مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هولوگرام‌های سه بعدی و تعاملی به لطف دانشمندان ژاپنی که با استفاده از لیزرهای فوق‌سریع و قدرتمند هولوگرام‌های قابل لمس ابداع کرده‌اند، به واقعیت تبدیل شدند.

هولوگرام

براساس گزارش ساينس الرت،‌ دانشمندان با استفاده از ليزري قدرتمند موفق به ساخت هولوگرام‌هايي شده‌اند كه قابل لمس بوده و از قابليت واكنش دادن به لمس انسان برخوردارند.

هولوگرام

به گفته داوطلباني كه اين هولوگرام‌هاي تعاملي را لمس كرده‌اند،‌ لمس اين تصاوير شناور در هوا حسي مشابه لمس سنباده و شوك الكتريسيته ساكن دارند. اين تصاوير با استفاده از نقاطي كوچك از نور پلاسمايي كه وكسل ناميده مي‌شود ايجاد شده‌اند، اين نور زماني ايجاد مي‌شود كه انرژي متمركز ليزر هواي اطراف خود را يونيزه مي‌كند.

ليزر‌هاي مورد استفاده دانشمندان دانشگاه سوكوبا ليزرهاي فمتوثانيه‌اي هستند كه در پالس‌هاي 30 تا 270 ثانيه‌اي متصاعد مي‌شوند (يك فمتو ثانيه يك كوادريليون از يك ثانيه است). دانشمندان توانستند با استفاده از اين ليزر در كنار يك مدولاتور نور، يك آينه و يك اسكنر گالوانو به منظور هدف‌گيري دقيق‌ليزر، شكل‌هايي به بزرگي يك سانتيمتر مكعب با وضوح تصويري 200 هزار نقطه بر ثانيه خلق كنند.

سرعت بالاي ليزر به اين معني است كه تصوير مي‌تواند در زمان حقيقي نسبت به لمس واكنش نشان دهد و با استفاده از دوربيني كه حركات انگشتان و دست را كنترل مي‌كند، به ميزان تعاملي بودنش افزوده شود. اگرچه در آزمايش‌هاي قبلي نتايجي مشابه حاصل شده‌بود،‌ اما محققان ژاپني ادعا مي‌كنند تاكنون در هيچ مطالعه‌اي چنين وضوح تصويري بالايي بدون اينكه به انسان آسيب وارد كند،‌ايجاد نشده‌است.

محققان براي اينكه در حين لمس مانع از سوزانده شدن دست انسان توسط پرتوهاي متمركز ليزري شوند، طول زماني متصاعد شدن پرتوها را كوتاه كرده‌ و به 50 ميلي ثانيه تا يك ثانيه رسانده‌اند.

کد خبر 299656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha