دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشورهای عربی خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی با سوءظن درباره توافق بر سر مسأله هسته‌ای ایران به تجهیز شدید تسلیحاتی خود پرداختند

بحران یمن

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی نمایشی خود در کنگره آمریکا که در تاریخ 12 اسفند سال گذشته برگزار شد.

با ادبیاتی بسیار مبالغه‌آمیز و تحریک‌کننده به بزرگنمایی تهدیدات واهی ایران برای منطقه و خاورمیانه پرداخت تا از یک‌سو بر تصمیمات کنگره و دولت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران تأثیر بگذارد و از سوی دیگر کشورهای خاورمیانه را از به اصطلاح نفوذ و تسلط ایران بر منطقه بیمناک سازد.

وی در عباراتی نگران‌کننده برای کشورهای عربی اظهار داشت: «ایران هم‌اکنون بر چهار پایتخت عربی یعنی بغداد، دمشق، بیروت و صنعا تسلط یافته و اگر این کشور تحت کنترل قرار نگیرد، بدون شک اتفاقات جدیدی در راه خواهد بود...ایران در حال بلعیدن ملت‌های منطقه است.»

از همان آغاز آشکار بود که همزمان با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی به‌ویژه با ایالات‌متحده آمریکا و کسب موفقیت‌های جبهه مقاومت در سوریه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دست و پا افتاده است تا با انجام نمايش‌های تبلیغاتی مضحک از یکسو روند مذاکرات هسته‌ای را تحت تأثیر قرار داده و فشارها بر ایران را مضاعف کند .

از سوی دیگر با بزرگنمایی تهدیدات ایران در منطقه، برخی از کشورهای مرتجع و فرصت‌طلب منطقه را علیه كشورمان تحریک کرده و با دامن زدن به تنش‌ها و اختلافات منطقه‌ای و گسترش ناامنی بیشتر در خاورمیانه امنیت متزلزل رژیم صهیونیستی را تأمین کند.

با روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان و تغییرات ایجاد شده در حاکمیت این کشور مقامات رژیم صهیونیستی فرصت را مناسب دیدند تا با بهره‌گیری از خامی، بی‌تجربگی و ماجراجویی مسئولان جدید حکومت سعودی و نیز بلندپروازی‌ها و فرصت‌طلبی‌های برخی از مقامات و مسئولین حزب حاکم بر ترکیه اضلاع سه‌گانه مثلث اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه را برای گسترش درگیری‌ها و تنش‌های منطقه‌ای تکمیل کنند.

به طوری که وقایع ماه‌های گذشته در منطقه و اخباری که درباره ملاقات‌های مکرر مسوولان بلندمرتبه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی منتشر شد، همگی از طراحی اقداماتی هماهنگ شده علیه ایران و جبهه مقاومت در خاورمیانه رمزگشایی کرد.

چندي پيش روزنامه‌های رژیم صهیونیستی در اقدامی بی‌سابقه تصویر ملاقات ژنرال بازنشسته سعودی انور عشقی با مشاور عالی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن را منتشر کردند و از اهمیت این ملاقات برای نزدیکی روابط تل‌آویو و ریاض خبر دادند.

مقامات این رژیم به‌ویژه نخست‌وزیر به طور مکرر از مواضع مشترک برخی کشورهای منطقه با اسرائیل ایران سخن گفتند و بی‌بی‌سی نیز در گزارش تحلیلی خود، از همکاری‌های پشت‌پرده سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی پرده برداشت و انجام حداقل پنج دیدار دوجانبه محرمانه در یک سال و نیم گذشته بین مقامات عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را مورد تأیید قرار داد.

این در حالی است که هیچ‌یک از مقامات سعودی یا نشریات این کشور این گزارش‌ها را تکذیب نکردند.

وقتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که در صورت توافق هسته‌ای ميان غرب و ایران، توان این کشور در منطقه غیر قابل پیشگیری خواهد شد، سعودی‌ها نیز با صهیونیست‌ها همصدا شدند و با دست زدن به کاهش شدید قیمت نفت قصد خود را برای ضربه زدن به اقتصاد ایران نشان دادند.

کشورهای عربی خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی با سوءظن درباره توافق بر سر مسأله هسته‌ای ایران به تجهیز شدید تسلیحاتی خود پرداختند.

به طوری که گزارش‌هایی از سفارش‌های جدید نظامی از جانب کشورهای عربی منتشر شد و قطر در ماه آوریل 24 جت جنگی به قیمت 3/6 میلیارد یورو به فرانسه سفارش داد و امارات‌متحده عربی نیز در نمایشگاه تسلیحاتی ابوظبی 4 میلیارد یورو اسلحه خریداری کرد.

سعودی‌ها به انجام اقدامات یاد شده برای فشار به ایران بسنده نکردند و همزمان جبهه‌های جدیدی را در منطقه گشودند.

از یکسو با نزدیک شدن به دولت ترکیه کمک‌های خود را برای تقویت نیروهای مخالف دولت سوریه افزایش دادند و از سوی دیگر با ایجاد به اصطلاح ائتلاف از کشورهای مسلمان به بهانه‌های واهی جنگ نابرابر و ظالمانه‌ای را علیه مردم یمن به راه انداختند. دولت آمریکا نیز هم در یمن و هم در سوریه به کمک سعودی‌ها شتافت.

در این میان رهبران حزب حاکم بر ترکیه نیز که شرایط منطقه‌ای را برای تعقیب اهداف بلندپروازانه خود مناسب می‌دیدند، دست به کار شدند و با کنار گذاشتن اختلافات خود با عربستان سعودی در موضوع مصر با سیاست‌های این کشور در منطقه همراه شدند.

رجب طیب اردوغان که مدعی انقلابی‌گری و مخالفت شدید با رژیم صهیونیستی است، با چشم‌پوشی از روابط سعودی‌ها و صهیونیست‌ها به دیدار ملک سلمان پادشاه جدید عربستان شتافت و ترکیه به عنوان یکی از کشورهای دموکراتیک منطقه با مرتجع‌ترین رژیم‌های عربی هم‌پیمان شد.

متعاقب این دیدار، ترکیه حمایت‌های خود را از احرار الشام که متشکل از جبهه‌النصره و اعضای القاعده است، افزایش داد و کمک‌های تسلیحاتی به آنها ارائه شد و این گروه موفق به پیشروی‌هایی در سوریه شد.

اردوغان همچنین در روز حمله سعودی‌ها به یمن در یک مصاحبه مطبوعاتی، با همان ادبیاتی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد ایران سخن گفته بود از تلاش ایران برای تسلط بر منطقه گفت و از ایران خواست تا دیدگاه‌هایش را عوض کند و نیروهایش را از یمن، سوریه و عراق بیرون بکشد.

وی همچنین همراهی خود را با کشورهای مرتجع عرب اعلام کرد و اظهار داشت: «تلاش‌های تهران، آنکارا و عربستان سعودی و کشورهای عربی خلیج‌فارس را به ستوه آورده است.»

وي در مصاحبه با فرانس پرس از اقدام نظامی عربستان در یمن دفاع کرد و گفت: «ما از این عملیات حمایت می‌کنیم. ما از نظر سیاسی از کشورهای عربی که در یمن اقدام نظامی کرده‌اند، حمایت می‌کنیم.

ما امکان کمک‌های تدارکاتی به عربستان و ائتلاف کشورهای عربی در یمن را بررسی می‌کنیم.» دولت ترکیه همچنین در راستای همکاری و همراهی با کشورهای عربی خلیج‌فارس همکاری‌های خود را با کشور کوچک اما ثروتمند قطر گسترش داده و براساس یک توافق نظامی دوجانبه نخستین پایگاه خارجی خود را با استقرار سه هزار نیروی نظامی در قطر مستقر خواهد کرد.

به طور یقین گسترش دامنه جنگ و ناامنی در منطقه خاورمیانه در ماه‌های گذشته و دامن زدن به آتش‌افروزی و دشمنی در میان کشورهای مسلمان منطقه استمرار همان خطی است که توسط نتانیاهو ترسیم شده و دیگر رژیم‌های خودکامه منطقه را نیز با خود همراه کرده است.

در پشت‌پرده این خط دشمنی و نفاق که صحنه‌گردان اصلی آن رژیم صهیونیستی است، ‌اهداف زیر نهفته است:
تغییر توجه از مهم‌ترین محور تهدید منطقه خاورمیانه یعنی رژیم صهیونیستی به سوی جمهوری اسلامی ایران با بزرگنمایی تهدیدات واهی و نفوذ و سلطه ایران در منطقه

گسترش درگیری و ناامنی در کشورهای اسلامی منطقه و انصراف مردم مسلمان منطقه از خطرات رژیم صهیونیستی و ایجاد و تأمین امنیت این رژیم در سایه ناامنی کشورهای اسلامی

پایین آوردن سطح نزاع و تنش بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی خلیج‌فارس و عادی‌سازی ارتباط این کشورها با رژیم صهیونیستی

تضعیف محور مقاومت در سوریه و فشار بر ایران از طریق همکاری بیشتر و نزدیکتر ترکیه با کشورهای مرتجع عربی خلیج‌فارس

تأثیرگذاری بر نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و انصراف از خطرات هسته‌ای رژیم صهیونیستی و زرادخانه‌های اتمی این کشور

در این میان آگاهی هوشمندانه و برداشت عمیق از نیات رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام موجب شده جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن به مواجهه منطقی و عاقلانه با وقایع اخیر در منطقه خاورمیانه پرداخته و با برخوردی حکیمانه همراه با عزت و متانت اسلامی مخاطرات آتش‌آفروزی برای آتش‌افروزان را به آنان گوشزد کرده و تلاش گسترده‌ای را برای یافتن راه‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز برای حل اختلافات منطقه‌ای به کار بندند.

به طور قطع حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران نه‌تنها تهدیدی علیه کشورهای منطقه به شمار نمی‌رود بلکه این امر اسباب انزوای هر چه بیشتر رژیم صهیونیستی را فراهم خواهد کرد و توجه جهانیان را به زرادخانه‌های اتمی تل‌آويو معطوف خواهد کرد.

نزدیکی عربستان با رژیم صهیونیستی و ایجاد ارتباط با رژیمی که خود منشأ همه ناامنی‌ها و درگیری‌های منطقه خاورمیانه است، نه‌تنها امنیتی را برای این کشور به بار نخواهد آورد بلکه موجب افزایش تهدیدات داخلی و خارجی برای این کشور خواهد شد.

اگر رژیم صهیونیستی در جنگ‌افروزی‌های سال‌های اخیر در غزه و جنوب لبنان و بمب‌باران‌های هوایی بی‌وقفه این مناطق توفیقی داشته و نتیجه‌ای گرفته است، عربستان سعودی نیز از بمب‌باران‌های هوایی گسترده و کشتار بی‌رحمانه مردم مسلمان یمن طرفی خواهد بست.

همکاری اردوغان و دولت برآمده از حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه با رژیم‌های مرتجع عربی خلیج‌فارس و همسویی خواسته یا ناخواسته آنها با طرح‌های شوم و نیات پلید رژیم صهیونیستی در منطقه شاید مرهمی بر سیاست‌های شکست‌خورده ترکیه در منطقه خاورمیانه باشد.

نتایج انتخابات سراسری در ترکیه و شکست حزب عدالت و توسعه در کسب اکثریت نسبی آرای مردم نشان داد که اتفاق و همکاری حزب حاکم بر این کشور با عربستان جز بدنامی برای این حزب نتیجه‌ای نداشته و اردوغان باید از ناکامی‌های خود در سیاست‌های داخلی و خارجی دولتش درس عبرت بگیرد.

به ویژه اگر این خبر درست باشد که پادشاه عربستان سعودی پس از ناکامی حزب عدالت و توسعه در انتخابات سراسری ترکیه نامه‌ای محرمانه برای مخالفان اردوغان در ترکیه ارسال کرده و دست دوستی با آنان دراز کرده است!

ابوالحسن خلج منفرد/منبع:همشهري ديپلماتيك

کد خبر 299414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha