همشهری آنلاین: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: خطوط قرمز تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری بر روند مذاکرات در طول هفته های گذشته تاثیر مثبت گذاشته است و از حرکت رو به جلوی تیم مذاکره کننده حکایت دارد.

marandi

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد مرندی در برنامه " تیتر امشب" شبکه خبر سیما از وین افزود: در هفته های گذشته به نظر رسید که آمریکایی ها و غربی ها احساس کردند که با فشار آوردن می توانند از خطوط قرمز مقام معظم رهبری عبور کنند و با کمک رسانه های فارسی زبان غربی تلاش کردند جنگ روانی همسو با این سیاستها بوجود آورند .

وی خاطر نشان ساخت: در دیدار با یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هیاتهای غربی وی اظهار بر سرسخت بودن مقام معظم رهبری داشته است و از ایشان به عنوان شخصی حکیم در پیشبرد اهداف ایران در مذاکرات یادکرده است .

مرندی با اشاره به تاثیر مثبت خطوط قرمز تعیین شده مقام معظم رهبری در مذاکرات گفت : بر خلاف نظر برخی از سیاسیون و روزنامه های داخلی که فکر می کردند ما در موضع ضعف قرار داریم و باید هر چه زودتر به توافق برسیم ، دیدیم که خطوط قرمز بر پیشبرد اهداف ایران کمک شایانی کرده است .

  • غربی‌ها مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شدند

تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد: غربی ها در پی این مذاکرات مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در قبال پافشاری ایران و خطوط قرمز خود شدند .

وی افزود: اروپا و غرب در بحران اقتصادی قرار گرفته اند و با توجه به مسائل خاورمیانه نیاز به این توافق با ایران را دارد.

مرندی اظهار داشت: توانمندی بالای ایران درمنطقه ، رهبری قدرتمند و با تدبیر و تیم مذاکره کننده قوی باعث شده است شرایط ایران در مواجهه با غرب و آمریکا موقعیت مناسبی داشته باشد.

  • جهانگیرزاده : مجلس برای پیگیری و نظارت بر توافق احتمالی ، دقت بیشتری خواهد داشت

جواد جهانگیر زاده دیگرمهمان برنامه درخصوص ابلاغ قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران گفت : این الزام قانونی بود و باید بر اساس قانون این مصوبه ابلاغ می شد .

وی افزود: تاثیرات این مصوبات تعیین چارچوب برای مذاکرات و حمایت های قانونی از تیم مذاکره کننده است .

عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی گفت : ابلاغ این قانون، فضا را برای پایه گذاری دو اصل ارائه گزارش مذاکرات به مجلس و پیگیری قانونی جمع بندی نهایی فراهم می کند .

وی خاطر نشان کرد: بر اساس این قانون وزیر امور خارجه بعد از مذاکرات در مجلس حاضر خواهد شد و گزارش خود را به نمایندگان ارائه خواهد داد .

جهانگیرزاده تاکید کرد : از این به بعد مجلس برای پیگیری و نظارت بر توافق، دقت بیشتری را خواهد داشت .

وی درخصوص نگاه های مختلف بین نمایندگان بر مذاکرات هسته ای گفت: در مجلس دیدگاههای متفاوتی در مورد مذاکرات وجود دارد اما حمایت از تیم مذاکره کننده و اعتماد به آنها و بی اعتمادی به طرف مقابل فصل مشترک میان نمایندگان مجلس است .

این نماینده مجلس تصریح کرد:در موضوع هسته ای، مجلس جلسات متعددی با تیم های مذاکره کننده در دوره های گذشته و دوره فعلی داشته است و آنچه که در سال های اخیر رخ داد الزام دولت به ساخت ده نیروگاه هسته ای و صیانت از دستاوردهای هسته ای بوده است.

جهانگیرزاده افزود: آنچه که الان در صحنه خواهیم داشت امضای‌ متن توافق نامه در شورای عالی امنیت ملی خواهد بود .

  • مرندی: در ارزیابی مذاکرات همه نگاهها منتظر رهبری است

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه در ارزیابی مذاکرات هسته ای با کشورهای غربی همه نگاهها منتظر رهبری است گفت : ماهمواره در گذشته در تعامل با آمریکایی ها شاهد بی صداقتی آنها بودیم و حتی در قضیه افغانستان پس از اینکه ایران در مواردی همراهی کرد در محور شرارت قرار گرفت .

مرندی افزود : همواره رهنمودهای هوشمندانه مقام معظم رهبری باعث شده است که جمهوری اسلامی ایران در مسیر دیپلماسی خود رویکرد صحیحی را در پیش بگیرد و اجازه نداده ایم دشمنان بتوانند ما را فریب دهند .

وی افزود : آمریکایی ها همواره در مسیر بی صداقتی بوده اند اما ما رهبری شجاع و مقتدر داریم و در مذاکرات هسته ای هم رهنمودهای بسیار صریح و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب پشتیبانی عظیم برای مذاکره کنندگان ارشد بوده و در این جریان همواره نگاه ها به سوی رهبری بوده است .

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: اگر رهبری نتایج مذاکرات را خوب ارزیابی کنند و نظر شورای عالی امنیت ملی و همچنین دیگر نهادهای تصمیم ساز این باشد ، مردم نیز نگاه خوبی به آن خواهند داشت و اگر رهبر معظم انقلاب با هوشمندی خاص خودشان این تلاش ها و نتیجه مذاکرات را طوری دیگر ارزیابی کنند ما هم تابع هستیم .

وی گفت: اما در اینکه آمریکایی ها همواره رفتار ریاکارانه و غیرصادقانه ای داشته اند ، شکی نیست .

رهبری با قاطعیت در برابر فشارهای جاهلان و غافلان ایستادند و منطقه را نجات دادند

مرندی افزود: مقام معظم رهبری در قضیه سوریه هم به رغم ادعای برخی ها در داخل و نامه نگاری هایشان علیه بشار اسد به خوبی توطئه را شناسایی و اعلام کردند که غربی ها در سوریه به دنبال آزادی و دموکراسی نیستند بلکه از تروریست ها حمایت می کنند و اگر جمهوری اسلامی ایران در آن مقطع از مردم و حکومت سوریه دفاع نمی کرد امروزه عراق هم سقوط کرده بود و تهدیدهای زیادی متوجه کشور می شد .

این تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه گفت: امروزه همین افراد و بسیاری از کارشناسان جهانی معتقدند داعش تهدیدی برای منطقه و کل جهان است .

وی افزود: رهبری با قاطعیت در برابر فشارهای جاهلان و غافلان ایستادند و منطقه را نجات دادند و امنیت کشور را حفظ کردند .

این تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: مقام معظم رهبری در فتنه سال 88 نیز به خوبی چشم توطئه گران را کور کردند و همان افرادی که بدنبال تشدید تحریم های آمریکایی و غیره علیه ایران بودند امروزه هم علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند اما همه بدانند که رهبری ما نگاه هوشمندانه دارند و اجازه نخواهند داد دشمنان به اهداف خود برسند .

  • امروز افکار عمومی به نفع ایران است

مرندی تصریح کرد: آمریکایی ها بسیار تلاش کردند که در مذاکرات هسته ای همواره ایران را مقصر جلوه دهند اما امروزه افکار عمومی به نفع ایران است و حتی خبرنگاران غربی که در محل مذاکرات حضور دارند معتقدند آمریکا دائماً تغییر موضع می دهد .

وی گفت: غربی ها به مذاکره با ایران و توافق با کشورمان نیاز دارند و حتی در قضیه اوکراین و صرفنظر از اینکه کدام کشور به حق است ، آمریکاییها دیدند وقتی روسیه تحریم می شود به راحتی از ناحیه واردات گاز به اروپا تحت فشار هستند و به گزینه دیگری از جمله جمهوری اسلامی ایران برای تامین گاز اروپا نیازمندند و این تحریم آنها را دچار مشکل کرده است بنابراین غربیها و آمریکاییها به مذاکره و توافق با ایران نیاز دارند و خوشبختانه تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با حداکثر تلاش و جدیت مسیر مذاکره را طی کرده اند و امیدواریم سرانجام کار به نفع ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران و تامین کننده منویات مقام معظم رهبری باشد.

وی افزود: غربی ها بویژه رسانه های آنها در هفته های اخیر تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را مقصر جلوه دهند اما ایستادگی ملت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین تلاش مجدانه و ارزشمند مذاکره کنندگان هسته ای موجب شد این تلاش های غربی ها نیز به نتیجه نرسد و خطوط قرمز ما هم حفظ شود .

مرندی گفت : اگر به جمع بندی برسیم به نفع ما و منطقه خواهد بود و اگر احیاناً به نتیجه نرسد جامعه جهانی درخواهد یافت که آمریکا بدنبال توافق نیست و در افکار عمومی جهانی مقصر شناخته خواهد شد بنابراین ما چیزی را از دست نمی دهیم و در هر صورت به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما نشان دادیم که بدنبال توافق خوب هستیم و خطوط قرمز برای ما مقدس است و خوشبختانه رفتار غیر منطقی آمریکایی ها نیز برای افکار عمومی جهانیان شناخته شده است .

  • بزرگترین پشتوانه مذاکرات، رهنمودهای مقام معظم رهبری است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری ، بزرگترین پشتوانه تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای بوده است و یکی از نعمت های بزرگ الهی برای کشور و ملت ما ، وجود رهبری فرزانه و مقتدر است که نهی ایشان، نهی ملت و امر ایشان، امر ملت و مسئولان محسوب می شود .

جهانگیر زاده در برنامه " تیتر امشب " شبکه خبر افزود: مجلس شورای اسلامی بدنبال این است که در مذاکرات هسته ای بحث رفع همه تحریم ها ، حفظ حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و تحقیق و توسعه بطور کامل تضمین شود و برای ارزیابی توافق و جمع بندی ها باید منتظر انتشار گزارش ها باشیم .

وی تصریح کرد: من از اول به این مسیر خوشبین بودم و در هر دو حالت به علت حقانیت جمهوری اسلامی ایران ما برنده هستیم و دنیا خواهد فهمید که جمهوری اسلامی ایران بدنبال تعامل و توافق بوده است و اگر جمع بندی حاصل نشود افکار عمومی جهان آمریکا و غربی ها را مقصر خواهد شناخت .

  • مجلس بر رفع کامل همه تحریم ها در هر شکل و ساختاری تاکید دارد

جهانگیرزاده افزود: مجلس بر رفع کامل همه تحریم ها در هر شکل و ساختاری تاکید دارد و اگر این تحریم ها قابل برگشت باشد باید پیشرفت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران نیز برگشت پذیر باشد و مجلس بر این روند نظارت خواهد کرد .

وی گفت: باید درصورت توافق احتمالی شورای امنیت سازمان ملل شش قطعنامه قبلی را لغو کند و همه موارد و رفتارها قابل احصا و کنترل باشد.

جهانگیرزاده افزود: همه تلاشهای ما و دیگر نهادها در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی خواهد بود و ما جمع بندی تلاش های خود را به این شورا خواهیم داد .

  • وزیر امورخارجه نتایج مذاکرات را برای نمایندگان مجلس تشریح می کند

وی گفت: قرار است وزیر امورخارجه نتایج مذاکرات را برای نمایندگان مجلس تشریح کند و ما با هماهنگی با دیگر نهادها بر اجرای توافقنامه نظارت خواهیم کرد .

این نماینده مجلس تصریح کرد: شرایط منطقه و خاورمیانه طوری است که اگر غربی ها کارشکنی کنند اوضاع منطقه غیر قابل پیش بینی و مبهم خواهد بود و امروزه داعش علاوه بر اینکه امنیت منطقه را تهدید کرده است بلکه تهدید جهانی محسوب می شود و آمریکایی ها می دانند ادامه این روند مطلوب نیست .

وی افزود: مذاکره تفاهم پایان دنیا نیست و اگر غربی ها حاضر به توافق نباشند اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های زیادی برای پیشرفت و توسعه برخوردار است و وقتی 85 درصد مردم شهرها و روستاها در نظرسنجی های اخیر از مذاکره کنندگان خود حمایت کرده اند این ظرفیت برای طی کردن همه مراحل پیشرفت وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران هرگز به بن بست نمی رسد .

  • غرب به شدت نیازمند تعامل با اقتصاد ایران

این نماینده مجلس گفت:دنیا و غرب به شدت نیازمند تعامل با اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است و در هر صورت ما باید تکیه را بر استفاده از ظرفیت داخلی قرار دهیم و مقام معظم رهبری هم موضوع اقتصاد را در سالهای اخیر به عنوان اولویت شماره یک مطرح کرده اند .

وی افزود : البته رفتارهای ریاکارانه آمریکا ادامه خواهد داشت و ما بر روند مذاکرات و اجرای توافق نامه احتمالی نظارت خواهیم کرد اما به مردم و مذاکره کنندگان خود ایمان داریم چون حقانیت با آنهاست .

جهانگیرزاده گفت: بیشترین تشکرها و سپاسگزاری ها در مسیر مذاکرات هسته ای را باید نثار مقام معظم رهبری کنیم و تلاش های مجدانه وزیر امورخارجه و تیم مذاکره کننده هم مایه تشکر است که به طور مجدانه برای اثبات حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران در پشت میز مذاکره نشستند که در طرف مقابل آنها کشورهای قدرتمند جهان نشسته اند و غربی ها هرگز استقلال دیگر کشورها را برنمی تابند.

وی تصریح کرد: حتی اگر مذاکرات به نتیجه نرسد هیچ چیز از ارزش زحمات و تلاش های تیم مذاکره کننده هسته ای نمی کاهد و مردم هم قدردان این زحمات هستند .

  • راهبرد ما و تیم مذاکره کننده همان‌هایی است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند

این نماینده مجلس گفت : آمریکایی ها و غربی ها امروزه دچار فقدان یک رهبری هستند و به همین خاطر در آمریکا ، اوباما تحت فشار کنگره و یا کنگره تحت فشار ریاست جمهوری است و این نوسان دیده می شود اما خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران، ما نعمت وجود ، رهبری مقتدر را داریم و بیانات و رهنمودهای ایشان برای همه گروه های سیاسی و هم ملت، فصل الخطاب است و امر ایشان را قبول می کنند و نهی ایشان را می پذیرند و خوشبختانه در مسیر حکمت و عقلانیت به خوبی پیش رفته ایم و نظام جمهوری اسلامی ایران این مسیر را طی خواهد کرد و راهبرد ما و تیم مذاکره کننده همان هایی است که مقام معظم رهبری می فرمایند.

کد خبر 300976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha