یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود کاهش سهم شیر و لبنیات در سبد مصرفی خانوار، ناتوانی دولت در تأمین یارانه ۱۰درصدی شیر خام موجب شد تا بازهم هزینه اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار با گرانی ۱۰درصدی نرخ شیر و لبنیات از جیب مردم پرداخت شود.

نشست خبری وزیر صنعت تحت تاثیر موضوع نان و لبنیات قرار داشت.

اجرانشدن مصوبه 12خرداد‌ماه سال‌جاري ستاد تنظيم بازار مبني بر الزام كارخانه‌هاي لبني به خريد شير خام با نرخ 1440تومان به‌رغم استقرار بازرسان سازمان حمايت و ناتواني دولت در پرداخت يارانه 10درصدي به شركت‌هاي لبني در نهايت به سناريويي منجر شد كه بازهم افزايش حداكثر 10درصدي قيمت 3قلم لبنيات پر مصرف شامل شير معمولي، ماست معمولي و پنير بسته‌بندي (فتا) از روز گذشته، آخرين راهكار برون‌رفت دولت از چالش هزينه تمام‌شده توليد و تثبيت قيمت شير و لبنيات باشد.

با اين شرايط به‌رغم انصراف شركت‌هاي لبني از گراني 5درصدي لبنيات بعد از‌ماه مبارك رمضان، عملا مردم به استقبال گراني 10درصدي لبنيات از ديروز رفتند.خريد شير خام به نرخ مصوب 1440تومان، تكليف معوق تير‌ماه سال گذشته ستاد تنظيم بازار است كه شركت‌هاي لبني از اجراي آن سرباززده و حتي مصوبه خرداد‌ماه امسال اين ستاد و استقرار بازرسان سازمان حمايت در كارخانه‌هاي لبني نيز قادر به الزام آنها به خريد شير خام با نرخ مصوب نبود.

در اين مصوبه 3گزينه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ 1250كنوني تا نرخ 1440توماني مصوب در قالب يارانه 10درصدي براي تثبيت قيمت‌ها، گراني 10درصدي لبنيات پر مصرف و يا افزايش 5درصدي قيمت‌ها و پرداخت يارانه 5درصدي توسط دولت مطرح بود اما در نهايت روز گذشته وزير صنعت از ناتواني دولت در پرداخت يارانه به‌صنايع شير و لبنيات و صدور مجوز گراني 10درصدي لبنيات خبر داد.

  • تأييد افزايش قيمت لبنيات

وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار ما در مورد گراني 10درصدي قيمت شير و لبنيات از ديروز با اشاره به مصوبه سال گذشته ستاد تنظيم بازار مبني بر تعيين قيمت 1440توماني خريد هر كيلوگرم شير خام اعلام كرد، در سال گذشته تنها 3‌ماه از سال يارانه به دامداران داده شد، دولت امكان پرداخت يارانه در ماه‌هاي ديگر را نداشت و از سوي ديگر كارخانه‌هاي لبني نمي‌توانستند شير خام را به قيمت مدنظر بخرند.

محمد رضا نعمت‌زاده افزود: دولت در سال‌جاري به اين جمع‌بندي رسيد كه نمي‌تواند يارانه‌اي براي خريد شير خام به نرخ مصوب پرداخت كند؛ بنابراين مجوز افزايش حداكثر 10درصدي قيمت لبنيات 3قلم شير معمولي، ماست معمولي و پنير بسته‌بندي (فتا) در آينده نزديك را به صنايع لبني داده تا دامداران ضرر نكنند و كارخانه‌ها نيز پاسخگوي افزايش هزينه توليد خود باشند.

  • دفاع تمام قد از كيفيت و قيمت نان

تشديد گرانفروشي، كم فروشي، عرضه چند نرخي نان در نانوايي‌هاي آزادپز و يارانه‌اي و افت كيفيت اين فرآورده در حالي به گلايه اصلي مردم تبديل شده است كه روز گذشته وزير صنعت در پاسخ به خبرنگار ما با دفاع از كم و كيف عرضه نان اعلام كرد، وضعيت توليد و عرضه نان بهتر شده و اگر نانوايي متخلف است مردم مي‌توانند اين تخلفات را با شماره 124يا روابط عمومي وزارت صنعت اطلاع دهند، تا پيگيري شود. درصورتي كه 124از برخورد با تخلفات نانوايان عاجز بوده، وزارت صنعت آنقدر عاجز نيست كه نتواند با يك نانوا برخورد كند.

نعمت‌زاده با رد تشديد تخلفات توليد و عرضه نان بعد از آزادپزي نانوايي‌ها و ناكارآمدي بازرسي‌ها اعلام كرد، 70هزار نانوا داريم كه قرار بوده 20درصد اين نانوايي‌ها آزادپز شوند اما هنوز به اين تعداد نرسيده و حداكثر 16تا 17درصد نانوايي‌ها آزادپز شده‌اند، گفتيم بر آزاد پزي تأكيد نكنند. اگر يك يا 10نانوا در سراسر كشور تخلف مي‌كنند بايد با آنها برخورد شود وتخلف يك يا چند نانوا قاعده كلي نيست.
وي در مورد نارضايتي مردم از تخلفات قيمت و كيفيت نان اعلام كرد، قطعا اينگونه نيست و 124برخورد مي‌كند، گزارش‌هاي تخلفات را دريافت مي‌كنيم و پرونده‌هايي نيز در تعزيرات داريم كه در حال رسيدگي است. نانوايي‌هاي آزادپز با تابلو و نرخ آرد آنها مشخص است. گرچه تخلفاتي در توليد و عرضه نان وجود دارد اما اين همگاني نيست و مردم آدرس و مشخصات نانوايي‌هاي متخلف را اعلام كنند و ما به اين تخلفات رسيدگي مي‌كنيم.

  • 50ميليارد تومان يارانه صادرات

وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد پرداخت سهم صنعت از درآمدهاي هدفمندي يارانه‌ها نيز اعلام كرد، دولت امسال نيز سهم توليد از يارانه‌ها را در قالب مصوبه مجلس تقسيم‌بندي كرده و بخشي را براي حمايت از صنعت در قالب يارانه تسهيلات پيش‌بيني كرد. همچنين بخشي براي حمايت از صادرات غيرنفتي درنظر گرفته شد كه تا به حال حدود 50ميليارد تومان وصول شده و در اختيار صادر‌كنندگان با اولويت صادرات خدمات فني و مهندسي قرار خواهد گرفت. بخشي نيز براي يارانه سوخت كارخانه‌هاي سيمان در سيستان و بلوچستان كه به خط لوله گاز متصل نيستند درنظر گرفته شده و اخيرا نيز 10ميليارد تومان براي بازسازي كارخانه قند دزفول كه از كارخانجات جديد محسوب مي‌شود پرداخت شد.

  • مخالفت توليد‌كنندگان باگراني

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي توليدكنندگان فرآورده‌هاي لبني با اشاره به اينكه كارخانه‌هاي لبني از ديروز مجوز افزايش ۱۰ درصدي شير، ماست و پنير را گرفتند اعلام كرد: از ۱۲ خردادماه كارخانجات بايد شيرخام را ۱۴۴۰ تومان از دامدار خريداري كنند. محمدرضا اسماعيلي با بيان اينكه اين افزايش قيمت در جلسه روز شنبه ستاد تنظيم بازار به تصويب رسيده است اعلام كرد، ما مخالف افزايش قيمت لبنيات بوديم و پيش از برگزاري جلسه مخالفت خود را اعلام كرده بوديم اما مسئولان توجهي نكردند. اين افزايش به ضرر دامداران و كارخانه‌هاست. چرا كه مردم قدرت خريدشان ديگر كفاف افزايش قيمت بيشتر را نمي‌دهد. زماني كه مردم كالا را خريداري نكنند شير دامدار به فروش نمي‌رسد چرا كه كارخانه ديگر تمايلي به توليد ندارد.

به‌گفته وي مصرف شير در ايران يك سوم سرانه جهاني بوده و 90درصد ايرانيان با كمبود كلسيم و 80درصد آنها با كمبود ويتامين D به‌عنوان عامل جذب حداكثري كلسيم روبه‌رو هستند. اما اكنون بازهم قيمت لبنيات افزايش يافته و پيش‌بيني مي‌شود كه ميزان فروش و مصرف اين فرآورده باز هم كاهش يابد. رئيس هيأت مديره كانون انجمن‌هاي صنفي گاوداران نيز افزايش قيمت شير و لبنيات را بدترين راه‌حل جبران هزينه تمام‌شده توليد شير خام دانست و به خبرنگار ما اعلام كرد،

با تصويب ستاد تنظيم بازار گرچه كارخانه‌هاي لبني ملزم به خريد شير خام به نرخ 1440توماني مصوب از 12خرداد‌ماه امسال و گراني حداكثر 10درصدي لبنيات شده‌اند كه اين امر بازهم روند نزولي مصرف شير را تشديد مي‌كند. احمد مقدسي تأكيد كرد، از آنجا كه نرخ لبنيات از روز يكشنبه، 7تيرماه 10درصد افزايش يافت، الزام كارخانه‌هاي لبني به خريد شير خام از 12خرداد‌ماه امسال به نرخ مصوب هيچ ضمانت اجرايي نداشته و راهكاري براي جبران زيان دامداران به‌دليل خريد شير خام به نرخ پايين‌تر از قيمت مصوب در حدود يك‌ماه گذشته انديشيده نشده و عملا اين زيان نيز از جيب دامداران پرداخت شده است.

کد خبر 299482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha