همشهری‌آنلاین: اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز سه شنبه ۹ تیر از انتصاب یک زن برای عضویت در دیوان عالی این کشور برای نخستین بار در تاریخ افغانستان خبر داد.

anisa-rassouli

اشرف غني،رئیس‌جمهور افغانستان در کنفرانسی درباره زنان در کابل که رولا همسرش نیز در کنارش حضور داشت، گفت : « این افتخار را دارم که اعلام کنم، برای نخستین بار، من یک زن را برای عضویت در دیوان عالی کشور منصوب می‌کنم.»

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از کابل، اما « انیسه رسولی »، قاضی باتجربه، باید ابتدا رأی موافق مجلس نمایندگان (ولسی جرگه) را که بسیاری از روحانیون مذهبی با دیدگاه محافظه کار در آن حضور دارند، به‌دست بیاورد.

اشرف غنی گفت : « ما از علمای مسلمان حمایت کامل می‌کنیم و امیدوارم که برادران من در این مسیر، راه مرا در پیش بگیرند.»

او همچنین از همه وزیران دولت خواست دست کم یک زن را برای تصدی سمت معاون وزیر تعیین کنند.

این اقدام اخیر و انتصاب انیسه رسولی برای تصدی چنین سمت مهمی نشان می‌دهد اشرف غنی، کارشناس اقتصادی سابق بانک جهانی، تا چه اندازه به تحول سرنوشت زنان افغان پایبند است.دیوان عالی ، نگهبانِ قانون اساسی به شمار می رود.


پس از سقوط رژیم طالبان در سال 2001، حقوق زنان افغان تا حدي رعايت مي‌شود، اما مردسالاری در جامعه افغانستان همچنان ادامه دارد و خشونت بر ضد زنان در این کشور امری رایج است.

در این رابطه، مرگ فرخنده در ماه مارس جنجال زیادی به پا کرد. این زن جوان به ناحق به سوزاندن قرآن متهم شد.او سپس بی آن که پلیس مداخله‌ای کند، توسط افراد متعصب کشته و جسدش سوزانده شد.

کنفرانس امروز در کابل به اجرای قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل اختصاص داشت. این قطعنامه که در سال 2000 به تصویب رسید، از کشورهای عضو می‌خواهد از زنان دفاع کنند و حقوق آنها را ارتقا بخشند.

بانوی اول افغانستان، که لبنانی تبار است، غالبا در مراسم  رسمی حضور دارد که اقدامی بی‌سابقه در این کشور تلقی می‌شود.

ashrafghani-rula ghan

مریم، دختر رئیس‌جمهور افغانستان نیز هنرمند است و در نیویورک زندگی می‌کند.

کد خبر 299671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha