همشهری آنلاین: محققان براین باورند در آینده‌ای نه‌چندان دور بال‌های هواپیماها از این قدرت برخوردار خواهند بود که مانند پوست انسان، بتوانند نقص‌های ایجاد شده در خود را در حین پرواز ترمیم کنند.

براساس گزارش CNN، محققان دانشگاه بريستول انگلستان تكنولوژي ايجاد كرده‌اند كه مي‌تواند مشابه با عملكرد پوست بدن در ترميم جراحت‌ها،‌ هرنوع شكاف ايجاد شده روي بال‌هاي هواپيما را ترميم كند.

مطالعات اين دانشمندان بر مواد تركيبي كربني تقويت شده متمركز شده‌است، موادي كه از آن بيشتر براي ساخت تجهيزات ورزشي و هواپيماهاي پيشرفته استفاده مي‌شود. دانشمندان با كمك اين مواد كپسول‌هاي توخالي كوچكي ايجاد كردند كه ريزي آنها به اندازه‌اي است كه مي‌تواند چند‌عدد از آنها را روي عرض يك تار موي انسان قرار داد. اين كپسول‌ها از مواد ترميم كننده پر شده و سپس درون مواد كامپوزيتي قرار گرفتند.

زماني كه به اين ماده ضربه‌اي وارد مي‌شود،‌ يا مايعي با كاتاليزورهاي موجود در مواد درون كپسول برخورد مي‌كند، مواد ترميم كننده به آرامي سخت شده و شكاف ايجاد شده را ترميم مي‌كنند.

به گفته دانكن واس محقق ارشد اين پروژه رويكرد اين تحقيقات الهام گرفتن از بدن انسان براي ترميمي سطوح آسيب‌ديده است. زيرا بدن انسان داراي مكانيزم ترميم تدريجي است و همين قابليت مي‌تواند ايده‌اي براي ترميم سازه‌هاي دست‌ساز انسان باشد. 

اين تكنولوژي درحال حاضر تنها قادر به ترميم شكاف‌هاي بسيار كوچك است،‌ اما با اين‌همه همين شكاف‌ها و ترك‌هاي ريز هستند كه درصورت رديابي نشدن، منجر به بروز مشكلات بزرگتر شده و ممكن است هواپيما و سرنشينان آن را به خطر بياندازند. دانشمندان معتقدند به‌جاي آنكه تمامي سطح هواپيما را با اين مواد ترميم‌كننده پوشش دهند،‌ مي‌توان با علم بر بخش‌هاي آسيب‌پذيرتر هواپيماها،‌از اين ماده تنها براي پوشش دادن آن بخش‌ها استفاده كرد.

فناوري خود‌ترميم كننده فناوري نويني نيست، و پيش از اين نيز در موارد مختلف، از قبيل توليد رنگ‌هاي خود‌ترميم‌شونده خودرو به منظور پوشش دادن خراش‌هاي ايجاد شده روي رنگ بدنه، استفاده شده‌است. با اين‌همه تكنولوژي ايجاد شده براي هواپيما مسئوليت سنگين‌تري از حفظ ظاهر را به عهده دارد.

دانشمندان همچنين تلاش كرده‌اند اين تكنولوژي را به گونه‌اي ايجاد كنند كه بتواند در شرايط محيطي مختلف عملكرد خوبي از خود نشان دهد، زيرا معمولا بدنه هواپيماها در حين پرواز بسيار سرد است و يا در حين بلند شدن از باند فرودگاه‌هاي كشورهاي گرمسيري مانند دوبي، بسيار داغ مي‌شود،‌از اين رو حفظ خاصيت خود‌ترميمي در چنين نوسان دمايي چالش بسيار بزرگي محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر، اشتياق و ميل شركت هاي هواپيمايي در به‌كار گيري چنين تكنولوژي نيز در ديگر الزاماتي است كه اين تكنولوژي براي ورود به بازار به آن نياز دارد. شركت بوئينگ يكي از معدود شركت‌هاي هواپيمايي است كه سال‌ها به مطالعه و تحقيق درباره پوشش‌هاي خود ترميم شونده و ديگر تكنولوژي‌هاي مرتبط پرداخته‌است. 

كاربردي شدن پروژه اخير كه بودجه آن توسط انجمن مطالعات فيزيكي و مهندسي تامين شده‌است، پنج تا ده سال ديگر زمان نياز خواهد‌داشت.

کد خبر 298558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha