سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

محیا ساعدی: طرح‌های گرافیکی نام‌های ایرانی به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است و روزبه‌روز به تعداد پروفایل‌هایی که از این طرح‌ها استفاده می‌کنند، اضافه می‌شود.

می‌نویسم به نام تو

استقبال از اين طرح‌ها به حدي بوده كه طراح گمنام اين نام‌واره‌ها را مجاب كرد، نام‌واره‌هاي مختلف به صفحه‌اش اضافه كند.حالا دامنه اين طرح‌ها از شبكه‌هاي اجتماعي فراتر رفته و در كارت‌پستال‌ها و دفترچه‌ها و ماگ‌ها هم جاي خود را در دل مخاطبان پيدا كرده‌اند. به سراغ خالق ايراندخت رفتيم. برخلاف تصور، طراح نام‌واره‌ها نه يك خانم كه يك پسر 34ساله است. مهدي نقوي، گرافيست قمي بعد از سال‌ها فعاليت در حوزه گرافيك، بالاخره طرح‌هاي متفاوتش مورد استقبال و پذيرش كاربران قرار گرفته است.

  • چقدر طرح و ايده شكست‌خورده را از سر گذرانديد تا به اين طرح‌ها رسيديد؟

مسيري كه منتهي به اين ايده شد به حدود ۱۰سال قبل باز مي‌‌گردد. به هنر خطاطي علاقه‌مند شدم و شروع به مطالعه روي خطوط ايراني و اسلامي كردم. خط كوفي را بسيار دوست دارم. خط كوفي انواع زيادي دارد و من عاشق تمامي انواع خط كوفي، مخصوصا كوفي مغربي و كوفي بنايي هستم. در كنار مطالعه و پژوهش حول خط و ريشه خطوط، طراحي با استفاده از اين خطوط را هم تجربه كردم. هر چيزي كه مي‌توانست اثري ايجاد كند و هر سطحي كه اثر مي‌پذيرفت را جمع مي‌كردم و مي‌نوشتم. آن زمان استادي نداشتم و صرفا براي كشف، اين كار را مي‌كردم. حاصل تلاش چندساله‌ام ابداع اين سبك تزئيني (تأكيد مي‌كنم سبك و نه خط) شد. سال۸۸، 2 نمايشگاه از آثارم در تهران و قم برگزار كردم كه در زمان خودش تجربه خوبي بود.

  • چطور اين اقبال عمومي به‌وجود آمد؟

از چند سال قبل به‌صورت تفريحي اسامي نزديكان را مي‌نوشتم و به آنها هديه مي‌كردم. خيلي برايم خوشايند بود كه هر كسي كه اين هديه را مي‌گرفت ذوق زده مي‌شد و از آن استقبال مي‌كرد. تقاضاها زياد شد و به اين فكر افتادم تا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي اين كار را به اشتراك بگذارم. از سال گذشته به مرور طرح‌ها را در شبكه‌هاي اجتماعي بدون نام و نشان به اشتراك گذاشتم. دوست نداشتم و هنوز هم دوست ندارم اين كار را به‌نام مهدي نقوي بشناسند. آرامش و زندگي ساده هنري را بيشتر از سر و صدا و جنجال دوست دارم. عنوان ايراندخت را هم بيشتر به همين‌خاطر روي اين كار گذاشتم.

  • اولين بازخوردهايي كه از مخاطبان گرفتيد چگونه بود؟ كسي ايراد فني و گرافيكي به كارهايتان نگرفته است؟

نكته‌اي كه خيلي برايم ارزشمند است اين است كه همه گروه‌هاي سني با هر نوع سليقه‌‌اي با اين كار ارتباط برقرار مي‌كنند و مردمي كه از اين طرح‌ها استفاده مي‌كنند تا به حال هيچ نقد و ايراد ‌اساسي به كارم وارد نكرده‌اند. البته دوستان هنري و بزرگوارم ايرادهاي فني و هنري به‌كار مي‌گيرند كه قطعا درست است و كار من خالي از ايراد نيست اما برخورد مردم در رابطه با اين شيوه جديد نگارش بسيار مثبت و ذوق‌آور بوده. خوشبختانه مردم ما كارهاي اصيل و ريشه‌دار را به خوبي تشخيص مي‌دهند و نظرات اميدوار‌كننده زيادي از آنها به دستم مي‌رسد كه من را به اين كار و ادامه آن مشتاق‌تر مي‌كند.

  • چقدر به كسب درآمد از اين هنر فكر مي‌كنيد؟ اصلا تا به حال درآمدي برايتان داشته؟

مقصود من از ابتدا و در ادامه اين بوده و هست كه بتوانم كمكي به زنده نگاه‌داشتن هنر ايراني بكنم و آن را به نسل‌هاي جديد، البته با رنگ و لعاب امروزي نشان بدهم. در حال حاضر موضوع آنچنان تجاري نبوده و قصد كسب درآمد از آن را هم نداشتم. البته انتظار درآمد آن‌چناني هم از اين شيوه كار نمي‌رود. معدود سفارش‌ها و فروش‌هايي هم كه داريم جهت رضايت مخاطبان و دوستداران و پيگيري‌هاي اين عزيزان است و قصد اوليه من آشنايي جامعه با اين شيوه جديد نگارش است.

  • يعني اصلا روي درآمد از اين طريق حساب نكرده‌ايد؟

خيلي با ديد تجارت به آثارم نگاه نكرده‌ام. كساني هم كه از طريق صفحات اجتماعي اسم‌نوشته مورد علاقه‌شان را سفارش مي‌دهند تنها با پرداخت هزينه ناچيز قاب، كاغذ و... تابلو را در اختيارشان مي‌گذارم. هدف اصلي و ارزشمند من اين است كه خط‌نوشته به‌صورت هنر دست، به‌صورت خاص خلق شود و با قيمت مناسب در دسترس عموم قرار بگيرد. در مورد ماگ، دفتر و ساير محصولاتي كه نام برديد بنده در جريان توليد و فروش هيچ‌كدام از اين آثار نيستم. البته مي‌توان اين موارد را پيگيري قضايي كرد ولي رويكرد من در موضوع هنر و اشاعه آن با اين نوع پيگيري‌ها در تضاد است. به‌نظر من مخاطبان فهيم ما خودشان به‌دنبال آثار اصيل و فاخر خواهند رفت.

  • از سوءاستفاده‌ها ناراحت نمي‌شويد؟

پيش آمده كاري آنقدر كپي بي‌كيفيتي بوده كه كار ما را زير سؤال برده. چون بعضي با نرم‌افزارهاي مختلف حروف را از اسامي‌اي كه ما نوشته بوديم جدا مي‌كردند و اسم ديگري مي‌ساختند. با اين همه اما به اين موضوع با ديد يك شكست نگاه نمي‌كنم.

  • خوشايندترين اتفاقي كه به واسطه اين هنر برايتان افتاده را چه مي‌دانيد؟

مادر من قبل از اين اتفاق به من مي‌گفت مهندس! اما الان ديگر من را به‌عنوان يك هنرمند به رسميت مي‌شناسد! وقتي مي‌بينم كاري كه مي‌كنم بيشتر ديده مي‌شود، ضمن انگيزه‌اي كه مي‌گيرم بايد بيشتر هم تلاش كنم تا بتوانم اين استقبال ارزشمند مردمي را پاسخگو باشم و آنها را به‌عنوان مخاطب كارهايم حفظ كنم.

  • به‌نظر شما براي داشتن ايده‌اي مثل ايده شما و به‌كار بستن آن چه بايد كرد؟

مفاهيمي از قبيل كلاس، شخصيت اجتماعي، مدرك و اين قبيل واژه‌ها همانطور كه چيزي به‌وجود شما اضافه مي‌كنند خيلي چيزها را هم از شما مي‌گيرند. اين چيزها را همين امروز ببريد پس بدهيد و وقتي خودتان، مانديد و خودتان شروع كنيد ببينيد چه كاري را دوست داريد. به‌خودتان فرصت بدهيد كه علاقه قلبي‌تان را پيدا كنيد و وقتي كه اين علاقه پيدا شد دو دستي آن كار را بچسبيد. آن وقت قدم زدن در هواي آلوده تهران هم لذتبخش مي‌شود.

  • بازاري براي اسم‌ها!

با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي، اين شبكه‌ها به محل مناسبي براي ارائه ايده‌ها و خلاقيت‌ها تبديل شدند. افراد خلاق بدون هزينه اضافي، محلي يافتند تا كارهايشان را بدون واسطه به مردم نشان بدهند و براي خود بازار خانگي بسازند. ايراندخت هم شبكه اجتماعي‌اي را به‌عنوان پايگاه اصلي خود انتخاب كرده و از يك سال و 4‌ماه پيش تا امروز توانسته 153هزار دنبال‌كننده براي خودش پيدا و 731 بداهه‌نگاري از اسامي منتشر كند. البته مهم‌ترين مشكلي كه فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي براي فعالان خود ايجاد مي‌كند، سوءاستفاده از ايده‌هاست. ايراندخت هم اين روزها با همين مشكل دست به گريبان است. چاره چنداني هم براي مبارزه با اين سوءاستفاده‌ها وجود ندارد و تنها راه ممكن براي صاحبان اصلي ايده‌ها معرفي خودشان است. مجموعه اصلي ايراندخت تنها بداهه‌نگاري‌هاي نام‌ها را در قاب‌هاي چوبي و كارت‌پستال‌ براي علاقه‌مندان عرضه مي‌كند و هر محصول ديگري با طراحي اين نام‌واره‌ها براي خالق اصلي اين خط نيست. براي شناخت اصل از بدل كافي‌‌ است بدانيد كه ايراندخت اصلي از همان آغازِ فعاليت‌اش، بسته‌بندي «دوستدار طبيعت» را در دستور كار خود قرار داد و قاب‌ها را در بسته‌بندي‌هاي كاغذ كرافت براي خريداران ارسال مي‌كرد؛ البته اين‌روزها در بسته‌بندي محصولات تغيير رويه داده‌اند و كيسه‌هاي ويژه‌اي كه از پارچه كتان ساخته شده‌اند و روي آنها لگوي اين گروه هنري حك شده‌است را به‌عنوان بسته‌بندي اصلي انتخاب كرده‌اند. كارهاي اصلي در قيمت هم اختلاف دارند و حتي گاهي با مبلغ بيشتري به فروش مي‌رسند. قيمت هر يك از قاب‌هاي بداهه‌نگاري را مي‌توانيد همراه با قاب چوبي دست‌ساز و بسته‌بندي دوستدار طبيعت با قيمت 30هزار تومان خريداري كنيد.

کد خبر 298920

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha