همشهری آنلاین: مالزی پیش نویس قطعنامه‌ای را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده تا براساس آن دادگاهی بین‌المللی و مستقل برای شناسایی و محاکمه کسانی که در پشت پرده سقوط پرواز ام.اچ ۱۷ در اوکراین هستند، تشکیل شود.

سقوط هواپیمای مالزی

به گزارش ایرنا، مالزی هفته گذشته در شورای امنیت اعلام کرد آماده ارائه پیشنهاد برای تشکیل دادگاه است، هر چند روسیه تاکید دارد این حرکت زودهنگام است.

شبکه خبری آسیا پنجشنبه ( 18 تير) اعلام کرد مالزی براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل پیش‌نویس این قطعنامه و تشکیل دادگاه مسببین سقوط پرواز ام.اچ 17 را خواستار شده است.

براساس فصل هفتم منشور، شورای امنیت می‌تواند افراد متهم به نقض قوانین بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی را در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه و تحت پیگرد قرار دهد.

'راملان ابراهیم' نماینده دائم مالزی در سازمان ملل پنجشنبه گذشته (11تير)در شورای امنیت اعلام کرده بود این کشور پیش‌نویس این قطعنامه را ارائه می‌کند.

پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی مالزی 26 تیرماه سال گذشته با 298 سرنشین در مسیر آمستردام هلند به کوالالامپور، در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد. علت سقوط اصابت موشک اعلام شد .

اوکراین و آمریکا جدایی طلبان طرفدار روسیه در اوکراین را عامل سرنگونی این هواپیمای مسافربری می‌دانند، اما مسکو نیز با انتشار مدارکی این اتهامات را رد کرده و تاکید دارد نظامیان اوکراین و شلیک موشک از یک فروند هواپیمای نظامی این کشور عامل سقوط ام.اچ 17 است.

مالزی در پیش نویس قطعنامه تاکید کرده است: دادگاه مستقل و بی‌طرف تضمین موثر برای ایجاد فرایند پاسخگویی خواهد بود.

مالزی در پیش‌نویس این قطعنامه سقوط هواپیمای ام.اچ 17 را 'تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی' دانست و خواستار همکاری کامل همه دولت‌ها با دادگاه شد.

گفته می‌شود مالزی پیش‌نویس این قطعنامه را به 15 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

روسیه که از حق وتو برخوردار است، اعتقاد دارد این پیشنهاد از نظر زمانی به موقع نیست، چون تحقیقات در خصوص تیراندازی به هواپیما از روی زمین پیش از هرگونه اقدامی باید تکمیل شود.

مالزی، استرالیا، بلژیک، هلند و اوکراین، کشورهای عضو تیم مشترک بررسی علل سقوط این هواپیما، تشکیل دادگاه بین‌المللی را پیگیری می‌کردند.

شورای امنیت ملی هلند تحقیقات خود را درباره سانحه بوئینگ مالزیا ایرلاینز در شرق اوکراین به پایان رسانده و پیش‌نویس گزارش مربوط به علل و عوامل این فاجعه را برای سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری و تمامی کشورهای دخیل در این تحقیق ارسال کرده است.

نتایج این تحقیق قرار است نیمه نخست ماه اکتبر (نهم تا 23 مهر) منتشر شود.

کارشناسان هلندی در گزارش اولیه خود اعلام کردند هواپیمای مسافربری مالزی در اوج پرواز هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

کد خبر 300563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha