همشهری آنلاین: سایت افشاگر ویکی‌لیکس اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهند آژانس‌امنیت ملی آمریکا از روسای جمهور فرانسه جاسوسی می‌کرده است. شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این گزارش تنها تأکید کرد فرانسوا اولاند "زیر نظر نبوده است".

جاسوسی آمریکا از روسای جمهور فرانسه

به گزارش دويچه وله، سایت ویکی‌لیکس سه‌شنبه شب ۲۳ ژوئن (۲ تیر) گزارشی منتشر کرد که می‌گوید آن ‌را بر اساس یک "سند فوق محرمانه" آژانس امنیت ملی آمریکا و سندی که در برگیرنده "جزئیات فنی" فعالیت‌های این آژانس است، تنظیم کرده است.

در این گزارش آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی از رئیس‌جمهور کنونی فرانسه، فرانسوا اولاند و دو رئیس‌جمهور پیش از او، نیکولا سارکوزی و ژاک شیراک متهم شده است.

روزنامه فرانسوی "لیبراسیون" و سایت خبری "مدیا‌پارت" نیز گزارش داده‌اند که آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس جمهور فرانسه دستکم از سال ۲۰۰۶ تا ۲۲ مه سال ۲۰۱۲ میلادی، چند روز پیش از آنکه فرانسوا اولاند جانشین نیکولا سارکوزی شود، جاسوسی می‌کرده است.

اسنادی که توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شده از جمله شامل متن یک گفتگوی تلفنی است که آژانس امنیت ملی آمریکا ماه مارس سال ۲۰۱۰ از تماس سفارت فرانسه در واشنگتن با یک مشاور رئیس‌جمهور وقت فرانسه، نیکولا سارکوزی ضبط کرده است.

موضوع این تماس تلفنی "تلاش فرانسوی‌ها برای دست‌یابی به یک توافق ضدجاسوسی با آمریکا" بوده است. آن‌زمان فرانسوی‌ها خواستار توافقی بودند که تضمین کند آنها دیگر توسط سازمانهای اطلاعاتی آمریکا جاسوسی نمی‌شوند. این توافق البته هیچ‌گاه حاصل نشد.

انتشار اسناد تاز‌ه‌ای که پرده از ابعاد فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا بر‌می‌دارند، با انتقادهای گسترد‌ه‌ای در سراسر جهان همراه شده است. کاخ سفید در واکنش به اسنادی که سایت ویکی‌لیکس منتشر کرده، تنها اطمینان داده است که فرانسوا اولاند مورد شنود نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت: «ارتباطات رئیس‌جمهور اولاند هدف ما نیست و هدف ما نیز قرار نخواهد گرفت.»

او همزمان تأکید کرد که در مورد فعالیت‌های پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا اظهارنظر نمی‌کند.

پیشتر روشن شده بود که این آژانس سال‌ها از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان جاسوسی می‌کرده است.

پرونده تحقیق در این مورد در آلمان، البته به دلیل "کمبود مدارک و اسناد محکمه‌پسند" در جهت اثبات شنود تلفن همراه صدراعظم آلمان از سوی ساز‌مان‌های اطلاعاتی آمریکا، مختومه اعلام شد.

کد خبر 299098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha