همشهری‌آنلاین: دموکرات های آمریکا می‌توانند سرنوشت توافق احتمالی را مشخص کنند و در این میان هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا، می‌تواند بر روی دموکرات هایی تاثیر بگذارد که مواضع تندی در برابر ایران دارند.

hillary

روزنامه الحیات چاپ لندن در گزارشی به قلم جویس کرم، نوشت:‌ اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، مانع‌تراشی در راه حصول توافق احتمالی بین ایران و کشورهای بزرگ، ترسیم راهبردها و تلاش برای جمع‌آوری آراء را آغازکرده‌اند.

به گزارش واحد مركزي خبر،در این گزارش با اشاره به صحبت‌های جان بینر، از رهبران جمهوری‌خواه در آمریکا و میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا آمده است: نمایندگان دیگر از جمله سناتور تد کروز، بند مربوط به برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی را در هر توافقی، خط قرمز توصیف کرده‌اند. همچنین برخی از سناتورهای دموکرات مانند رابرت منندز و کریس کونز، با این بند مخالفت کرده اند.

به همین سبب کاخ سفید با دقت پیش‌نویس توافق و کلمه‌هاي قانونی آن را درباره ممنوعیت‌های تسلیحاتی، برداشتن تحریم‌ها و دیدگاه جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بررسی می‌کند. به همين دليل، اوباما، باید پیش از برداشتن هرگامی، کمی تأمل کند تا بتواند موافقت نمایندگان حزب خود را تضمین کند که این موافقت، برای تایید توافق در کنگره بسیار کلیدی است.

در صورت حصول توافق هسته‌ای، اعضای کنگره به آن رأی خواهند داد، سپس آن را به اوباما بر می‌گردانند و او نیز می‌تواند با استفاده از حق وتو، مخالفت احتمالی جمهوری‌خواهان را رد کند. بعد از آن دوباره توافق به سنا می‌رود و در آنجا برای تایید توافق به دو سوم آرا نیاز است، یعنی دموکرات‌ها سرنوشت توافق را مشخص خواهند کرد.

هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات، مهره مهمی در این معادله سخت خواهد بود زیرا بر روی برخی نمایندگان دموکرات که در مقایسه با اوباما، مواضع تندتری در خصوص پرونده ایران دارند، تاثیرگذار است.

در صورتی که در توافق احتمالی، شرط‌های اساسی در خصوص لغو تدریجی تحریم‌ها یا باقی گذاشتن ممنوعیت فروش سلاح، لحاظ نشود، جمهوری‌خواهان تلاش مي‌كنند دموکرات ها را براي مخالفت با اين توافق تحت فشار بگذارند.

کد خبر 301035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha