یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان هندی بر این‌ باور هستند که الیاف ابریشم می‌توانند موجب ترمیم اعصاب شده و توان فعالیت را در دست‌ها و پا‌های آسیب‌دیده بر اثر ضربه احیا کنند.

ترمیم اعصاب آسیب‌دیده با ابریشم

به گزارش ایسنا، گروهی از متخصصان هندی، ساختاری لوله‌مانند از رشته‌های ابریشم تولید کردند که با نانو ذرات طلا همراه است تا به وسیله آن یک مجرای عصبی قابل پیوند از طریق عمل جراحی ایجاد کنند که بتوان فاصله به وجود آمده بین اعصاب‌ بر اثر آسیب‌دیدگی را از بین برد.

«اوتپال بورا» یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در این مطالعه به یک ماده جدید و همچنین روش تازه‌ای برای تولید مجرای عصبی دست پیدا کردیم. همانطور که عصب بازتولید می‌شود ماهیچه‌هایی را که پیوند می‌دهد عملکرد خود را مجدد به دست می‌آورند و بدین وسیله به بازتولید عصبی - ماهیچه‌ای کامل منجر می‌شود.

این تیم تخصصی ابتدا به ترکیب عصاره ابریشم با نانو ذرات طلا پرداختند و به همین دلیل مجرای تولید شده از انعطاف‌پذیری و استحکام ابریشم و ویژگی رسانایی طلا برخوردار شد. این متخصصان معتقدند از آنجایی که ارتباط انجام گرفته در عصب از طریق سیگنال‌های الکتریکی در سلول‌های عصبی منتقل می‌شود طلا گزینه مناسبی در فرایند بازتولید و بازیابی است.

این مجرا شبیه به بافت عصبی به نظر می‌آید و سپس بازتولید سلول‌های عصبی که بافت‌های عصبی بین اندام‌های آسیب‌دیده را شکل می‌دهند، هدایت می‌کند. مجراهای عصبی به طور کلی برای درمان آسیب‌های شدید عصبی که در آنها بخشی از عصب از بین رفته به کار گرفته می‌شوند. چنین جراحت‌ها و آسیب‌هایی معمولا در سوانحی همچون تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتند.

اوتپال بورا همچنین افزود: در حالی که اتوگرافت‌ها (پیوند از شخص به بدن خودش) روش استانداردی برای بهبود شکاف‌های عصبی بزرگ در نظر گرفته می‌شوند اما همیشه در دسترس نیستند و ممکن است با عوارض جانبی همراه باشند.

به گفته محققان مجراهای تولید شده از ابریشم عموما با بدن سازگار هستند زیرا استفاده از زیست‌ماده‌ها در عمل‌های جراحی روش‌هایی است که قرن‌ها کاربرد داشته است.

کد خبر 299457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha