دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: 50 عراقی در ناآرامی‌های دو روز گذشته این کشور جان خود را از دست دادند و شش سرباز امریکایی هم یک‌شنبه 5 شهریور در بغداد کشته شدند.

به گزارش اسوشیتد پرس به نقل از پلیس بغداد، دوشنبه 6 شهریور طی یک عملیات انتحاری، یک خودروی بمب‌گذاری شده به یک پست بازرسی در بیرون ساختمان وزارت کشور عراق کوبیده شد که باعث کشته شدن 14 نفر و مجروح شدن حداقل 12 نفر شد.

این انفجار که صدای آن تا یک مایلی محل حادثه شنیده می‌شد  پیش از ظهر  و در اوج ترافیک روزانه بغداد اتفاق افتاد. احمد محمد علی یکی از سخنگویان پلیس بغداد گفت 8 پلیس در این حادثه کشته و 17 نفر مجروح شده‌اند.

در همین حال فرمانده نیروهای امریکایی در عراق اعلام کرد دوشنبه 6 شهریور  بر اثر انفجار یک بمب که در مسیر عبور خودروی نیروهای امریکایی در شمال بغداد کار گذاشته شده بود 4 سرباز امریکایی کشته شدند. همچنین بر اثر انفجار یک بمب دیگر در غرب بغداد هم دو سرباز امریکایی دیگر جان خود را از دست دادند و یک سرباز هم در درگیری با افراد مسلح در شرق بغداد کشته شد.

پیش تر در روز شنبه 4 شهریور هم یک سرباز امریکایی بر اثر انفجار یک بمب جان خود را از دست داده بود. تا به حال 2600 نیروی امریکایی از زمان شروع جنگ عراق ان خود را در این کشور از دست داده‌اند.

این حوادث در حالی اتفاق می‌افتند که نوری المالکی از پیشرفت در مقابله با این گونه حملات در این کشور خبر داده بود.

50 کشته ناآرامی‌های سراسری عراق
شب یکشنبه 5 شهریور یک گروه مسلح با سه خودرو به یکی از بازارهای شبانه در استان دیاله در 50 مایلی شمال بغداد حمله کردند و 12 نفرا را کشتند و باعث زخمی شدن دست کم 25 نفر شدند. این بازار در مرکز شهر خلیس که یک شهر شیعه نشین در استان دیاله است اتفاق افتاد.

همچنین بر اثر انفجار یک مینی‌بوس در مرکز بغداد و جلوی هتل فلسطین 9 نفرکشته و 16 نفر مجروح شدند. در انفجار دیگری در بغداد، یکشنبه 5 شهریور سه نفر در کنار ساختمان یک روزنامه دولتی کشته شدند و 14 نفر مجروح شدند.

در شهر کرکوک در شمال عراق هم انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده که پشت سر هم منفجر شدند 9 کشته و 22 مجروح بر جای گذاشت. ساعاتی پیش از این اتفاق، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده دیگر در همین منطقه باعث کشته شدن یک نفر شده بود.

در بصره- دومین شهر بزرگ عراق-  که در 340 مایلی جنوب بغداد واقع شده است هم انفجار یک موتوسیکلت بمب‌گذاری شده در یک بازار شبانه باعث کشته شدن 4 نفر و مجروح شدن 15 نفر شد.
در موصل هم که در 225 مایلی شمال غرب بغداد قرار دارد، یک  نفر بر اثر تیر اندازی افراد مسلح جان خود را از دست دادند. تیر اندازی افراد مسلح  همچنین در شهری نزدیک کوت در 100 مایلی جنوب شرق بغداد جان یک نفر دیگر را گرفت. در دجیل -50 مایلی بغداد- هم سه نفر که گفته می‌شود محافظان یک نماینده مجلس بوده‌اند کشته شدند.

در محمودیه هم که در 20 مایلی جنوب بغداد قرار دارد پلیس اجساد هشت نفر را در نقاط مختلف شهر پیدا کرد. بنا به گفته پلیس دست و چشم  تمام این قربانیان  پیش از کشته شدن بسته شده بود.

عملیات تروریستی در عراق در حالی  افزایش پیدا کرده که نیروهای نظامی در عراق از 15 مرداد با اعمال تدابیر امنیتی، شدیدتر  سعی در کاهش این اقدامات در بغداد داشته‌اند. ماه گذشته در عراق روزانه 100 نفر بر اثر خشونت‌ها جان خود را از دست دادند.
 

کد خبر 3004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز