وضعیت آب سدهای تهران در حالی در نقطه سربه‌سر است که مصرف روزانه آب تهرانی‌ها به اندازه دریاچه چیتگر است.

آب

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان تهران با بيان اين مطلب اعلام كرد، به‌طور كلي منابع تأمين‌كننده آب تهران شامل منابع سطحي و زيرزميني است و سهم آب سطحي تهران از سدهاي اميركبير (كرج)، طالقان، لار، لتيان، ماملو و سهم زيرزميني نيز از طريق 400حلقه چاه تأمين مي‌شود.

محمد پرورش در مورد وضعيت مصرف آب در تهران گفت: در آستانه ورود به فصل تابستان، ميانگين مصرف روزانه آب تهران نزديك به 3ميليون و 100هزار مترمكعب است. اين ميزان مصرف را شايد زماني بتوانيم بهتر درك كنيم كه بدانيم حجم كل درياچه چيتگر حدود 3ميليون مترمكعب است و به‌عبارت ديگر اكنون در هرشبانه‌روز بيش از حجم اين درياچه در تهران آب مصرف مي‌شود.
به‌گفته وي بايد توجه داشته باشيم كه علاوه بر اين حجم بالاي مصرف، در طول فصل تابستان به ازاي هر نيم‌درجه سانتي‌گراد افزايش دما، نزديك به 50هزار مترمكعب آب به ميزان مصرف آب تهران افزوده مي‌شود. بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه وضعيت همه سدهاي ما در حالت «سربه‌سر» است؛ به اين معني‌است كه به ميزان توليد و ذخيره آب پشت سدها ما با حجم مصرف فزاينده روبه‌رو هستيم.

پرورش تأكيد كرد، در كناراين موضوع به‌صورت ميانگين ذخاير سدها در مقايسه بلندمدت نزديك به 40درصد كاهش داشته است و ميزان آب ذخيره‌شده در پشت سدها تا پايان بهار نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، بيش از 1.3ميليارد مترمكعب كمتر شده و در آستانه تابستان، تنها 54درصد حجم سدهاي كشور از آب پُر شده است.

به‌گفته وي، خوشبختانه اكنون 80درصد از همشهريان در محدوده مناسب الگوي مصرف يعني 20مترمكعب و كمتر آب مصرف مي‌كنند و بقيه كه تعداد 500هزار مشترك را شامل مي‌شوند ميزان مصرفي بالاي 20مترمكعب دارند.ظرفيت درياچه چيتگر معادل 3ميليون مترمكعب است. آنطور كه كارشناسان اعلام كرده‌اند، حدود 80درصد از آب اين درياچه از محل رودخانه كن و سرريز آب خام شهر تهران تأمين مي‌شود.

پرورش در مورد مصرف آب در تهران گفت: سرانه مصرف آب در استان تهران بالا است و مصرف هر نفر تهراني در روز حدود 240ليتر است و مقايسه اين ميزان با ديگر كشورها به‌ويژه كشورهاي اروپايي كه حدود 100تا 140ليتر در روز مصرف دارند، نشان از مصرف بسيار بالاي تهراني‌ها دارد.وي با بيان اينكه براي جمعيت حدود 14ميليون و 500هزار نفري استان تهران حدود يك ميليارد و 350هزار مترمكعب آب توليد مي‌شود، گفت: مصرف آب استان تهران در اين روزها حدود 4ميليون و 200هزار مترمكعب است كه حدود 3ميليون و 100هزار مترمكعب آن در شهر تهران مصرف مي‌شود.

پرورش گفت: در طول سال‌هاي اخير با همراهي شهروندان و بكارگيري راهكارهاي فرهنگي و فعاليت‌هاي مهندسي توانسته‌ايم ميانگين رشد مصرف آب را كه در سال‌هاي گذشته 3درصد بود را به رقمي بين 0.5تا 0.9درصد برسانيم. وي افزود: خوشبختانه در حال حاضر 80درصد از همشهريان در محدوده مناسب الگوي مصرف يعني 20مترمكعب و كمتر مصرف مي‌كنند و بقيه كه تعداد 500هزار مشترك را شامل مي‌شوند، بالاي 20مترمكعب.

وي ادامه داد: اميدواريم با كاهش مصرف آب از سوي مشتركان و صرفه‌جويي ١٠درصدي مشتركاني كه زير ٢٠مترمكعب مصرف مي‌كنند و كاهش مصرف ٢٥درصدي مشتركان بالاي ٢٠مترمكعب و اماكن تجاري‌- اداري بيش از ١٥٠ميليون مترمكعب آب صرفه‌جويي شود كه اين ميزان در گذر از تنش احتمالي كمك چشمگيري مي‌كند.

کد خبر 299109

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha