سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از قطع جریان آب زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی در روزهای اخیر خبر داد.

جریان آب زاینده‌رود به سمت گاوخونی قطع شد

به گزارش ايرنا، حمید ظهرابی روز دوشنبه گفت: جریان ورودی به تالاب شامل آب، پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و زهاب‌های کشاورزی است که در سه روز اخیر جریان آب زاینده‌رود قطع شده است.

وی افزود: تا چند روز گذشته آب تا محدوده سیاه کوه رسیده بود که با توجه به نیاز آبی 176 میلیون متر مکعبی تالاب، این فقط آغاز روند احیاست و تا احیای تالاب راه درازی در پیش است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان درباره روند اقدامات انجام شده برای احیای این عرصه گفت: در این راستا به جد پیگیر تامین جریان حداقلی برای حفظ حیات زاینده‌رود و تالاب گاوخونی در مجامع استانی، منطقه‌ای و ملی هستیم.

وی انجام دو طرح پژوهشی با عنوان "تعیین نیاز آبی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی برای استمرار کارکردهای اکولوژیک آن‌ها" و "بررسی اثرات محیط زیستی خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی" و همچنین تدوین "طرح جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی" را از جمله اقدامات این اداره کل در راستای احیای تالاب برشمرد.

وی یادآوری کرد: همچنین دفتر محلی مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی در ورزنه برای پیگیری مستقیم وضعیت تالاب راه‌اندازی شده است.

ظهرابی با اشاره به برنامه‌های آینده برای حفاظت از این تالاب گفت: پس از تدوین برنامه جامع مدیریت تالاب که با مشارکت همه ذی‌نفعان انجام می‌شود، برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار و دستگاه‌های مسئول مشخص شده و این اقدامات در درازمدت موجب احیای تالاب خواهد شد.

وی همچنین به نقش و اهمیت لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها که به‌تازگی توسط رییس جمهوری به مجلس ارائه شد اشاره کرد و گفت: این لایحه در صورت تصویب و تبدیل شدن به قانون و تدوین ضوابط اجرایی آن، می‌تواند هماهنگی و انضباط را بر بهره‌برداری تالاب‌ها و فعالیت‌های مختلف در محدوده تالاب‌ها حاکم و از اقدامات بخشی‌نگر و آسیب‌رسان به تالاب‌ها جلوگیری کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: این تالاب با توجه به ویژگی‌های اکولوژیکی در سال 1975 میلادی از سوی کنوانسیون جهانی رامسر حائز اهمیت شناخته شد و در فهرست مربوطه به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: تالاب گاوخونی دارای کارکردهای مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به محلی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و در نتیجه کمک به حفظ شبکه حیات در زیست کره، جلوگیری از پذیرش و پالایش آلودگی‌های بالا دست حوضه، ایجاد تعادل هیدرولوژیک در حوضه و در منطقه، حفظ تنوع زیستی، کاهش پیامدهای تغییرات آب و هوایی، تثبیت شن‌های روان در برابر طوفان، ارزش‌های فرهنگی و ارزش‌های گردشگری اشاره کرد.

وی مساحت این تالاب را متغیر بین 47 هزار و 200 هکتار تا 63 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: این تالاب در ارتفاع یک هزار و 470 متری از سطح دریا واقع شده است.

ظهرابی مساحت حوضه آبریز تالاب را 41 هزار و 503 کیلومتر عنوان کرد و گفت: این حوضه، نقطه پایانی رودخانه زاینده‌رود محسوب می‌شود.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به شمار می‌آید که در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده است.

هرچند این باتلاق بزرگ دارای حیات وحش غنی و پناهگاهی برای پرندگان مهاجر است و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان هم محسوب می‌شود اما برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از بستر رودخانه زاینده‌رود و گسترش کشاورزی در حوزه این رودخانه در سال‌های متمادی باعث شد تا گاوخونی به مدت 10 سال هیچ آبی به خود نبیند.

نگرانی از خشک شدن چنین تالاب وسیعی می‌تواند تبعاتی از جمله ایجاد پدیده گرد و غبار برای مردم شهر اصفهان و دیگر شهرهای همجوار داشته باشد.

چندی پیش به منظور ممانعت از خشکی قطعی گاوخونی و به تبع آن جلوگیری از افزایش ریزگردها در منطقه مرکزی کشور، بخشی از آب زاینده‌رود با همامیزی با پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب اصفهان به سمت این تالاب روان شد که در روزهای اخیر جریان آب زاینده‌رود قطع شده است.

کد خبر 301030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha