همشهری آنلاین: مدیرگروه کشاورزی پژوهشکده گیاهان و مواد دارویی دانشگاه شهید بهشتی بر لزوم توسعه بانک بذر و نهال این مجموعه تاکید کرد و گفت: بانک بذر و نهال از انقراض گیاهان دارویی جلوگیری می‌کند.

بانک بذر و نهال از انقراض گیاهان دارویی جلوگیری می‌کند

به گزارش ايرنا، دکتر محمدحسین میرجلیلی روز سه‌شنبه گفت: تهیه نمونه بذر، کشت بافت گیاهی و تکثیر آن، آماده کردن گیاه برای کاشت در مزارع و اجرای فرایند اهلی کردن از جمله اقدامات بانک بذر و نهال است.

وی با اشاره به این که بانک بذر و نهال گیاهان دارویی از سال 1380 در این مجموعه راه‌اندازی شده و تاکنون بذر بیش از 100 گونه انحصاری و بومی گیاهان دارویی در آن جمع‌آوری شده است، اظهار کرد: درصدد هستیم بذر تمامی گیاهان دارویی کشور را در این بانک جمع‌آوری کنیم.

میرجلیلی ادامه داد: برخی از گونه‌های گیاهی مانند ‌"مهرگیاه" که در شمال کشور رویش داشت، منقرض شده و در حال حاضر دسترسی به اینگونه گیاه دارویي نداریم.

وی یکی از سیاست‌های مهم پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی را ایجاد بانک بذر و نهال گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: ارائه خدمات مناسب به محققان، ترویج کشاورزی گیاهان دارویی و حفظ و نگهداری مناسب آنها از مهم‌ترین مزایای این مجموعه است.

میرجلیلی با اشاره به این که برخی از گونه‌های گیاهی به دلیل برداشت بی‌رویه در معرض انقراض قرار گرفته‌اند، افزود: اغلب گیاهان دارویی کشور به صورت خودرو در عرصه‌های طبیعی رشد و نمو می‌کنند که برخی از آن‌ها براثر برداشت بی‌رویه در معرض نابودی قرار گرفتند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان و مواد دارویی، آویشن ایرانی، باریجه، مهرخوش، آنغوزه و برخی از گونه‌های مرزه را از جمله گونه گیاهی انحصاری کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مردم آنها را از عرصه‌های طبیعی برداشت می‌کنند.

وی با اشاره به این که بسیاری از گیاهان دارویی کشور تاکنون اهلی نشده‌اند اظهار کرد: با در نظر گرفتن شرایط دمایی، تغذیه، خاک مناسب می‌توان زمینه اهلی کردن آنها را با بهره‌گیری از توانمندی‌های بانک بذر فراهم آورد.

میرجلیلی افزود: برخی از گونه‌های گیاهی در کشور ما وجود ندارند اما از آن‌ها داروهای گیاهی استراتژیک تولید می‌شود که این گیاهان از جمله گیاهان بومی سایر کشور هستند.

وی با اشاره به این که بذر اینگونه گیاهان را باید تهیه و در این بانک نگه‌داری کرد افزود: تا زمانی که نتوانیم به اینگونه گیاهان دارویی دسترسی پیدا کنیم مصرف‌کننده محض فراورده‌های دارویی حاصل از این گیاهان هستیم.

کد خبر 299650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha