همشهری آنلاین: نتایج انتخابات پارلمانی در دانمارک نشان می‌دهد که ائتلاف راست میانه، متشکل از احزاب محافظه‌کار در این کشور با کسب ۱۹.۵ درصد آرا موفق شد دولت ائتلافی چپ‌ سوسیال دموکرات را در رقابتی بسیار تنگاتنگ شکست دهد.

محافظه کاران در انتخابات پارلمانی دانمارک پیروز شدند

به گزارش بي بي سي، ائتلاف راست میانه به رهبری لارس لوگه راسموسن، نخست وزیر پیشین در حالی به پیروزی دست یافته است که دومین حزب بزرگ در دانمارک است.

هله تورینگ اشمیت، رهبر حزب سوسیال دموکرات اکنون از مقام خود به عنوان رهبر حزب ائتلاف چپ میانه کناره‌گیری کرده است.

اما در رویدادی غیر‌منتظره کریستین تولسن دال، رهبر حزب مردم که حزبی دست راستی است، با کسب ۲۱% از آرا دومین حزب بزرگ پارلمان شد.

دال پیشتر خطاب به پارلمان دانمارک گفته بود که او نقش "پرنده‌ای آزاد" را ترجیح می‌دهد تا بتواند سیاست‌های حزب مردم دانمارک را به زودی به دنیای واقعیت نزدیک‌تر کند.

حزب مردم دانمارک خواهان تشدید کنترل مرزی و کاهش هزینه‌های دولتی برای پناهجویان و مهاجران بیکار است.

اما با نتایج به دست آمده، آقای دال در موقعیتی قرار گرفته است که می‌تواند برای نخست وزیری وارد رقابت شود.

آقای راسموسن که از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ هدایت کشور را بر عهده داشت، در سخنرانی پیروزی خود گفت: "چهار سال پیش ما کلید دفتر نخست وزیری را برگرداندیم. در همان زمان من گفتم که آن (کلید) را قرض داده‌ایم."

او در ادامه گفت که "موج ورود مهاجران را کنترل" خواهد کرد.

حزب سوسیال دموکرات به رهبری خانم تورینگ اشمیت با کسب ۲۶.۳% آرا بزرگترین حزب پارلمان دانمارک شد اما از آنجا که متحدانش موفق به کسب آرای کافی نشدند، او با قبول شکست خود اعلام کرد که از رهبری حزبش کنار می رود.

خانم تورنینگ اشمیت نخستین نخست‌وزیر زن دانمارک است که در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد.

کد خبر 298501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha