همشهری آنلاین: رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، از وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار سرپرست خانوار زن تحت پوشش کمیته امداد خبر داد.

به گزارش مهر، پرویز فتاح در نشستي صمیمانه با خبرنگاران اظهار کرد: زنانه شدن فقر در کشور حکایتی بسیار مهم است.

وی افزود: ۶۰ درصد سرپرست خانواده های تحت پوشش کمیته امداد زن هستند که به عبارتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار سرپرست خانوار زن در کمیته امداد وجود دارد.

فتاح تصریح کرد: به دلیل زندانی شدن و فوت مرد و یا متارکه، سرپرستی خانواده به زن واگذار شده است و کمیته امداد آنان را تحت پوشش قرار می دهد تا آسیب های کمتری متوجه‌شان شود در حالیکه هزینه رسیدگی نیز افزایش می یابد و ظریف‌تر و لطیف‌تر باید با سرپرستان خانواده زن برخورد کرد.

وی یادآور شد: با مسئولان و قانونگذاران مجلس شورای اسلامی صحبت خواهیم کرد تا با یک همفکری جمعی، برنامه ریزی هایی برای مقابله با زنانه شدن فقر صورت گیرد، چرا که این مسئله پیچیده تر از آن است که بخواهیم یک راهکار یا اظهارنظر ساده کنیم و به تحقیقات پیچیده تری نیاز است.

فتاح درباره پراکندگی متولیان آسیب های اجتماعی در کشور، بیان کرد: ممکن است موازی کاری صورت گیرد اما نیازمندی از دایره تحت پوشش قرار گرفتن کمیته امداد بیرون نخواهد ماند.

وی افزود: هفته گذشته جلسه ای با رئیس سازمان بهزیستی داشتیم و یک تصمیم مشترک خواهیم گرفت تا موازی کاری ها رفع شود و با یکدیگر هماهنگ شویم.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: تفکیک وظایف سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیاز به قانون دارد و ما کاملا آمادگی داریم تا مجلس ورود کند و وظایف تفکیک شود.

وی درباره تغییر رویکرد و نگرش کمیته امداد، اظهار کرد: این تغییر رویکرد را نباید به حساب فرد گذاشت. هیئت امنا و رئیس کمیته امداد عوض شده اند و مهم تر آنکه اساسنامه کمیته امداد همزمان با آمدن ما ابلاغ شده است.

فتاح افزود: برخورد ما با مقوله فقر متناسب با زمان است. اکنون فقر پیشرفت کرده است و کسی به خاطر نان و آب به کمیته امداد مراجعه نمی کند بلکه نیازها تغییر یافته است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در گذشته کمیته امداد عملکرد موفقی داشته است، بیان کرد: اگر عملکرد خوبی نداشت جامعه با مشکلات زیادی روبرو می شد.

وی، طلاق، اعتیاد صنعتی و نوسانات اقتصادی را از بحث هایی که منجر به تولید فقر می شود برشمرد و گفت: دچار یک بیماری اقتصادی هستیم که آثارش را باید در مددجویان کمیته امداد مشاهده کرد. اگر می خواهیم نتیجه تصمیمات اقتصادی همه دولت ها را ببینیم، باید به جامعه مددجویی نگاه کنیم و همه واقعیت، ماشین ها و خانه های شیک در تهران نیستند بلکه ما باید واقعیت کشور را بپذیریم. اگر درست نبینیم نمی توانیم نسخه ای درست نیز ارائه دهیم و اقتصاد به نحوی است که فقیر تولید می کند.

فتاح با تاکید بر اینکه بیمه تامین اجتماعی باید اجباری شود، تصریح کرد: به مجلس و هیئت دولت نیز عرض کرده ام تا بیمه تامین اجتماعی اجباری نشود ما مشتری های کمیته امداد را همچنان خواهیم داشت و کمیته امداد باید متناسب با رویکرد جدید اقتصادی خود را تطبیق دهد.

وی درباره مسئولیت کمیته امداد برای بازتوانی معتادان، اظهار کرد: حمایت برای بازتوانی معتادان جزو وظایف ما نیست و دولت هم از ما تقاضا نکرده است، کمیته امداد تنها خانواده آنان را تحت پوشش قرار می دهد تا دچار آسیب نشوند.

فتاح درباره فروش ساختمان کمیته امداد در سوهانک اظهار کرد: انصافا ساختمان کمیته امداد را خوب ساخته اند و هنگامی که در گذشته ۱۱ کمیته امداد در بخش های مختلف شهر بودند، با هزینه کم در ساختمان سوهانک تجمیع شدند و اکنون ما خیلی راحت و در آسایش هستیم، اما برای پاسخ به افکار عمومی که چرا کمیته امداد که حمایت کنندگان فقراست در پایین شهر نیست. فقط برای پاسخ به این پرسش، ساختمان کمیته امداد را در سوهانک خواهیم فروخت و مطمئنیم حرف و حدیث هم پیش می آید اما ساختمانی در مرکز یا پایین شهر خواهیم خرید و مطمئنا پولی هم در جیب کمیته امداد باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: ساختمان کمیته امداد در سوهانک را با قیمت کارشناسی رسمی خواهیم فروخت و اکنون خیلی مشتری برای آن داریم و طی مزایده ای می فروشیم.

رئیس کمیته امداد در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره ازدیاد خیریه ها و سوءاستفاده برخی از این خیریه ها از مردم، بیان کرد: به ازدیاد خیریه ها ایرادی وارد نیست چرا که امر خیر است، اما هنگامی که یک خیریه مجوز دریافت می کند، ما خبردار نمی شویم چرا که مسئولیت آنان بر عهده ما نیست. برای ساماندهی خیریه ها و نظارت کمیته امداد بر آنان نیاز به قانون داریم. اگر قانون، کمیته امداد را مکلف کند ما بر خیریه ها نظارت خواهیم داشت و حتی حاضریم بخشی از بار مددجویان را نیز بر عهده موسسات خیریه قرار دهیم.

فتاح بیان کرد: شایعه هایی وجود دارد که صدقات مردم را به غزه، یمن، عراق و سوریه می دهیم، قطعا این گونه نیست. نظام جمهوری اسلامی از این کشورها حمایت می کند و حمایت آنان فراتر از این است که از صندوق صدقات پول بردارد و از آنان حمایت کند، بلکه ما شهدای مدافع حرم داریم و حمایت هایمان بیش از آنچه که فکر می کنند، است.

وی ادامه داد: این اطمینان را می دهم نه در گذشته، نه الان، کمیته امداد مجاز نبوده است که کمکی از پول های صندوق صدقات به دیگر کشورها کند چرا که کمیته امداد کشور لبنان ۲۰ میلیون دلار در سال جمع می کند، چه احتیاجی به پول ما دارد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه کمیته امداد کشور در ۱۰ کشور دیگر نیز وجود دارد، اظهار کرد: اکنون هم متقاضی از دیگر کشورها داریم و تعدادی افراد که برای آموزش و کمک به دیگر کشورها اعزام کرده بودیم نیز در حال بازگشت هستند تا آموزش را از طریق سیستم های الکترونیکی دنبال کنند.

فتاح در پاسخ به پرسشی که آیا برنامه ای دارید افاغنه ساکن در کشور را تحت حمایت خود در آورید، بیان کرد: ما هیچ برنامه ای نداریم، آنان در کشور ما کار می کنند و از درآمد دارند.

وی با انتقاد از یک فرهنگ رایج در کشور بیان کرد: هنگامی که دولت به مردم یارانه می داد و اعلام کرد که مردم انصراف بدهند، کسی انصراف نداد و ۷۰ میلیون نفر به خاطر ۴۵ هزار تومان ثبت نام کردند، اکنون هم اگر ما کمیته امداد را آزاد کنیم، مردم باز هم برای دریافت مستمری از کمیته امداد اقدام می کنند. در حالی که این فرهنگ بد است که در کشور رایج شده است. در صورتی که حتی اگر نیاز نداشته باشند یا نیازهای آنان همانند مسکن و دیگر مسائل است، حاضرند تحت پوشش کمیته امداد در آیند. امیدواریم در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد.

فتاح یادآور شد: تعدادی از مددجویان کمیته امداد در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند و شرایط پرداخت شهریه را ندارند. جلسه‌ای با رئیس دانشگاه آزاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی گذاشتیم و این مسئله را بازگو کردیم که چگونه این مددجویان، شهریه‌های میلیونی را پرداخت کنند و آنان نیز قبول کردند تا از مددجویان حمایت کنند.

کد خبر 299406

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha