سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

الهام مصدقی راد: شهردار پایتخت گفت:‌ تهران به نقطه‌ای رسیده که اگر به انضباط شهری توجه نکنیم دیگر امکان پیشرفت برای ما فراهم نیست.

شهردار قالیباف

محمدباقرقاليباف  طي سخناني در نشست توجيهي اجراي طرح انضباط شهري در منطقه 12كه با حضور 100گروه ويژه نظرسنجي خانه به خانه از ساكنان منطقه 12برگزار شده بود ضمن بيان اين مطلب به مشكلات موجود در منطقه اشاره كرد و افزود: اين مشكلات خطري است كه اگر به آنها رسيدگي نكنيم خانواده و محله ما رانيز دچار خواهد كرد.

همه ما به سهم خود نسبت به كسي كه در جامعه امروز آسيب ديده مسئوليم. وي با اشاره به حديثي از حضرت علي(ع) كه مي‌فرمايند اوصيكم بتقوالله و نظم امركم، انضباط شهري را موضوع بسيار مهمي دانست وضمن انتقاد از آنهايي كه نظم را نظامي‌گري و كاري پادگاني مي‌دانند، افزود: در فرهنگ قرآني تقوا تنها راه نجات انسان‌ها براي رشد و تعالي است و بعد از آن به نظم اشاره مي‌شود، هردوي اينها با يكديگر نجات‌دهنده انسان‌ها هستند.

شهردار پايتخت با اشاره به اهميت برقراري نظم در شهر گفت: اگر نظم شهري را برقرارنكنيم حتما در ابتدايي‌ترين موضوعات مي‌مانيم. شرط موفقيت در زندگي و حفظ سرمايه‌هاي اجتماعي ومنابع انساني ومادي در شهر، ايجاد انضباط شهري است. قاليباف پايتخت را نيازمند برقراري انضباط شهري در موضوعات مختلفي همچون ترافيك، كالبدي، معماري، نظافت شهر و... دانست و خاطرنشان كرد:‌

ما نيازمند آن هستيم كه هم به ذهن و هم به رفتار در حوزه انضباط توجه كنيم پس انضباط شهري صرفا خط سفيد نيست هرچند تجربه و علم ثابت كرده در هرنقطه جغرافيايي كه مردم قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند، ديگرموضوعات نظير تفكيك زباله‌، پرداخت ماليات و مطالبه‌‌گري حقوق خود از دولت را نيز اجرا مي‌كنند و روند صحيح مشاركت اجتماعي رخ مي‌دهد. وي درادامه سخنان خود به اهميت برقراري انضباط شهري در منطقه 12و دلايل انتخاب اين منطقه از تهران براي اجراي اين طرح اشاره كرد و گفت: ‌منطقه 12از جهات مختلف آسيب بيشتري ديده. بافت فرسوده و آسيب‌هاي اجتماعي در اينجا بيشتراست. در اين منطقه روزانه حداقل 700تا 800هزار نفر و در بعضي روزها يك ميليون و 600تا يك ميليون و 700هزار نفر رفت‌وآمد مي‌كنند پس منطقه بسيار مهمي است.

قاليباف همچنين به قرارداشتن سرمايه‌هاي اجتماعي و كالبدي و بخش‌هاي هويتي دراين منطقه اشاره كرد و با بيان اينكه در همه جاي دنيا ارزش‌هاي مادي در مركز شهر به اوج خود مي‌رسند اما اين منطقه 200هزار ساكن داشته و مناطق پيراموني‌‌اش قابليت بيشتري يافته‌اند خطاب به مجريان نظرسنجي در طرح انضباط شهري تصريح كرد: ‌ما نيازمنديم مفاهمه‌اي خوب با مخاطبان خودمان انجام دهيم و زماني موفق خواهيم بود كه خانه به خانه فعاليت كنيم و اين كار تنها براي شهرداري ميسر خواهد بود.

وي با تأكيد براينكه به‌دنبال تفهيم كردن موضوع به كسي نيستيم، افزود: اول خودمان بايد موضوع را به خوبي باور كنيم و بعد بليغ، مختصر، زيبا و روان به شهروندان منتقل كرده و با آنها صحبت كنيم. ما فقط مي‌خواهيم با كسي كه ناگزير از زندگي دراين محل است و جرأت نمي‌كند فرزندش را از خانه بيرون بفرستد، حرف بزنيم. حتي با كارتن‌خواب‌هايي كه اينجا حضور دارند هم صحبت كنيم، گمان نكنيد آنها افراد ديگري هستند؛ در ميان آنها رزمنده دوران دفاع‌مقدس، رتبه‌هاي تك‌رقمي كنكور و مترجم چند جلد كتاب هم حضور دارند و تنها بي‌توجهي ما به جامعه باعث بروز اين اتفاقات شده و روزبه روز هم در حال گسترش است.

شهردار تهران تأكيد كرد:‌ هدف از انجام نظرسنجي و گفت‌وگو با شهروندان انجام كار علمي دقيق است كه بايد در اوج ادب و با ابراز همدردي و باعقلانيت انجام شود و اگر لازم است حتي نيم ساعت با يك شهروند صحبت كرده و سؤالات او را پاسخ دهيم. البته در اين كار بايد از ابزار خوبي استفاده كرده و نه فقط با ساكنان بلكه با مراجعه‌كنندگان به منطقه و كسبه هم به گفت‌وگو پرداخته و همه را نسبت به اين موضوع اجتماعي دغدغه‌مند كنيم.

شهرام گيل آبادي، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز طي سخناني تأكيد كرد: نظرسنجي نوعي تبليغ است پس بايد اين اقدام را به خوبي انجام داد. وي به انجام بيش از يك سال كار مطالعاتي براي اجراي طرح انضباط شهري در منطقه‌12اشاره كرد و گفت: ‌پليس و شهرداري با همكاري يكديگر اقدام بزرگي را مي‌خواهند انجام دهند و بخشي از آن مربوط به‌كار نظرسنجي و حوزه روابط عمومي شهرداري است كه اگر توجيه درستي از طرح داشته باشيم، مردم همراهمان خواهند شد.

  • طرح انضباط شهري چيست؟

«طرح انضباط شهري با مشاركت شهروندان» كه اجراي آن از چندي پيش در منطقه 12آغاز شده، 3هدف اصلي را در حوزه انضباط اجتماعي، انضباط كالبدي و انضباط ترافيكي دنبال مي‌كند. همچنين انجام نظرسنجي خانه به خانه و اطلاع يافتن از نظرات ساكنان اين منطقه و مشكلاتي كه آنها درگيرشان هستند، ‌توسط روابط عمومي شهرداري تهران با همكاري نيروي انتظامي انجام مي‌شود.

عصر ديروز 100گروه 6نفره كه نيروي انتظامي هم آنها را همراهي مي‌كرد به 7هزار و 520مكان در منطقه 12مراجعه كرده و با حدود 30هزار نفر از شهروندان گفت‌وگو و از آنها نظرخواهي كردند. مرحله اول نظرسنجي نيز چندي پيش و با حضور 70گروه 6نفره به اجرا درآمد كه طبق نتايج به‌دست آمده از آن، شهروندان از كليت اين طرح رضايت دارند و اولويت درخواست آنها جمع‌آوري معتادان و ساماندهي موتورسواران بوده است.

کد خبر 298336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha