جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پیشین عربستان در سن ۷۵ سالگی درگذشت. شبکه العالم به نقل از رویترز گزارش داد، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه پیشین عربستان پس از بیماری طولانی جان سپرد.

faisal

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، خانواده سعود الفیصل و یک منبع رسمی روز پنج‌شنبه خبر درگذشت او را تایید کردند. بر اساس گزارش منابع خبری، نوه وزیر امور خارجه پیشین عربستان و همچنین محمد العبدالله الفیصل، برادرزاده سعود الفیصل خبر از دنیا رفتن وی را تایید کرده‌اند.

سعود الفیصل پس از 40 سال تصدی منصب وزارت امور خارجه عربستان، سرانجام در اردیبهشت گذشته از این سمت کناره‌گیری کرد. پادشاه عربستان در اردیبهشت امسال با درخواست سعود الفیصل برای کناره‌گیری از سمتش به عنوان وزیر خارجه موافقت کرد و به جای او عادل جبیر، سفیر عربستان در آمریکا به عنوان وزیر خارجه تعیین شد. فیصل در آن زمان قدیمی‌ترین وزیر خارجه جهان محسوب می‌شد

سعود بن فیصل بن عبد العزیز آل سعود نواده عبدالعزیز بنیانگذار حکومت آل سعود و وزیر امور خارجه سابق عربستان سعودی بود.

  • چهار دهه وزارت

دوران وزارت سعود الفیصل با زمامداری چهار پادشاه سعودی همزمان بود. آخرین مراسم تحلیف امیر سعود در مقام وزیر خارجه، در ماه مارس و چند هفته پس از آغاز پادشاهی ملک سلمان صورت گرفت.

امیر سعود در اکتبر ۱۹۷۵ و هفت ماه پس از آنکه پدرش ملک فیصل به دست یکی از برادرزاده‌های خود ترور شد از سوی پادشاه تازه به مقام وزارت خارجه منصوب شد.

به گزارش بی.بی.سی، سعود الفیصل به شکل نزدیکی در تلاش‌های منطقه‌ای برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵-۱۹۹۰) نقش داشت و همچنین سیاست خارجی عربستان سعودی در دوران جنگ ایران و عراق، و حمله عراق به کویت (۱۹۹۱) زیر نظر او هدایت می‌شد.

در پی واقعه ۱۱ سپتامبر که اعلام شد ۱۵ تن از گروه ۱۹ نفره هواپیماربایان شهروند سعودی بودند، روابط ریاض و واشنگتن بحرانی شد. این بحران کمی بعد با آغاز عملیات ریاض علیه پایگاه‌ها و هواداران القاعده در خاک عربستان سعودی فروکش کرد.

امیر سعود در سال ۱۹۴۰ در منطقه طائف به دنیا آمد و در سال ۱۹۶۴ در رشته اقتصاد از دانشگاه پرینستون در ایالت نیوجرسی آمریکا فارغ التحصیل شد. او از سال 1971 به مدت چهار سال معاون وزیر نفت عربستان و از سال 1975 تا 28 آوریل 2015 به مدت 40 سال وزیر امور خارجه عربستان بود.

سعود الفیصل دومین پسر ملک فیصل بود که پادشاهی عربستان سعودی را از ۱۹۶۴ تا هنگام سوءقصد به جانش در سال ۱۹۷۵ بر عهده داشت.

***

  • واکنش‌ها

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب ضمن ستایش از وزیر امور خارجه سابق عربستان، او را مدافع آرمان های منطقه توصیف کرد. العربی با انتشار بیانیه‌ای اندوه عمیق خود را از درگذشت سعود الفیصل اعلام و تاکید کرد، وی همواره با شجاعت و قهرمانانه از آرمان‌های امت عربی دفاع و با شایستگی و اقتدار به مدت چهار دهه دیپلماسی عربستان را هدایت کرد.

عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب نیز درگذشت سعود الفیصل را تسلیت گفت و او را شخصیتی کمیاب در فن دیپلماسی توصیف کرد. وی افزود، سعود الفیصل به مدت چهار دهه نقشی مهم در شکل‌گیری بسیاری از موضع‌گیری‌های عربی در برابر چالش‌ها ایفا کرد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز گفت: با درگذشت سعود الفیصل، ما شخصیتی ارزشمند و دیپلماتی خردمند را از دست دادیم. شکری با ابراز اندوه از فقدان سعود الفیصل، او را شخصیتی منحصر به فرد توصیف کرد که به مدت چهار دهه دیپلماسی عربستان و جهان عرب را با خردمندی و مهارت، رهبری کرد و در حمایت از آرمان‌های عربی نقش داشت. شکری از نقش برجسته فیصل در حمایت از مصر در مرحله‌ای دشوار از تاریخ معاصر این کشور قدردانی کرد و افزود: عربستان در سایه دیپلماسی سعود الفیصل، در صدر کشورهای حامی مصر در سال‌های اخیر بود.

در همین رابطه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام تسلیت خود نوشت: به عنوان با سابقه‌ترین وزیر خارجه در جهان، امیر سعود شاهد برخی از دوره های بسیار چالش‌برانگیز در منطقه بود. او در هر موقعیت، چه مذاکره برای پایان جنگ داخلی لبنان و چه کمک به طرح صلح اعراب، برای رسیدن به صلح تلاش کرد. چند نسل از رهبران و دیپلمات‌های آمریکایی از وسعت نظر، جذبه و وقار شخصیت، و مهارت‌های دیپلماتیک او بهره‌مند شدند.

سفارت آلمان در ریاض با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تسلیت در خصوص درگذشت وزیر امور خارجه پیشین عربستان، سعود الفیصل را دولتمردی قابل احترام نامیده است.

کد خبر 300607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha