پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید که بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد یک قارچ مورد استفاده در طب سنتی چینی ممکن است به درمان چاقی از طریق تغییر ترکیب باکتری‌های موجود در روده کمک کند.

Lingzhi۲

در این مطالعه پژوهشگران دریافتند که موش‌هایی که با یک رژیم غذایی غنی از چربی همراه با عصاره‌ای ساخته‌شده از قارچی به نام Ganoderma lucidum یا لینگژی "Lingzhi"  تغذیه‌شده بودند، در مقایسه با موش‌هایی با رژیم غذایی مشابه و بدون استفاده از عصاره قارچ در طی دو ماه کمتر دچار اضافه‌وزن شدند.

جان دی یونگ نویسنده همکار این مطالعه از دانشگاه چانگ گونگ تایوان می‌گوید: «با توجه به سوابق خوب لینگژی از لحاظ بی‌خطر بودن و این واقعیت که از نظر ترکیب مشابه با سایر قارچ‌هایی است که ما به‌طور منظم مصرف می‌کنیم، لینگژی ممکن است به‌عنوان راهکاری آسان و بی‌دردسر برای کاهش وزن همراه با سایر روش‌های شناخته‌شده نظیر محدودیت میزان کالری دریافتی و یک سبک زندگی سالم برای عموم مردم مورد توجه قرار گیرد.»

اما دکتر مونیکا آگاروال متخصص قلب و کارشناس تغذیه از مرکز پزشکی مرسی در بالتیمور گفت، هنوز خیلی زود است تا بگوییم که این عصاره قارچ در انسان هم تأثیری مشابه با موش‌ها دارد. اگاروال می‌گوید: «این موضوعی جذاب است و فکر کنم که این یافته‌ها امکاناتی را مطرح می‌کنند؛ اما با اطمینان نمی‌توان گفت که این عصاره تنها به علت تأثیر آن در موش‌ها در انسان‌ها نیز مؤثر خواهد بود.»

پژوهشگران همچنین دریافت‌هایی که از قارچ استخراج کرده بودند، ترکیب باکتری‌های معده را در موش‌های تغذیه‌شده با رژیمی غنی از چربی تغییر داده‌اند. بعد از مصرف عصاره، فلور باکتریایی موش‌ها به‌جای شباهت به موش‌های تغذیه‌شده با چربی بالا اما بدون مصرف عصاره به ترکیب باکتریایی موش‌های لاغر حاضر در مطالعه که با رژیم غذایی طبیعی تغذیه‌شده بودند، شباهت ‍پیدا کردند.

سین چی لای نویسنده همکار مطالعه از دانشگاه چانگ گونگ می‌گوید: «به نظر می‌رسد بخش اصلی اثر ضد چاقی عصاره قارچ لینگژی مربوط به اثر تنظیمی آن بر روی فلور باکتریایی معده باشد.»

پژوهش‌های گذشته در موش‌ها نشان داده است که تغییر در ترکیب باکتریایی دستگاه گوارش ممکن است با بروز چاقی اختلالات متابولیک همراه باشد.

علاوه بر این زمانی که پژوهشگران در یک مطالعه جدید باکتری‌ها از مدفوع موش‌هایی که عصاره قارچ را مصرف کرده بودند، گرفته و آن‌ها را به روده موش‌های چاقی که تحت درمان با عصاره نبودند انتقال دادند، متوجه شدند که ترکیب باکتریایی روده این موش‌ها به وضعیتی مفیدتر تغییر پیداکرده است.

بااین‌حال آگاروال می‌گوید، او هنوز نسبت به چنین مطالعاتی که بر روی پیدا کردن یک قرصی جادویی جهت درمان چاقی متمرکزشده‌اند، تردید دارد. او اشاره می‌کند که ظاهراً این برداشت اساس این مطالعه جدید هم هست. «این برداشت که بگذاریم هرکسی از یک رژیم غذایی با میزان چربی بالا استفاده کند، سپس ببینیم آیا می‌توانیم مشکلات را با دادن یک قرص جادویی حل کنیم یا نه.»

آگاروال می‌گوید: «چرا ما به عقب بازنگردیم و رژیم غذایی را اصلاح نکنیم.»

به گفته او، اگرچه بسیاری از افراد به دنبال روشی سریع برای درمان چاقی هستند، «قرصی جادویی برای درمان چاقی وجود ندارد. جدا از هر کار دیگری که انجام می‌دهید، شما مجبور به اصلاح رژیم غذایی خود هستید.»

LiveScience

ترجمه: علي ملائكه

کد خبر 299223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha