چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم آغاز عملیات عمرانی ساخت شهرک صنعتی چاپ تهران برگزار شد.

مراسم آغاز عملیات عمرانی ساخت شهرک صنعتی چاپ تهران و کلنگ‌زنی آن، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل شهرک صنعتی شمس‌آباد با مساحتی به اندازه 200 هکتار برگزار شد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین صفار هرندی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در این مراسم با اشاره به سابقه و قدمت این صنعت که از قدیمی‌ترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود، گفت: این صنعت به عنوان صنعتی پیش‌تاز در کشور مطرح بوده و امیدواریم ایجاد چنین شهرکی به رشد و گسترش آن که سالها مغفول بوده است، کمک کند.

او با تاکید بر اینکه طراحی این شهرک باید هم از نظر هنری و هم از نظر صنعتی اغناکننده باشد، گفت: از آنجایی که صنعت چاپ یک کار فرهنگی، هنری و صنعتی است، این مسئله باید در طراحی این شهرک لحاظ شود؛ تا جایی که بتوان از آن به عنوان یک مکان گردشگری استفاده کرد.

صفار هرندی گفت: همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنایع و معادن در این طرح بسیار مثبت بوده و امیدواریم که درآینده شاهد پربار شدن نتایج این همکاریها باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن شرایط لازم بهره‌برداری از این طرح در طول عمر دولت نهم محقق شود.

همچنین احمد زمانی - مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران - با ارائه گزارشی درباره عملکرد شهرکهای صنعتی گفت: وجود این شهرکها یکی از دستاوردهای مثبت انقلاب اسلامی است و در حال حاضر در کشور 750 شهرک صنعتی فعال هستند.

او گفت: صنعت چاپ از صنایع قدیمی کشور است که نقش کلیدی در امور روزمره دارد. از این رو باید مورد توجه جدی‌تری قرار می‌گرفت و افتتاح این شهرک می‌تواند موجبات رونق و ترقی بیش از پیش چاپ را فراهم آورد.

زمانی با اشاره به ویژگیهای فرهنگی، هنری و صنعتی که قرار است در مجموعه یادشده لحاظ شود گفت: از آنجایی که تمام سرمایه‌گذاریها و ساخت و ساز در این شهرک توسط بخش خصوصی و چاپخانه دار انجام می‌شود، شرکت شهرکهای صنعتی به عنوان مشاور، راهنماییهای لازم را در مورد طراحی ویژه این شهرک ارائه خواهد داد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی تهران لزوم توجه به ایجاد خوشه‌های صنعتی را به منظور بهره‌وری بیشتر یادآور شد و گفت: به همین منظور ایجاد شهرکهای تخصصی در دستور کار ما قرار دارد و این شهرک چهارمین شهرک تخصصی، صنعتی به شمار می‌رود. نمونه‌های دیگر آن، شهرکهای تخصصی الکترونیک، چرم، آی‌تی و بازیافت خودرو و موارد دیگر هستند.

او شرایط لازم را برای انجام ساخت و ساز سریع در این شهرک مساعد دانست و گفت: با توجه به این شرایط ، ساخت این شهرک به سرعت انجام خواهد شد و حتی می‌تواند رکوردی را در ساخت سریع این گونه شهرکها به ثبت برساند.

در ادامه این مراسم، محسن پرویز - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در سخنانی، آغاز عملیات ساخت شهرک صنعتی چاپ تهران را روزی به یادماندنی دانست و گفت: با ایجاد این شهرک چشم‌انداز خودکفایی و گسترش صنعت چاپ در کشور محقق خواهد شد.

او با بیان اینکه این شهرک مکانی برای ایجاد چاپخانه‌های کوچک و متوسط است، گفت: تا پیش از آغاز ساخت این شهرک هیچ مجوز جدیدی برای احداث چاپخانه صادر نمی‌شد که امیدواریم با توسعه آن امکان تولید و رقابت بیشتر فراهم شود.

پرویز با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری در این شهرک اولویت با کسانی است که در امر چاپ اشتغال دارند، گفت: علاوه بر این، از سرمایه‌گذاریهای جدید در این راستا هم استقبال می‌شود.

بعد از پایان مراسم، شرکت‌کنندگان در محل مخصوص کلنگ زنی برای آغاز شهرک صنعتی چاپ حضور یافتند و کارشناسان به ارائه توضیحاتی درباره ویژگیهای این شهرک پرداختند و پس از آن، کلنگ احداث شهرک صنعتی چاپ با مساحت 200 هکتار و هزینه بالغ بر 200 میلیارد ریال در محل اتوبان تهران – قم، نزدیک فرودگاه امام، جنب شهرک صنعتی شمس‌آباد، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زمین خورد.

کد خبر 30106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز