همشهری آنلاین: در حالی که ژاپن و چین همچنان درگیر منازعات در آبهای مورد اختلاف در دریای شرقی هستند، توکیو بر این باور است که به دلیل تهدید ناشی از چین این کشور باید پیگیر اعزام نیروهای نظامی خود فراتر از مرزهای ژاپن باشد.

ژاپن سند دفاعی خود را منتشر کرد؛ معرفی چین به عنوان اولین نگرانی امنیتی

به گزارش ایرنا، هنوز مدت زیادی از تصویب لایحه مربوط به اعزام نظامیان ژاپنی به عملیات های خارج از ژاپن نگذشته که این کشور چین را یک تهدید جدی توصیف کرده و خواستار توقف استخراج نفت وگاز از سوی این کشور در دریای شرقی و آبهای مورد منازعه شده است.

گزارش جدید دفاعی سالانه ژاپن که زیر نظر «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور تهیه شده است امروز چین را تهدیدی معرفی کرد که به منازعات منطقه ای دامن می زند و ایجاب می کند که توکیو برای اعزام نیروهایش به خارج از کشور در اندیشه باشد.

این گزارش در حالی در دولت ژاپن به تصویب رسید که بار دیگر منازعات طرفین در دریای شرقی چین افزایش یافته است.

در همین ارتباط ژاپن از چین خواسته است کار استخراج میادین نفت و گاز در این دریا را متوقف کرده و بیشتر از این باعث مناقشه نشود.

دو کشور بر سر تملک بر جزایر دیائویو در این دریا اختلافات شدید دارند و رویارویی هایی نیز میان آنها رخ داده است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که «آبه» برای اینکه بتواند مردم این کشور را قانع کند تا نظامیان ژاپنی به عملیات های خارج از کشور اعزام شوند، در تلاش است تا چین را تهدید معرفی کند.

بر اساس طرح تصویبی، نظامیان این کشور برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در صورت لزوم خارج از ژاپن دست به عملیات خواهند زد.

پکن اما نگران است این لایحه باعث رویارویی نظامی دو کشور در مناطق مورد منازعه اعم از دریاهای جنوبی و شرقی چین شود.

با این اوصاف در سند دفاعی که روز سه شنبه دولت ژاپن تصویب کرد به جز چین به تهدیدهای دیگر پیش روی توکیو شامل تسلیحات هسته ای کره شمالی و گروه تکفیری داعش نیز اشاره شده است.

بسیاری از مردم ژاپن به دلیل شکست این کشور در جنگ جهانی دوم تمایلی به حضور نظامیان ژاپنی فراتر از مرزهای این کشور ندارند.

در سند دفاعی سالانه 429 صفحه ای که ژاپن تهیه کرده چین اولین نگرانی امنیتی معرفی شده است.

وزارت دفاع ژاپن در این سند تاکید کرده است که به دلیل اختلافات دو طرف بخصوص در آبهای مورد منازعه با نگرانی همه تحرکات چین را در منطقه زیر نظر دارد.

کد خبر 301642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha