با وجود ‌ماه رمضان، گرمای هوا، وضعیت بحرانی آب و غذا و دارو و فشارها و درخواست‌های بین‌المللی، بمباران شهرهای یمن توسط عربستان همچنان ادامه دارد.

یمن

اوضاع آنقدر وخيم شده كه شوراي امنيت سازمان ملل با اعلام هشدار درباره قحطي گسترده در يمن، رسما از عربستان خواست تا اجازه ورود كشتي‌هاي حامل غذا، آب و دارو به بنادر يمن را بدهد.عربستان علاوه بر حملات سنگين به شهرهاي يمن، اين كشور را تحت محاصره زميني و دريايي و هوايي هم قرار داده‌است. اين كشور با ادعاي اينكه جلوي كمك‌هاي تسليحاتي به يمن را بگيرد، همزمان با حملات هوايي و زميني، اجازه فرود هيچ هواپيما يا پهلو گرفتن هيچ كشتي را در شهرها و بنادر يمن نمي‌دهد.

اين در حالي است كه به‌گفته سازمان‌هاي بين‌المللي امدادرساني، بيش از 80درصد از مردم يمن اكنون به آب، غذا و دارو نياز دارند. يمن كه پيش از اين هم فقيرترين كشور جهان عرب و در ميان كشورهاي توسعه‌نيافته جهان بود، اكنون بعد از هفته‌ها حملات هوايي عربستان و هم‌پيمانان عربي‌اش، با يك فاجعه انساني واقعي روبه‌رو شده‌است.

شوراي امنيت سازمان ملل پنجشنبه‌شب در بيانيه‌اي خواستار كمك‌رساني فوري به مردم يمن از طريق شكستن محاصره‌اي شد كه عربستان تحميل كرده‌است. اين بيانيه كه با رأي مثبت همه 15كشور عضو شوراي امنيت صادر شده، بر لزوم ورود كشتي‌هاي غيرنظامي با كمك‌هاي بشردوستانه به يمن تأكيد كرده‌است.

يمن براي تأمين حدود 80درصد از مايحتاج غذايي و دارويي خود به واردات وابسته است. اكنون به‌گفته سازمان ملل بيش از 21ميليون يمني براي ادامه حيات خود به كمك فوري نياز دارند. سازمان ملل همچنين اعلام كرده‌است كه از 22استان يمن، بيش از نيمي اكنون در وضعيت قحطي به‌سرمي‌برند. بنابراين همين حالا هم براي امدادرساني به شهرهاي جنگ‌زده يمن دير است.

سازمان ملل مي‌گويد، از رقم 1.6ميليارد دلاري كه براي يمن به‌صورت فوري نياز است، تنها 10درصد محقق شده‌است.شوراي امنيت همچنين درخواست بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل براي توقف حملات به يمن به مناسبت ‌ماه رمضان را تكرار كرده‌است. درخواستي كه عربستان به آن هيچ توجهي نشان نداده است.

کد خبر 299211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha