همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت‌خارجه ایران هشدار داد که صدور احتمالی قطعنامه جدید علیه ایران بر نوع همکاری تهران با آژانس انرژی اتمی تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان فعالیت‌های هسته‌ای ایارن در چارچوب قانونی ادامه می‌یابد گفت توافقات با آژانس در گزارش آتی البرادعی تاثیر خواهد داشت. وی هم‌چنین با بیان این که آمریکا به تلاش برای تخریب روند مذاکرات ایران - آژانس ادامه می‌دهد توصیه کرد در روند مذاکرات سولانا - لاریجانی مانع تراشی نشود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص جزییات توافق و همکاری ایران و آژانس که گفته می شود قرار است در گزارش آتی البرادعی ارایه شود و اینکه آیا این توافقات صدور قطعنامه شورای امنیت را به تعلیق خواهد انداخت گفت: سه دور مذاکره میان ایران و آژانس برگزار شد و ما آمادگی خود را برای مسایل فنی با آژانس اعلام کردیم و همچنین گفتیم وقتی گفت‌وگوها آغاز شود ظرف 60 روز در خصوص مدالیته و چارچوب و نحوه رسیدگی به مسایل باقی مانده با آژانس به توافق خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه این ناشی از مسوولیت پذیری و حسن نیت ایران بود و مشاهده کردیم که ظرف مدت اعلام شده در خصوص چارچوب، زمان بندی، و موضوعات مدالیته به توافق رسیدیم اظهار داشت: این موضوعات از سوی هیات آژانس به مدیر کل گزارش می‌شود و حتما در گزارش آتی وی به شورای حکام تاثیر خواهد داشت و به این موضوعات اشاره خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا کم اهمیت جلوه دادن توافقات ایران و آژانس از سوی آمریکا به معنای صدور قطعنامه شدید و جدی علیه ایران است گفت: از آمریکا غیر از این نیز انتظار نبود این روندی است که آمریکایی‌ها از ابتدا آغاز کردند و آن را ادامه دادند، ولی روندی که ایران با آژانس آغاز کرده است موفق و منطبق بر راه حل های دیپلماتیک و بررسی موضوع از بعد فنی و حقوقی بوده است.

حسینی با بیان اینکه بسیاری از کشورها از روند و نتایج این گفت‌وگوها استقبال کرده‌اند ادامه داد: آمریکایی ها تلاش برای تخریب این روند ادامه می‌دهند که ما امیدواریم کشورهای دیگر همان مواضع منطقی خود را ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما فعالیت‌های خود را در چارچوب قانونی ادامه خواهیم داد افزود: هیچ عقب نشینی و کاهشی صورت نگرفته است و بر همان اساسی که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌‌ای ما آغاز شده است در چارچوب مقررات و معاهدات بین المللی ادامه خواهد یافت.

دور بعدی گفت‌وگوها با آمریکا را طرف عراقی پیگیری می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ضرورت ادامه مذاکرات ایران و آمریکا با توجه به تحرکات اخیر این کشور علیه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: دور بعدی گفت‌وگوها را طرف عراقی در رایزنی با دو طرف دیگر پیگیری می‌کند و هرگاه نتیجه آن مشخص شود آن را اعلام می‌کنیم.

حسینی همچهنین در خصوص دیدار دیپلمات‌های ربوده شده ایران در اربیل عراق با خانواده‌هایشان گفت: هنوز تاریخی از سوی آمریکایی ها اعلام نشده است؛ پیگیری های ما ادامه دارد. نماینده صلیب سرخ نیز در حال پیگیری موضوع است.

واکنش به مواضع رییس جمهور فرانسه

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واکنش وازرت خارجه در برابر مواضع دوگانه رییس جمهور فرانسه در خصوص فعالیت‌های هسته‌‌ای لیبی و کشورمان فقط گفت: اظهاراتی که از سوی برخی مقامات اروپایی مطرح می‌شود حکایت از همان استانداردها و برخوردهای دوگانه دارد و ما معتقدیم هر اعلام موضعی که منطبق بر واقعیات باشد حمایت از برنامه‌های هسته‌ای ایران را در پی خواهد داشت.

صدور قطعنامه بر نوع همکاری‌ها با آژانس تاثیر گذار است

حسینی در پاسخ به این سوال که اگر قطعنامه بعدی علیه ایران صادر شود آیا بر روابط ایران با آژانس لطمه می‌زند اظهار داشت: به هر حال صدور قطعنامه بر نوع همکاری‌هایی که با آژانس بین المللی انرژی اتمی تا به حال داشته‌ایم تاثیر گذار است ولی ما در زمان خودش تصمیم خود را اتخاذ خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص دیدار لاریجانی و سولانا اظهار داشت: زمان و مکان دیدار لاریجانی – سولانا هنوز مشخص نیست.

ضرورتی در ارتقای سطح گفت‌وگوها با آمریکا نمی بینیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این تحلیلی بود که وی منطبق بر یکسری شرایط و منوط به پیش شرط هایی ارایه کرد، در خصوص ارتقا سطح روابط با آمریکا تغییری در سیاست های ایران رخ نداده است و ضرورتی در ارتقای سطح گفت‌وگوها نمی بینیم.

 موضع مسئولین آمریکایی در باره سپاه 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه اگر آمریکا سپاه را در فهرست سیاه قرار دهد ما مذاکرات با آمریکا را قطع می‌کنیم اشاره داشت گفت: درباره هر مساله‌ای در زمان مقرر آن تصمیم می‌گیریم، مسئولین ایران مواضع و واقعیات موجود را در نظر خواهند گرفت و بر مبنای آن تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهند کرد. اما این مساله که مطرح کردید تا به حال تنها در سطح رسانه‌ها مطرح شده است و مسئولین آمریکایی موضعی در این خصوص اعلام نکرده‌اند.

کد خبر 29913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز