دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه بورس: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران طی 5 ماه سپری شده از سال 86 از مرز 8.3 درصد فراتر رفت.

طبق آمار بورس تهران، رشد بازده بورس تهران در 5ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/18 درصد بوده است.

افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بورس در حالی روی داد که در این مدت شاخص کل قیمت سهام 2/3 درصد نزول داشته، اما در عین حال روند حرکت شاخص سود نقدی موجبات رشد بازده کل بورس را فراهم آورده است.

آمارها نشان می‌دهد: در 5 ماه گذشته شاخص سود نقدی 9/11 درصد رشد داشته و در این مدت شرکت‌های فعال در بازار سهام در مجموع 40 هزار میلیارد ریال سود نقدی در مجامع عمومی بین سهامدارانشان توزیع کرده‌اند.

در این مدت همچنین در حالی که روند حرکت شاخص عملکرد تابلوی اصلی 15 درصد نزول را به نمایش گذاشته، منحنی شاخص قیمت در تابلوی فرعی 3/16 درصد رشد کرده است. در طول 5 ماه گذشته روند حرکت قیمت سهام واسطه‌گری‌های مالی و سهام صنعتی، هر دو رو به نزول بوده، به طوری شاخص مالی ظرف این دوره 7/9 درصد و شاخص صنعت 7/2 درصد کاهش یافته است.

طبق این گزارش تا پایان مرداد ماه در مجموع در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار در سراسر ایران، طی 102 روز به روی سرمایه‌گذاران باز بوده که در این بین سهامداران در 68 روز شاهد صعود منحنی شاخص و در 34 روز شاهد نزول منحنی شاخص عملکرد بازار بوده‌اند. به این ترتیب نسبت به پارسال تعداد «روزهای منفی» بازار در  طول سال جاری 5/10 درصد کاهش یافته است.

ارزش بازار

آمار رسمی بورس نشان می‌دهد: همزمان با عرضه سهام مپنا ارزش بازار سهام تهران از مرز 400 هزار میلیارد ریال گذشته است. طبق این آمار، متوسط نسبت قیمت به درآمد سهام در بورس تهران در پایان مرداد ماه به 3/5 مرتبه رسیده و گردش سهام 8/5 درصد بوده است. براین اساس مشاهده می‌شود. نسبت گردش سهام در بورس تهران طی سال جاری نسبت به پارسال 59 درصد کندتر شده است.

کارنامه بازار

در طول دوره سپری شده از سال جاری در مجموع 11میلیارد برگه سهم در تالارهای مبادلات بورس اوراق بهادار تهران، داد و ستد شده که در مجموع ارزش کل مبادلات به مرز 23 هزار میلیارد ریال رسیده. در این مدت ارزش کل داد و ستدها 44 درصد و میزان سهام مبادله شده 130درصد رشد کرده است.

خصوصی‌سازی

طبق آمار موجود در طول سال جاری دولت در مجموع 12 هزار و 200 میلیارد ریال از محل عرضه سهام، نقدینگی از بورس تهران جمع کرده است. در این مدت سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌ها دولتی 11 میلیارد برگه سهم را از طریق بورس یا مکانیزم سهام عدالت به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند.

به این ترتیب آمار عملکرد خصوصی‌سازی به لحاظ ارزش واگذاری در طول سال جاری 56 درصد مثبت بوده و از نظر تعداد سهام عرضه شده 273 درصد رشد نشان می‌دهد.

کد خبر 30011

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز