همشهری آنلاین: معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد افزود: وجود یک سازمان منسجمی تحت عنوان R&Dاهمیتش از این جهت است که مسیر دانش هسته ای ایران منفعل نمی‌شود و این مسیر هم پای جهان به جلو پیش می‌رود.

صادق خرازی

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید محمد صادق خرازی معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد دوشنبه شب- 15 تیر- در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مذاکرات هسته‌ای در مراحل پایانی پرداخت.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد در ابتدا در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که تحلیلتان از روند مذاکرات در مراحل پایانی گفت: آن چه که مهم است این است که به لحاظ سیاسی به راه حل جامع و کاملی برسیم ولی به لحاظ تکنیکی و  حقوقی مسائل حل نشده‌ای باقی مانده است که جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

  •  PMDجزء خطوط قرمز است

وی با اشاره به این که PMDجزء خطوط قرمز ایران به حساب می‌آید افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست واحد و منسجمی دارد که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

خرازی با بیان این که طرف مقابل می‌خواهند با واژه‌ها بازی کنند تا به نتیجه مطلوبی دست نیابیم اظهار داشت: باید حرکت را به سوی آینده سوق داد لذا اگر طرف مقابل بر روی بحث‌های خودشان پافشاری کنند مسائل معنی پیدا نمی‌کند.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: اراده سیاسی در تمام کشورها وجود دارد تا مسئله نهایی شود بنابراین این اراده را در تصمیمات ملی بسیاری از کشورها می‌توان یافت.

وی با اشاره به این که طرف مقابل با واژه‌ها می‌خواهند مسائل را پیچیده کنند خاطر نشان کرد: طرفین به فرمول متناظری از توافق رسیده‌اند.

خرازی با اشاره به این که قطعنامه شورای امنیت گفت: شورای امنیت در صورت توافق باید قطعنامه جدیدی را صادر کند تا قطعنامه های قبلی لغو شوند.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که هنوز کسی نسبت به اهمیت قطعنامه توجهی ندارد ادامه داد: روس‌ها، چینی‌ها، آمریکایی‌ها ، آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها هر یک به قطعنامه به گونه ای دیگر می‌نگرند.

وی با تاکید بر این که قطعنامه به لحاظ فنی از اهمیت زیادی برخوردار است بیان کرد: در قطعنامه زمان عادی سازی مناسبات چند سال در نظر گرفته شده است.

  • لزوم تحقیق و توسعه از خطوط قرمز مقام معظم رهبری است

خرازی با اشاره به بحث تحقیق و توسعه گفت: لزوم وجود تحقیق و توسعه از خطوط قرمز مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد گفت: کم کاری و ایستادگی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده از روزی که مذاکرات آغاز شد به خوبی قابل مشاهده است.

وی با بیان این که طرف مقابل در صدد بودند تا کل سیستم هسته‌ای ایران را منهدم کنند ادامه داد: آن‌ها با هدف منهدم کردن تکنولوژی هسته‌ای ایران به جلو آمدند.

خرازی با اشاره به این که در مسیر زمان از تحولات تکنیکی و تکنولوژی عقب نخواهیم ماند گفت: زبان فیزیک امروز دنیا با زبان فیزیک ده سال قبل تفاوت دارد.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد افزود: وجود یک سازمان منسجمی تحت عنوان R&Dاهمیتش از این جهت است که مسیر دانش هسته ای ایران منفعل نمی‌شود و این مسیر هم پای جهان به جلو پیش می‌رود.

وی با تاکید بر این که ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم اظهار داشت: فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب و مرجع تقلید امروز ایران این است که وجود چنین چیزی حرام است.

خرازی تحقیق و توسعه را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امروز جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: فوردو تعطیل نمی‌شود بنابراین به بحث‌های عملی و تحقیقاتی خود ادامه خواهد داد.

  • آژانس کاملاً سیاسی و جانب‌دارانه حرکت کرد

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که ما به آژانس اعتمادی نداریم ادامه داد: در مسیر تجربه تاریخی خود بی طرفی آژانس را مشاهده نکردیم زیرا آژانس کاملاً جانب داران و سیاسی حرکت کرده است این در حالی است که می‌توانست از روز اول بی طرفی خود را ثابت کند اما کار را پیچیده کرد.

وی ادامه داد: باید به لحاظ تکنیکی  سیاسی و حقوقی مکانیزمی طراحی شود تا با این مکانیزم ایران قدرت جانب‌دارانه آژانس را خنثی کند.

خرازی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که وظیفه رسانه‌ها در این روزهای پایانی چیست گفت: نباید مسائل هسته ای را با مباحث سیاسی و جناحی قاطی کرد. زیرا مسائل سیاسی از فرع مذاکرات هسته ای ریشه در امنیت و هویت ملی ایرانیان دارد.

  • اهالی رسانه و جناح‌های سیاسی باید یک صدا باشند

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب خطوط قرمز را مشخص کرده است افزود:  اهالی رسانه و همه جناح‌های سیاسی باید در مواجهه با خارجی‌ها یک صدا باشند بنابراین اگر این امر صورت گیرد چیزی تفاوت نمی‌کند.

وی با اشاره به این که رسانه‌های غربی هم نیز خطوط خود را دنبال می‌کنند گفت: آن‌ها می‌خواهند ایران را مهار کنند و تضمین‌های جدی را بگیرند.

خرازی تاکید کرد: رسانه‌ها با کمال قدرت باید در راستای منویات مقام معظم رهبری گام بردارند و از سیاست ملی ایران در مسائل هسته ای دفاع کنند.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سخنان رئیس جمهور پیرامون روند مذاکرات گفت: اگر طرف مقابل تقاضای بیشتری داشته باشد هرگز به عقب نخواهیم برگشت.

سعید خزاعی در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه پیرامون روند کنونی مذاکرات گفت: اکنون به زعم بنده مذاکرات به جای حائز اهمیتی رسیده است.

وی با اشاره به حس خطوط قرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تمامی خطوط قرمز حفظ شده است این در حالی است که پیش از این طرف مقابل تلاش می‌کرد تا در مذاکرات هسته ای ایران محکوم کند پس ملتمان باید افتخار کند که در جایی قرار گرفته که با 6 قدرت جهانی وارد گفتگو و مذاکره شده است.

این کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به این که بسیاری از نیروها و رقبای منطقه‌ای مایل نیستند به توافق دست یابیم گفت: به نظر می‌رسد مذاکرات به نتایج خوبی خواهد رسید.

خرازی در ادامه با بیان این که مذاکره کنندگان ما با قدرت تمام در حال مذاکره هستند گفت: اگر خطوط قرمز نبود دستاوردهایی که امروز داریم را نداشتیم و مهم‌ترین پیام این است که استقامت کنار خطوط قرمز موفقیت‌ها را رقم خواهد زد.

معاون نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد با بیان این که ما با رقبا و دشمنان جدی در منطقه و خارج از منطقه روبرو هستیم اظهار داشت: فقط رسانه های استکباری نیستند بلکه رسانه های منطقه از اسرائیلی‌ها بدتر رفتار می‌کنند تا ایران به اهداف خود نرسد.

وی اضافه کرد: اعراب ، اسرائیلی‌ها و گروه‌های مخالف ما در اروپا و آمریکا که از ایران انقلابی و ایران اسلامی دل خوش ندارند و با وجود یک قدرت منطقه ای به نام ایران مشکل دارند تمام تلاش خود را می‌کنند تا در این ماجرا ایران موفق نشود لذا ما باید بدانیم که در کجا واقع شدیم، با چه مجاهدت‌هایی و با چه ابعادی می‌جنگیم و کار می‌کنیم.

کد خبر 300424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha