همشهری آنلاین: محققان در پژوهشگاه صنعت نفت در تلاش هستند تا به وسیله فناوری نانو به پاکسازی خاک‌های آلوده به نفت بپردازند.

پاکسازی خاک‌های آلوده به نفت با نانومواد در گچساران

به گزارش مهر، سعیده تشرفی، یکی از محققان پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که در حوزه خاک برای حذف آلایندگی هفت پروژه داریم، گفت: از آنجایی که فلزات سنگین در آب باقی نمی‌مانند و از فاز آب به فاز خاک مهاجرت می‌کنند به همین دلیل، تحقیقات خود را علاوه بر فاز آب، در فاز خاکی انجام و سرنوشت فلزات در خاک را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: در این تحقیقات تلاش داریم تا پایلوتی را در فاز خاک، جهت کاهش ترکیبات نفتی در خاک آلوده به فاز نفت انجام دهیم.

به گفته وی، پایلوت این مطالعات در گچساران انجام خواهد شد که طی آن صد تن خاک منطقه با نانو مواد تولید شده پاکسازی خواهند شد.

تشرفی با بیان این که تیم تحقیقاتی ما در صدد است تا با استفاده از فناوری‌های نانو و بایو به حذف آلاینده‌های نفتی بپردازد، اظهار داشت: در این پژوهشگاه نیز در مرحله اجرای حذف لکه‌های نفتی در فاز آب هستیم تا در نهایت به منابع انتشار آلاینده‌ها در صنعت نفت دست یابیم.

وی با بیان این که متقاضی این طرح، شرکت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و بهره‌بردار نهایی آن شرکت نفت و گاز گچساران است، اظهار داشت: "پایلوت طرح کاهش مواد آلی فرار در منطقه گچساران اجرایی خواهد شد."

این تحقیقات، یک کار تیمی است و با همکاری دکتر دستغیب، مهندس فراهانی، مهندس یادگاری و مهندس خالقی انجام می‌شود.

کد خبر 301136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha