همشهری آنلاین: یک پایگاه خبری لبنانی در تحلیلی به افشای پشت پرده فعالیت‌های ترکیه در حمایت از داعش و به ویژه فروش نفت داعش از محور سوریه پرداخته است.

روش‌ها و جزئیات فروش نفت داعش توسط شرکت‌های ترکیه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری «الخبر پرس» لبنان در مقاله‌ای به قلم «احمد کایا» پشت پرده حمایت‌های ترکیه از تروریست‌ها در سوریه و همچنین جزئیات فروش نفت داعش توسط ۲ شرکت ترکیه‌ای را افشا کرد.

در این مقاله آمده است: چندی پیش «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه فردی کم‌حرف، کم‌ادعا، رازدار و حافظ اسرار خود و اسرار دولت یعنی آقای «هاکان فیدان» (جعبه سیاه اردوغان) رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور را احضار و به وی دستور داد تا هرگونه امکانات لازم جهت انتقال مخالفان مسلح حکومت سوریه (به اصطلاح «معتدل مسلح») را از نقاط مرزی ترکیه به خاک سوریه فراهم کند.

کایا در ادامه با اشاره به تلاش دو ساله ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه یادآور شده است: ترکیه طی ۲ سال گذشته به دنبال ایجاد منطقه‌ای امن (شبیه آنچه از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ برای کردستان عراق اتفاق افتاد) در شمال کشور سوریه بود و بسیار تلاش کرد تا این اقدام را با حمایت سازمان ملل و کشورهای اروپایی به ثمر برساند.

این مقاله می‌افزاید: اردوغان قصد داشت با این برنامه، صدها نفر از نیروهایی که با هزینه‌های سرسام‌آور عربستان سعودی زیر نظر مربیان آمریکایی در اردوگاهی در اطراف شهر «غازی عنتب» آموزش دیده بودند، با هدف خارج کردن کامل حلب از کنترل حکومت سوریه به این استان اعزام کند، این نیروها از مسیر استان «هاتای» وارد شهرک مرزی «یایلاداغی» گردیده و از آنجا به تدریج وارد استان حلب سوریه شدند.

این نویسنده ترک در ادامه مقاله خود افزوده است: رسانه‌های غربی و ترکیه‌ای نیز طی هفته‌های اخیر اخبار زیادی را مبنی بر آرایش نیروهای نظامی ترکیه در مرزهای جنوبی این کشور و در نزدیکی مرزهای شمالی سوریه منتشر کرده‌اند.

این مقاله افزوده است: می‌توان گفت روند اتفاقات در چند هفته گذشته به گونه‌ای بوده که همه چیز از مرحله احتمال عبور و به مرحله قطعیت رسیده و بر اساس آخرین اخبار، ترکیه در شرایط فعلی منطقه‌ای قصد دارد بدون اخذ مجوز ظاهری از قدرت‌های فرامنطقه‌ای دست به حمله علیه سوریه بزند تا با ایجاد منطقه حفاظت شده بتواند تعداد بیشتری از تروریست‌های سوریه را در آنجا آموزش، سازماندهی و برای سقوط بشار اسد فرماندهی کند.

نویسنده در ادامه با تأکید بر اینکه هرگونه اقدام نظامی ترکیه علیه سوریه مستلزم همکاری‌ و حمایت‌های گسترده گروه‌های مخالف دولت دمشق با آنکارا است، یادآور شده است: از یک سو ترکیه نمی‌تواند به وفاداری مخالفان سوریه به خود اطمینان داشته باشد و از سوی دیگر در صورت حمایت آنها از ترکیه، چهره آنکارا نزد افکار عمومی جهان تا حد زیادی خدشه دار خواهد شد، چرا که در صورت حمایت تروریست‌های سوریه از آنکارا، افکار عمومی به ترکیه به عنوان یک دولت تروریستی خواهند نگریست.

در ادامه این مقاله به نقل از گزارش «هافینگتون پست» در تاریخ ۱۲ آوریل آمده است: ترکیه‌ای‌ها و عربستانی‌ها در حال برگزاری مذاکرات در سطح عالی برای توافق بر سر ایجاد اتحادی نظامی با هدف کنار زدن بشار اسد از قدرت در سوریه هستند. از سوی دیگر نیز «گورسل تکین» دبیرکل حزب جمهوری خلق که بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه به شمار می‌رود پیشتر نیز با انتشار فایل صوتی «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه(میت) طرح ارتش ترکیه برای عملیات نظامی در خاک سوریه و انتقال مقبره شاه سلیمان را افشاء کرده بود.

کایا در ادامه نوشته است: خبرگزاری رویترز چندی پیش از انتشار فیلم ارسال سلاح به بخش‌هایی از سوریه توسط روزنامه جمهوریت خبر داد. این فیلم نشان می‌داد نیروهای ژاندارمری و افسران پلیس جعبه‌هایی را که حامل تسلیحات و مهمات در داخل سه کامیون متعلق به آژانس اطلاعات ترکیه است باز می‌کنند.

در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری تی‌.آر.تی گفت: شخصی که این فیلم ویدئویی را منتشر کرده مطمئناً برای آن بهای سنگینی خواهد پرداخت و من نمی‌گذارم که این شخص فرار کند.

«جان دوندار» سردبیر روزنامه جمهوریت نیز در واکنش به این اظهارات اردوغان در صفحه توییتری خود نوشت: ما روزنامه‌نگار هستیم نه خدمتگذار دولت. وظیفه ما پنهان کردن اسرار کثیف دولت و سازمان میت نیست.

در همین زمینه دویچه وله، نیز خبر انتشار اسناد سری دولتی مبنی بر توقیف کامیون‌های «سازمان اطلاعات و امنیت» (میت) ترکیه که توسط «حسین عونی جوش»، استاندار استان آدانا، سلاح و مهمات برای گروه‌های افراطی مخالف دولت سوریه، حمل می‌کردند را منتشر کرد.

نوسنده در ادامه یادآور شده است: در گزارش ژاندارمری آدانا همچنین آمده است که «حسین عونی جوش» در میانه‌ ‌بازرسی، از این کار جلوگیری به‌عمل می‌آورد و می‌گوید که کامیون‌های یادشده براساس دستور نخست وزیر وقت، رجب طیب اردوغان، ارسال شده و وی مجاز به تفتیش آن‌ها نیست.

این نویسنده ترک تأکید کرده است: اسناد حمایت‌های ترکیه از تروریست‌های حاضر در سوریه و دخالت‌های این کشور در سوریه به همین جا ختم نمی‌شود تا جایی که به گفته یکی از اعضای کمیته سیاسی امنیتی ترکیه، «داود اوغلو» نخست وزیر این کشور در یکی از جلسات این کمیته که با حضور تمامی اعضا تشکیل شده بود از نتایج به دست آمده در سیاست خارجی این کشور به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

وی در این جلسه ضمن ابراز ناراحتی از روند بحران در سوریه اظهار کرده بود: «قطعاً شناخت ما نسبت به سوریه با ضعف و کاستی همراه بوده است چرا که اگر سرنوشت پیش روی سوریه تغییر نکند باید اعتراف کرد که ترکیه علیرغم هزینه‌های بسیار سنگینی که با مداخله در بحران این کشور متحمل شد هنوز به اهداف خود دست پیدا نکرده و دیگر باید خود را جزو بازندگان این کارزار بداند.»

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیش از این در سخنانی که بسیار خبرساز شد و وی را به سه بار عذرخواهی وادار کرد، اعتراف کرده بود که ترکیه به عنوان متحد آمریکا در خاورمیانه برای تغییر نظام در سوریه، به شکل‌گیری گروه‌های تروریستی کمک کرده است.

احمد کایا در ادامه مقاله خود شیوه‌های و روش‌های کمک‌های مالی ترکیه به تروریست‌ها برای براندازی حکومت سوریه را به شرح ذیل فاش کرده است:

۱- فروش نفت‌خام از طریق شهرهای «باتمان» و «غازی عنتب» واقع در منطقه جنوب شرقی ترکیه و شمال شرق سوریه به شرکت‌هایی همچون «کایالار»، «بیلعنلار»، «دوگولو» و «بارنتلی» که توسط افرادی مانند «حسن ایکینچی»، «مهمت بارتینلی»، «عثمان کایا» و « حیدرکالیسلار» درآمدی بالغ بر یک میلیون دلار در روز برای تروریست‌ها ایجاد کرده است.

۲-فروش آثار باستانی سوریه از طریق خاک ترکیه که تاکنون ۷ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده است.

۳- فروش اعضای بدن کشته شدگان تروریست‌ها، مردم و مخالفان به تجار اروپایی از طریق ترکیه

۴- انجام معاملات گزاف در مقابل آزادی گروگان‌ها و اسیران در خاک ترکیه

۵- فروش زنان غیر مسلمان در این کشور

۶- مرکزیت فروش کتب خطی و قدیمی به سرقت رفته از سوریه و عراق

۷- فروش اطلاعات به دست آمده از سوریه و عراق به سرویس‌های اطلاعاتی در این کشور

۸- کمک مالی و لجستیکی به داعش توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه در زمان اشغال کوبانی

۹-کمک توسط مؤسسات به ظاهر غیر دولتی و خیریه وابسته به حزب عدالت و توسعه ترکیه به نام «i.h.h» که شاخص بوده و نکته حائز اهمیت این است که انبارها و دفاتر این مؤسسه در استان هاتای ترکیه بدون پنهان کاری فعالیت می‌کند.

۱۰- کسب درآمد سالانه حدود یک میلیارد دلار توسط گروه تروریستی داعش از ترانزیت هروئین طبق اعلام «ویکتور ایوانف» رئیس سازمان کنترل مواد مخدر فدرال روسیه.

کایا در ادامه تأکید کرده است: از بدیهی‌ترین نتایج دخالت‌های چند بعدی ترکیه در سوریه و حمایت‌های این کشور از تروریست‌ها می‌توان به فعال شدن ظرفیت مخالفان اردوغان و افکار عمومی ترکیه در انتخابات اخیر دانست که ضمن اینکه فرصت تشکیل دولت را از رجب طیب اردوغان گرفتند، بلکه مخالفت خود را علنی اعلام و خواستار تجدید نظر در سیاست خارجی ترکیه شدند.

وی در پایان تأکید کرده است: این امر می‌تواند زنگ خطری برای اردوغان و سایر همدستانش برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه باشد، چرا که تروریست خوب و بد ندارد و روزی دست خود را نیز خواهد برید.

کد خبر 299453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha