سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

مهدی چمران: زیبایی چگونه نمایان می‌شود؟ چگونه بر جان و دل می‌نشیند؟ و گاهی که فاصله‌ای از آن پدید می‌آید، غمی عجیب بر دل می‌نشیند.

روزها، خاطره‌ها و ياد دوران 8 سال دفاع‌مقدس چيزي جز حماسه و زيبايي نبوده است. چنان كه تصوير زينب كبري(س) در حادثه عظيم و جانسوز روز عاشوراي سال 61هجري «و ما رايت الا جميلا» است. (جز زيبايي نديديم) فاصله زماني و مكاني با مناطق عملياتي و روزهاي عشق و خون و ايثار، از يك سو و روزمرگي در جريان زندگي شهري با دغدغه‌هايي كه خوب مي‌دانيم ارزش چنداني- لااقل خيلي از آنها- ندارند، سبب شده است «اصليت» و «اهليت» مان را فراموش كنيم. سبب شده است تا اهدافي را كه خيلي‌ها جانشان را در طبق اخلاص در راه حفظ آنها هديه كرده‌اند ناديده گرفته يا از ياد ببريم.

اما گاهي نسيمي از آن روزها دوباره حال و هوايمان را «آن جايي» مي‌كند. دوباره اشك را بر چشمانمان، شوق را بر لب‌ها و حسرت را بردل‌هايمان مي‌نشاند. ورود كاروان شهدا به شهرها و در ميان مردم، يادآوري بسياري از رويدادها، اهداف، سياست‌ها و از همه مهم‌تر جنسي از سبك زيستن است. فرهنگسازي‌ در امر جهاد و مقاومت و پاسداشت ياد و خاطره دوران دفاع‌مقدس، بايد شيوه‌ها و برنامه‌هاي متعدد و خلاقانه‌اي داشته باشد. اين برنامه‌ها خوب مي‌توانند مردم عزيز كشورمان را با مختصات زندگي جهادي آشنا سازند. به‌خصوص اين تأثير مي‌تواند در جوانان و نوجوانان كه تجربه مستقيمي از اين دوران ندارند بيشتر باشد.

ورود كاروان شهداي تفحص هم جانسوز است و هم مايه مباهات و شادي. اينها ستاره‌هاي آسمان پرغرور جمهوري اسلامي‌اند. فرزندان روح‌الله كه در دفاع از ناموس و خاك كشورشان، شجاعانه و غيرتمندانه ايستادگي كردند و به طرز ظالمانه‌اي به شهادت رسيده و دعوت الهي را لبيك گفتند. حضور 270شهيد گمنام تفحص مرهمي بر دل مادران، خواهران، فرزندان و بازماندگان شهيدان مفقود الاثري است كه عمر خود را چشم به در بوده‌اند تا شايد خبري از عزيزشان بيايد.

شهر تهران اين روزها و هفته‌ها حال و هواي ديگري دارد. ياد فكه، مهران، دهلاويه و شلمچه در جاي‌جاي ايران اسلامي و به‌خصوص تهران زنده شده است و در اين وانفساي نابرابري‌ها و ناعدالتي‌هاي صحنه‌هاي جهاني در برابر ملت ايران، خود نسيم انگيزه و هشدار است. حس انگيزش و غليان براي جوانان اين مرز و بوم است كه هنوز هم مي‌توان از عمق جانشان عطر عشق به اين انقلاب و شهدا را استشمام كرد و هشدار براي سران ظالم و مستكبر جهان غرب است. اين شهدا چراغ و نشانه‌هايي هستند كه آمريكا و متحدانش دقت بيشتري كنند كه مردم اين سرزمين در نهايت فهم، صبر و مهرباني اگر تهديدي را براي منافع، ناموس و كشورشان حس كنند، لباس رزم پوشيده و غواصاني مي‌شوند كه درياي ظلم و طاغوت را در هم مي‌پيچند.

  • رئيس شوراي شهر تهران

 

کد خبر 298342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha