دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

مرکز فرهنگی شهر مرزی سوروچ در جنوب ترکیه تا صبح روز‌گذشته مملو از امید و لبخند ۳۰۰جوان کرد برای بازسازی کوبانی بود اما انفجاری انتحاری در محوطه این مرکز ناگهان همه‌‌چیز را در چشم به هم زدنی تبدیل به صحنه خون و جنازه کرد.

انفجار

 گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه يك عامل انتحاري در ميان كساني كه آماده رفتن به كوباني براي امدادرساني به ساكنان اين شهر بودند كمربند انفجاري خود را منفجر كرده كه باعث كشته شدن حداقل 30نفر و زخمي شدن بيش از 100نفر ديگر شد. گزارش‌ها از محل بستري شدن مجروحان نشان مي‌دهد به‌احتمال زياد آمار قربانيان اين انفجار افزايش پيدا خواهد كرد.

هنوز به‌صورت رسمي گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته اما رسانه‌هاي تركيه گزارش داده‌اند كه عامل انتحاري اين حمله دختر جوان 18ساله‌اي از اعضاي گروه تروريستي داعش بوده است. شاهدان عيني از پيدا شدن جنازه عامل انتحاري اين حمله خبر‌داده‌اند اما دولت تركيه هنوز در اين رابطه اظهارنظري نكرده است. وزارت كشور تركيه روز گذشته در بيانيه‌اي با محكوم كردن اين اقدام تروريستي اعلام كرد كه عاملان اين اقدام به پاي ميز محاكمه كشيده خواهند شد.

دولت تركيه مدت‌هاست كه به‌خاطر كمك تسليحاتي و لجستيكي به گروه‌هاي افراطي در سوريه مورد انتقاد قرار دارد. انفجار روز گذشته مرگبارترين انفجار در خاك تركيه از سال‌2013 به‌حساب مي‌آيد. در سال‌2013 انفجاري در شهر ريحانلي در استان هاتاي كشته شدن حداقل 52نفر را به‌دنبال داشت. شهر كردنشين سوروچ در منطقه مرزي تركيه و در فاصله كمي با كوباني قرار دارد و به همين‌خاطر مركز فرهنگي اين شهر محل اقامت حدود 300جوان بود كه براي امدادرساني آماده رفتن به داخل خاك سوريه بودند. هر چند انفجار روز گذشته در داخل خاك تركيه اتفاق افتاد اما هدف اصلي آن كردهاي كوباني به‌حساب مي‌آيند كه حالا در پناهگاه‌هاي خارج از سوريه هم در امان نيستند.

  • پناهگاه كردهاي كوباني

شهر سوروچ به‌خاطر نزديكي به كوباني محل پناه حداقل 20هزار نفر از كردهاي سوريه است كه به‌دنبال حملات گروه تروريستي داعش به اين شهر آواره شدند.همزمان با انفجار روز گذشته در خاك تركيه انفجار مهيب ديگري هم دركوباني صورت گرفت كه گزارشي از تلفات آن منتشر نشده است. مركز فرهنگي شهر سوروچ زيرنظر حزب دمكراتيك خلق(حامي كردها) اداره مي‌شود كه در انتخابات اخير پارلماني اين كشور توانست موفقيت بزرگي به‌دست آورد تا براي نخستين‌بار كردها بتوانند در قالب يك حزب در پارلمان تركيه حضور داشته باشند.

معاون حزب دمكراتيك خلق روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه حريت اعلام كرد كه همزماني انفجار كوباني و مركز فرهنگي شهر سوروچ نشان مي‌دهد كه داعش بار ديگر كوباني را هدف قرار داده است. نيروهاي گروه تروريستي داعش چندين هفته است كه با استفاده از حملات انتحاري در تلاش براي اشغال مجدد كوباني هستند و حالا اين شهر براي آنها حكم مرگ و زندگي را پيدا كرده است.
يكي از مقام‌هاي ارشد حزب عدالت و توسعه هم در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اگر انفجار روز‌گذشته توسط داعش صورت گرفته باشد ما به‌زودي سرنوشتي مانند سوريه پيدا خواهيم كرد. مدت كوتاهي پس از اين انفجار تصاوير اين حمله انتحاري با عنوان «قتل عام در سوروچ» در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد.

  • بازگشت آتش

كردهاي تركيه به‌خاطر بي‌تفاوتي دولت اين كشور در زمان حملات داعش به كوباني و اشغال اين شهر از حزب عدالت و توسعه خشمگين هستند و همين مسئله باعث بالا رفتن آراي حزب دمكراتيك خلق در انتخابات اخير شد. مقام‌هاي اين حزب اعلام كرده‌اند كه دولت تركيه و سازمان اطلاعاتي اين كشور با حمايت از گروه‌هاي افراطي سوريه در واقع در قرباني كردن سوري‌ها دست دارند.

در زمان انتخابات تركيه هم فيلمي از سوي روزنامه جمهوريت منتشر شد كه ارسال تسليحات از سوي سازمان اطلاعات تركيه براي گروه‌هاي افراطي سوريه را نشان مي‌داد. مقام‌هاي تركيه هفته گذشته در مقابل اين انتقادها اعلام كردند كه 21نفر را به اتهام ارتباط با داعش در خاك اين كشور بازداشت كرده‌اند. مخالفان دولت تركيه اما اعتقاد دارند كه همكاري دولت تركيه با گروه‌هاي افراطي در داخل خاك سوريه با هدف تغيير رژيم در اين كشور بسيار فراتر از چيزي است كه بسياري تصور‌مي‌كنند. البته دولت تركيه، حضور اعضاي پ.ك.ك در ميان مدافعان كوباني را دليل ديگر عدم‌حمايت خود از اين شهر مي‌داند.

کد خبر 301527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha