دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

در شرایطی که مسئولان وزارت نیرو از خطر خاموشی در کشور به‌خاطر بالا رفتن مصرف برق سخن به میان آورده‌اند، آخرین آمارها نشان می‌دهد که رکورد مصرف برق در ایران شکسته شده است.

برق

براساس گزارش شركت مديريت شبكه برق ايران روز شنبه ۲۰ تير‌ماه در ساعت ۱۴:۲۶ بعد از ظهر بيش از ۵۰ هزار و ۱۷۸ مگاوات برق مصرف شد و در پيك شبانه هم اوج مصرف برق از مرز ۴۸‌هزار و ۵۳۰ مگاوات عبور كرد. پيش از اين ساعت 14:18روز شانزدهم تيرماه با ثبت مصرف 49هزار و 12مگاوات ركورددار مصرف برق در سال 94بود.

روز بيستم تيرماه سال 93مصرف برق در پيك روزانه 41هزار و 922مگاوات بود كه اين رقم نشان مي‌دهد رشد مصرف در اين روز نسبت به روز مشابه سال‌گذشته حدود 20درصد بوده است. نكته جالب توجه اينجاست كه تاكنون مصرف لحظه‌اي بيش از 50هزار مگاوات در تاريخ ايران به ثبت نرسيده بود و در واقع روز شنبه علاوه بر شكستن ركورد مصرف برق در سال‌جاري، ركورد مصرف تاريخ برق ايران شكسته شد.

خبرگزاري مهر با انتشار گزارشي نوشت: همزمان با افزايش و جهش قابل توجه مصرف برق در كشور، ذخيره توليد برق نيروگاه‌هاي ايران هم تا سطح ۵۹۲ مگاوات كاهش يافت. با وجود اين جهش تابستاني مصرف برق كشور تاكنون تأثيري در كاهش حجم صادرات و افزايش واردات برق نداشته است.

از اين‌رو روز شنبه در حالي حدود يكهزار و ۴۷۴ مگاوات برق به تركيه، عراق، اقليم كردستان عراق، پاكستان و افغانستان صادر شده است كه حدود ۱۸۰ مگاوات برق از تركمنستان و ارمنستان وارد كشور شده است. همچنين روز شنبه ميزان مصرف برق صنايع كشور حدود 3هزار و ۴۶۳ مگاوات بوده كه كاهش قابل توجهي نسبت به هفته‌هاي گذشته نداشته است. با ثبت ركوردهاي جديد مصرف برق تابستاني، خاموشي‌هاي پراكنده و بعضا برنامه‌ريزي شده‌اي در سطح شبكه توزيع برق تهران گزارش شده است كه پايين بودن ظرفيت انتقال و توزيع برق عامل اين گزارش‌هاي پراكنده از سوي مسئولان شركت توزيع برق تهران بزرگ اعلام مي‌شود. اما راهكار قطع روند خاموشي‌هاي پراكنده در پايتخت چيست؟

سيدزمان حسيني، مديرعامل شركت برق منطقه‌اي تهران به اين پرسش اينگونه پاسخ داد: «براي گذر بدون خاموشي از تابستان گرم امسال، مردم صرفه‌جويي 10درصدي در مصرف برق را رعايت كنند». ازاين‌رو، قطع روند خاموشي‌هاي پراكنده تهران منوط به صرفه‌جويي 10درصدي مردم شد.

کد خبر 300862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha