاضر میزبانی حدود دو میلیون آواره سوری را نیز بر عهده دارد.

  • ترکیه از بشار اسد فاصله می‌گیرد:

13 سپتامبر 2011- شش ماه پس از آغاز تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد بشار اسد،رئيس‌جمهور سوريه که با سرکوب تظاهرکنندگان همراه شد، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه که تا همین چند ماه پیش اسد را یکی از دوستان خود می‌دانست، اعلام کرد: ملت سوریه دیگر اعتقادی به بشار اسد ندارد، من نیز همین‌‌طور. او همچنین درباره وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار داد و گفت: از این می‌ترسم که روند امور به سمتی برود که جنگی داخلی بین علوی‌ها و سنی‌ها در سوریه آغاز شود. اقلیت شیعه علوی در سوریه سمت‌های کلیدی حکومت در این کشور را بر عهده دارد.

  • ترکیه پذیرای مخالفان حکومت بشار اسد می‌شود:

دوم اکتبر 2011- پس از برگزاری چندین نشست در شهرهای مختلف ترکیه، مخالفان سوری تشکیل شورای ملی سوریه را که دربرگیرنده تمام طیف‌های سیاسی مخالف رژیم حاکم بر این کشور است، اعلام کردند.


4 اکتبر 2011- ریاض الاسد یکی از فرماندهان نظامی فراری سوریه مبارزه با رژیم حاکم بر این کشور را از طریق خاک ترکیه خواستار شد. او ارتش آزاد سوریه را که متشکل از نظامیان فراری و غیرنظامیانِ سلاح به دست است، تشکیل ‌داد.

در نوامبر 2012 ترکیه ائتلاف جدید مخالفان سوری را به عنوان «تنها نماینده قانونی ملت سوریه» به رسمیت ‌شناخت.

  • تحریم‌های ترکیه ضد سوریه آغاز می‌شود:

15 نوامبر 2011- ترکیه نخستین تحریم‌های خود را برضد سوریه اعمال و استخراج نفت در این کشور را متوقف ‌کرد.
روزهای دوازدهم و سیزدهم نوامبر، شماری از افراد با سلاح سرد به نمایندگی‌های ترکیه در سوریه حمله کردند و پرچم ترکیه را آتش زدند.

  • هواپیمای ترکیه سرنگون ‌شد:

22 ژوئن 2012- بنابه اعلام آنکارا، یک جنگنده نیروی هوایی ترکیه که مشغول عملیات آموزشی در حریم هوایی بین‌المللی بود، توسط پدافند هوایی سوریه سرنگون ‌شد.

ترکیه پدافند هوایی خود را در مرز مشترک با سوریه مستقر ‌کرد. این اقدام پیش از استقرار موشک‌های ضدهوایی و ضدموشکی پاتریوت در چارچوب فعالیت‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در آغاز سال 2013 انجام شد.

  • حملات مرگبار:

11 مه 2013- در دو حمله مرگبار در ریحانلی در جنوب ترکیه و نزدیک مرز سوریه 52 نفر کشته شدند. دستگاه قضایی ترکیه از دست‌داشتن سرویس‌های اطلاعاتی سوریه در این حملات خبر ‌داد اما دمشق آن را انکار کرد. 11 فوریه نیز در حمله دیگری در جنوب شرق ترکیه 17 نفر کشته شده بودند.

  • گروه داعش به کوبانی حمله می‌کند:

16 سپتامبر 2014: تروریست‌های داعش به شهر مرزی کوبانی ترکیه حمله ‌کردند و بعد وارد این شهر ‌شدند. این شهر به میدان جنگ شهری تبدیل ‌شد.

تحت فشارهای بین‌المللی، ترکیه به مبارزان کرد عراقی اجازه ‌داد وارد خاک این کشور شوند. آنکارا که از سال‌ها پیش با شورشیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) درگیر است، از شكل‌گيري یک منطقه کردنشین مستقل شبیه عراق در سوریه جلوگیری می‌کند.

در ماه ژانویه، کردهای سوریه با کمک حمله‌هاي ائتلاف بین‌المللی، شهر کوبانی را بازپس گرفتند.

  • سرنگونی جنگنده‌های سوری:

16 مه 2015: آنکارا اعلام ‌کرد یک فروند بالگرد سوری را که در حریم هوایی جنوب ترکیه به پرواز در آمده بود، سرنگون کرده است.

در ماه‌ مارس 2014 و در سال 2013، نیروهای نظامی ترکیه چندین جنگنده سوری را به گفته مقام‌هاي ترکیه در حریم هوایی این کشور پرواز می‌کردند، سرنگون کردند.

  • حمله به اعضای داعش:

10 ژوئیه 2015: دولت ترکیه برای نخستین بار حمله به اعضای داعش را آغاز ‌کرد. آنکارا همواره به خاطر بی‌توجهی به فعالیت‌های داعش که از مرز ترکیه برای ورود ستیزه‌جویان و سلاح به سوریه استفاده می‌کند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

  • انفجار سوروچ:

20 ژوئیه 2015: در حمله انتحاری یکی از تروریست‌های وابسته به داعش به مرکز تجمع شماری از جوانان کرد در سوروچ در مرز سوریه، دست‌کم 32 نفر کشته ‌شدند.

کد خبر 301678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha