همشهری آنلاین: سازمان خدمات دامپزشکی تاجیکستان به دلیل نگرانی از انقراض نسل الاغ در این کشور آسیای میانه و نیز مکروه بودن ذبح آن در میان مسلمانان با درخواست چینی‌ها برای احداث کشتارگاهی ویژه این حیوان مخالفت کرد.

مخالفت تاجیکستان با احداث کشتارگاه الاغ توسط چینی ها

به گزارش ايرنا، تارنمای بخش تاجیکی رادیو آزادی در گزارشی مفصل در این زمینه نوشت: خر یک حیوان حیاتی در زندگی روستاییان تاجیکستان به شمار می رود اما به گفته روستائیان تاجیک، اشتیاق خیل عظیم کارگران چینی به تناول گوشت آن، نسل این حیوان را در این کشور در خطر انقراض قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، حدود شش هزار کارگر چینی در شرکتهای مختلف در تاجیکستان به فعالیت مشغول هستند و شمار آنان برای اجرای طرحهای مختلف اقتصادی در این کشور در حال افزایش است.

یک شرکت چینی هفته گذشته از سازمان خدمات دامپزشکی تاجیکستان خواست از آنجا که چینی ها به مصرف گوشت الاغ علاقه دارند، مجوز احداث یک کشتارگاه ویژه در این زمینه را صادر کند.

بر اساس آمار منابع رسمی در تاجیکستان، در حال حاضر 186 هزار راس الاغ در این کشور وجود دارد و به عنوان مهمترین وسیله نقلیه روستاییان آن شناخته می شود.

کارشناسان تاجیک نگران آن هستند که ا گر با احداث کشتارگاه، کارگران چینی به سهولت به گوشت الاغ دست پیدا کنند و مهمتر از آن، اجازه صدور گوشت این حیوان به چین صادر شود، نسل این حیوان در تاجیکستان در مدتی کوتاه نابود خواهد شد.

به گزارش رادیو آزادی، ساکنان روستاهایی که شهروندان چین در نزدیکی آن در حال انجام خدمات فنی نظیر احداث جاده یا امور معدن هستند، می گویند که ا گر چینی ها تناول گوشت این حیوان زحمتکش را با چنین سرعتی ادامه دهند، بعید نیست در آینده نزدیک، الاغ به یک حیوان کمیاب در تاجیکستان تبدیل شود.

«صدرالدین خالبایو» نماینده یک شرکت استخراج طلا در استان ختلان تاجیکستان گفت: اکثر چینی ها، همان اندازه به گوشت الاغ علاقه دارند که تاجیکان مسلمان به گوشت گوسفند.

خالبایو با بیان اینکه کارگران چینی، هر هفته بطور میانگین حدود یکصد کیلوگرم گوشت الاغ مصرف می کنند، افزود: « آنها خودشان برای خرید خر با ساکنان محلی داد و ستد می کنند و برای خرید هر راس بین 400 تا 800 سامانی (250 تا 500 هزار تومان) پول می پردازند.»

وی خاطرنشان کرد: «ما به آنها کاری نداریم چون خوراک آنها از خوراک کارگران تاجیک جدا است.»

بر اساس این گزارش، جمعیت کارگران راهسازی، امور ساختمانی، خدمات کشاورزی و حتی تجار چینی هر سال در تاجیکستان بیشتر می شود. بر اساس آمارهای رسمی در تاجیکستان هم اکنون حدود شش هزار شهروند چینی به عنوان مهاجر کاری در این کشور هشت میلیون نفری فارسی زبان آسیای میانه مشغول فعالیت هستند.

«دلشاد تاشیو» ساکن یکی از روستاهای گلستان در منطقه رودکی تاجیکستان گفت که تبدیل شدن الاغ به مهمترین ماده غذایی چینی ها، ما را نگران کرده است.

وی افزود: «همه روزه چینی ها برای خوردن خر می آیند. آنها از روستای ما روزانه چند خر را خریداری می کنند و می برند.»

به گفته تاشیو، چینی ها ترجیح می دهند خرهای فربه و نر را خریداری کنند و روستاییانی که به پول نیاز دارند، از این کار استقبال می کنند.

با این حال، کارگران چینی که در معادن سنگ و آهک در ناحیه یاوان تاجیکستان فعالیت می کنند، به رادیو آزادی گفتند با وجود آنکه از نظر آنها، خوردن گوشت الاغ هیچ منعی ندارد اما از آنجا که مردم بومی، به این کار حساسیت دارند و خوردن گوشت آن را حرام می شمارند، چینی ها نیز تلاش می کنند کمتر سراغ گوشت این حیوان بروند.

گزارشگر بخش تاجیک رادیو آزادی در این زمینه از «فنفراق» در ناحیه ورزاب به عنوان تنها روستا در تاجیکستان یاد کرد که با وجود نزدیک بودن به محل کار کارگران چینی، خطری جان الاغ های آن را تهدید نمی کند.

بر اساس این گزارش، هر خانوار این روستا در 21 کیلومتری شهر دوشنبه حداقل دو راس الاغ دارند.

«محمدرجب میرزایف» ساکن روستای فنفراق گفت: کارگران چینی که راه دوشنبه - خجند را می ساختند بار ها به روستای ما برای خرید الاغ مراجعه کردند ولی هیچ یک از ساکنان راضی نشدند چنین کاری بکنند زیرا الاغ تنها وسیله نقلیه در این روستا است.

وی افزود: در کوهستان، زندگی بدون داشتن الاغ امکان پذیر نیست. ما نه تنها در تابستانها با این حیوان بار ، علف و هیزم حمل می کنیم بلکه در زمستانها نیز که راهها بسته می شود، به عنوان تنها وسیله رفت و آمد از آن بهره می گیریم.

بخش اعظم جمعیت روستایی تاجیکستان یعنی 70 درصد آنها در مناطق کوهستانی زندگی می کنند و الاغ برای آنها حکم یک وسیله نقلیه را دارد؛ وسیله ای که با آن، آب و علف حمل می کنند، بار جابجا می کنند و حتی اعضای خانواده را از نقطه ای به نقطه دیگر می برند.

«تاج بیک نار اف » معاون سازمان خدمات دامپزشکی تاجیکستان گفت: مردم ما از هیچ حیوانی به اندازه الاغ استفاده نمی کنند. به همین دلیل، دامپزشکان، هر ساله این حیوانات را معاینه و آنها را در مقابل بیماریهای واگیر، واکسینه می کنند.

«صفرعلی غفوراف» ساکن روستای فنفراق هم خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور عامه، پرورش الاغ کار ساده و آسانی نیست .' در روستا، گرگها هم زندگی این حیوان را تهدید می کنند و ا گر درست مواظبت نکنیم طعمه گرگ ها می شوند. در زمستان باید جو و کاه برای آنها تامین کنیم تا خوب خدمت کنند. پرورشش هم کار آسانی نیست چون زاد و ولد آنها زیاد نیست.»

کد خبر 300137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha