دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان با عصبانیت و به طور اهانت آمیز به انتقاد عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه واکنش نشان داد و او را غیر مستقیم خائن و بزدل توصیف کرد.

اردوغان-عبدالله گل

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری «السومریه نیوز»، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به توصیه عبدالله گل از اعضای ارشد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور پیشین اين كشور  در خصوص لزوم تغییر سیاست کشورش در قبال منطقه  اين واكنش شديد و اهانت‌آميز را نشان داد.

اردوغان با رد توصیه عبدالله گل به طور غیر مستقیم او را «بزدل و خائن» توصیف کرد و گفت: «خائنان، بزدلان، افراد متردد و کسانی را که در جهان سیاست بر منافع شخصی خود پافشاری می‌کنند پشت سر گذاشتیم و مسیر سیاسی خود را بدون تغییر کامل کردیم، اما آنها امروز خارج از عرصه سیاست هستند.»

رئیس‌جمهور سابق ترکیه از سیاست خارجی کشورش انتقاد و تاکید کرده بود آنکارا باید در سیاست خود در قبال خاورمیانه بازنگری کند و دیدگاه‌های واقع‌بینانه‌تری در پیش گیرد.

این انتقاد او سبب رویارویی سخت عبدالله گل با اردوغان شد.

گل در یک مراسم افطاری با حضور رئیس‌جمهور کنونی تاکید کرده بود: «به صراحت باید بگویم که تصور می‌کنم نیازمند بازنگری در سیاست خارجی خود در قبال خاورمیانه و کشورهای عربی هستیم، به گونه‌ای که واقع‌بینانه‌تر باشد.»

عبدالله گل همچنین تاکید کرده بود ترکیه باید روابط خود را با کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا از جمله مصر و لیبی تقویت کند و جایگاه خود را به دست آورد.

او تاكيد كرد:"رویارویی فلسطینی- اسرائیلی همچنان نیازمند حل و فصل است و صلح دائم در خاورمیانه هنوز برقرار نشده است. بسیار غم انگیز است که کشورهای اسلامی امروز با یکدیگر در تقابل و جنگ هستند. تصور می‌کنم که ترکیه در این‌خصوص باید این کشورها را کمک کند.»

کد خبر 300898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha