سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشام برکات دادستان کل مصر روز دوشنبه و ساعاتی پس از زخمی شدن در انفجار بمب در مسیر خودروی حامل وی در قاهره، در بیمارستان جان باخت.

دادستان کل مصر در انفجار بمب کشته شد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از قاهره، احمد الزند وزیر دادگستری مصر خبر کشته شدن برکات را تایید کرد.

مقام های مصری پیشتر گفته بودند که یک بمب گذار انتحاری خودروی خود را به خودروی برکات زده است. این مقام ها سپس اعلام کردند که یک خودروی بمب گذاری شده احتمالا در نزدیکی خودروی حامل برکات منفجر شده است. در جریان این حمله 2 غیرنظامی و 2 نیروی پلیس نیز زخمی شدند.

براساس این گزارش، قضات و دیگر مقام های مصری به طور فزاینده ای هدف حملات هواداران اخوان المسلمین که از صدور احکام شتابزده علیه اعضای این گروه غیرقانونی در مصر خشمگین هستند، قرار می گیرند.

در همین حال، گروهی که خود را مقاومت مردمی جیزه می نامد، در پیامی روی صفحه فیس بوک خود ابتدا مسوولیت حمله روز دوشنبه را برعهده گرفت، اما ساعاتی بعد این پیام ادعایی را از روی صفحه فیس بوک برداشت.

وابستگان مصری داعش ماه گذشته از هواداران خود خواستند به قضات در این کشور حمله کنند. پیشتر در همین ماه، 3 قاضی در شهر العریش در شمال صحرای سینا به ضرب گلوله کشته شدند.

براساس این گزارش، مصر با تحرکات و حملات تروریست های مستقر در سینا مواجه است که از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهوری پیشین این کشور، صدها نیروی پلیس و سرباز را در حملات خود کشته است.

فعال ترین گروه تروریستی مستقر در سینا، ولایت سینا نام دارد که با داعش بیعت کرده است.

لغو مراسم 30 ژوئن و اعلام عزای عمومی

به دنبال ترور دادستان کل مصر در انفجار خودروی بمب گذاری شده در مرکز قاهره، تعدادی از مقامات کشورهای غربی و عربی دربیانیه‌های جداگانه این اقدام را محکوم کردند. مصر نیز ضمن لغو مراسم 30 ژوئن، روز سه شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور "هشام برکات"، دادستان کل مصر متعهد شد تا برای مبارزه با آفت تروریسم به همکاری با قاهره بپردازد.

دولت انگلیس نیز ضمن محکوم کردن این "عملیات تروریستی" بر ادامه حمایت خود از مردم مصر در مقابله با تروریسم تاکید کرد.

وزیر خارجه ایتالیا هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن عملیات ترور هشام برکات، همبستگی خود را با دولت و نهادهای مصری در مقابله با تروریسم اعلام کرد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز به نوبه خود این حمله تروریستی را که منجر به کشته شدن هشام برکات شد محکوم کرد.

وزارت خارجه امارات نیز عملیات ترور دادستان کل مصر را محکوم و اعلام کرد: هدف این جنایت تروریستی ایجاد اخلال در صلح و امنیت مصر و گسترش خشونت در این کشور است اما مصر هرگز از ادامه تلاش‌های خود برای تحقق ثبات و مبارزه با تروریسم کناره گیری نمی‌کند.

محمد المومنی، سخنگوی رسمی دولت اردن نیز ترور هشام برکات را به شدت محکوم و همبستگی و حمایت امان از قاهره را در ریشه کن کردن تروریسم اعلام کرد.

"سیف بن مقدم البوعینین"، نماینده دائم قطر در اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن این عملیات تروریستی گفت: تروریسم با تمامی ارزش‌ها، اصول و ادیان آسمانی در تضاد است و باید با آن مقابله کرد.

دولت لیبی نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و حمایت خود را از مصر در مقابله با تروریسم اعلام کرد.

در همین راستا، دفتر ریاست جمهوری مصر به دلیل کشته شدن هشام برکات جشن‌ها و مراسم دومین سالروز "انقلاب 30 ژوئن"(سالروز برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر با کمک نظامیان این کشور) را لغو و روز سه شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

برخی مسئولان سیاسی قاهره معتقدند که اخوان المسلمین در این حادثه تروریستی دست دارد و باید رهبران اخوان در خارج بازداشت شوند.

برخی احزاب سیاسی داخلی در مصر نیز خشم خود را از عملیات تروریستی که موجب کشته شدن هشام برکات شد ابراز داشتند.

محمد البیلی، عضو هیات عالی حزب مصری‌های آزاد ضمن محکوم کردن این حادثه گفت: گروه‌های تروریستی خواهان گسترش تنش و تندروی در کشور هستند. در نتیجه دستگاه‌های امنیتی باید اقدامات جدی را برای مقابله با گروه‌های تروریستسی اعم از اخوان المسلمین، داعش و دیگر گروه‌ها اتخاذ کنند.

حسین ابوجاد، هماهنگ کننده کل ائتلاف زنده باد مصر نیز گفت: اخوان المسلمین برای ایجاد تنش و آشوب در کشور تلاش می‌کنند برای همین از دولت، پلیس و ارتش می‌خواهیم تا برنامه‌هایی را برای از بین بردن این گروه تروریستی اتخاذ کنند.

کد خبر 299689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha