شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای اولین‌بار یک ماشین توانسته‌است در بخش استدلال کلامی آزمون هوش یا آزمون IQ بر هوش انسانی غلبه کند،‌ماشینی که براساس تکنیکی به نام یادگیری عمیق برنامه‌ریزی شده‌است.

هوش مصنوعی

براساس گزارش ساينس الرت،‌ اين دستگاه را دانشمندان چيني براساس تكنيك يادگيري عميق كه شامل تبديل كردن داده‌ها به مجموعه‌اي از الگوريتم‌هاي مفهوم‌دار براي رايانه‌ها است، برنامه‌ريزي كرده‌اند.

تاكنون رايانه‌ها در شكست دادن انسان‌ها در دو بخش از سه بخش آزمون IQ موفق عمل كرده‌اند، بخش‌هاي رياضي و سوالات منطقي. اما در بخش استدلال كلامي كه نيازمند قياس و دسته‌بندي است، عملكرد ضعيفي از خود نشان داده‌اند. اين بخش از آزمون شامل پرسش‌هايي است كه از فرد مي‌خواهد واژه‌اي كه با ديگر واژه‌ها سازگاري ندارد را انتخاب كند و يا واژه‌اي كه با ديگر گزينه‌ها همسان يا متضاد است.

اين نقطه‌ضعفي است كه دانشمندان با استفاده از يادگيري عميق در ماشين‌ها از بين برده‌اند. در گذشته پيشرفته‌ترين ماشيني كه توسط برنامه‌نويسان حرفه‌اي نوشته شده‌بود، ماشيني با توانايي پردازش ميليون‌ها ميليون متن بود تا بتواند ارتباط ميان واژه‌ها را با يكديگر دريابد و واژه‌‌ها را به بردارهايي قابل قياس تبديل كند.

اما اين رويكرد از نواقصي آشكار برخوردار بود: اين تكنيك هر واژه را داراي يك مفهوم در نظر مي‌گرفت كه توسط يك بردار نمايش داده مي‌شد. اين درحالي‌است كه يك واژه به ندرت تنها يك مفهوم دارد و علاوه بر اين آزمون‌هاي كلامي معمولا بر واژه‌هاي با بيش از يك مفهوم تمركز مي‌كنند تا پرسش‌ها دشوارتر شوند.

از اين رو محققان دانشگاه علوم و فناوري چين به همراه محققان مايكروسافت در اين كشور راهكاري متفاوت را آزمايش كردند. اين محققان واژه‌هايي كه معمولا در آغاز پاراگراف‌هاي بزرگ استفاده مي‌شدند را بررسي كرده و با استفاده از الگوريتمي آنها را خوشه‌بندي كردند و سپس مفاهيم مختلف هر واژه را درون لغت‌نامه يافته و آنها را به هر خوشه ارتباط دادند.

به گفته محققان از آنجايي كه لغت‌نامه‌ها داراي مثال‌هايي براي مفاهيم مختلف هر واژه هستند، با محاسبه بردارهاي نمايشگر اين جملات و مقايسه آنها با بردارهاي نشان‌دهنده هريك از خوشه‌ها، مي‌توان آنها را با يكديگر تطبيق داد.

اين به آن معني است كه ماشين مي‌تواند براي اولين بار تفاوت ميان مفاهيم مختلف واژه‌ها را درك كند. اين دستگاه به واسطه دريافت اطلاعاتي درباره چندين نمونه از پرسش‌هاي آزمون IQ با نمونه پرسش‌ها آشنا شد تا بتواند راهبرد درستي براي پاسخ دادن به آنها بيابد.

سپس 200 نفر در گروه‌هاي سني مختلف و سطح تحصيلي متفاوت در برابر اين دستگاه تست هوش دادند.  نتايج آزمون نشان مي‌دهند ميانگين عملكرد يك انسان كمي پايين‌تر از ميانگين عملكرد اين ماشين جديد است. به گفته محققان اين دستگاه مي‌تواند عملكرد رقابتي درحد شرگت‌كنندگان ليسانس تا فوق ليسانس از خود نشان دهد.

ساخت اين دستگاه قدمي بزرگ در مسير ايجاد هوش مصنوعي بوده و نشان از قدرت حقيقي تكنيك يادگيري عميق دارد،‌تكنيكي كه مي‌تواند كالري غذاها را از روي تصاوير آنها تشخيص داده وبا تماشاي ويديو‌هاي آشپزي،‌ تكنيك‌هاي آشپزي را اجرا كند.

کد خبر 298563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha