مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۱
۰ نفر

حامد فوقانی: چالش‌های پیش‌ رو در بلندمرتبه‌سازی همچنان توسط کارشناسان حوزه‌های مختلف مهندسی، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ضوابط مربوط به آن تدوین و در مقررات ملی ساختمان گنجانده شود.

 البته نخستين كنفرانس بلند‌مرتبه‌سازي 19تا 21دي‌ماه سال گذشته برگزار ‌شد و به گفته خيلي‌ها از استادان حاضر در كارگروه‌هاي مختلف اين كنفرانس، انتظار مي‌رفت تاكنون ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي به‌عنوان يك‌سند راهبردي تدوين شده باشد. به همين دليل آنها اظهار اميدواري مي‌كنند كه نتيجه دومين كنفرانس بلند‌مرتبه‌سازي كه اواخر آذر و اوايل دي‌ماه امسال برگزار مي‌شود، تدوين ضوابط لازم باشد تا مشكلاتي كه اكنون به‌خاطر ساخت ناصحيح برج‌هاي بزرگ در شهرها شاهد هستيم، رفع شود.

عصر روز يكشنبه نيز به همين‌خاطر پنجمين نشست تخصصي كارگروه‌هاي كنفرانس بلندمرتبه‌سازي برگزار شد تا راهكارهاي لازم براي برگزاري هرچه تخصصي‌تر دومين كنفرانس عنوان شود. در اين نشست سيدمحمد بهشتي، دبير كنفرانس بلندمرتبه‌سازي، احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي، محمدسعيد ايزدي، مديرعامل شركت مادرتخصصي عمران و بهسازي شهري ايران و سيدمحمد پژمان، معاون وزير راه و شهرسازي حضور داشتند.اغلب اعضاي حاضر هم در اين نشست بر اين نكته كه الآن بلند‌مرتبه‌سازي يك‌پديده پذيرفته شده است اما بايد در اجراي متناسب با شرايط اقليمي، نقاط ضعف موجود استخراج و رفع شود، تاكيد داشتند.

  • معادله چندمجهولي بلندمرتبه‌سازي

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي كه رياست جلسه يكشنبه را برعهده داشت گفت: «موضوع بلندمرتبه‌سازي كمتر به‌صورت علمي بررسي شده است. كنفرانس بلندمرتبه‌سازي به جنبه‌هاي حقوقي، حمايتي، اجتماعي، فرهنگي و... بلندمرتبه‌سازي پرداخته است؛ چيزي كه هيچگاه در هيچ همايشي شاهد آن نبوديم.» به گفته بهشتي در حال حاضر بحران آب وجود دارد، اما همواره به جنبه‌هاي عيني آن توجه شده و به ابعاد حقوقي و اجتماعي آن توجهي نشده است. در واقع عقيده وي بر اين بود كه نبايد به موضوع بلندمرتبه‌سازي به‌صورت يك معادله يك مجهولي نگاه شود. وي برهمين اساس خواستار حضور همه دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌هاي مرتبط در كنفرانس پيش‌رو شد. مظاهريان هم كارشناس بعدي بود كه نظرات خود را بيان كرد. وي اظهار كرد: «بارها شنيدم 23درصد تاوركرين‌هاي دنيا در منطقه ما فعاليت مي‌كنند و درصد زيادي از آنها در دوبي يا ديگر كشورهاي عربي مشابه هستند. اين نشان مي‌دهد در اين منطقه دانشي در حال جمع‌شدن است.» به‌عبارت ديگر وي بر اين عقيده بود كه بلند‌مرتبه‌سازي يك‌پديده در حال رخ دادن است و حالا بايد تجزيه و تحليل كنيم كه ساختمان بلند كجا موفق و كجا خطر آفرين است.

  • اول از همه تعامل همه‌جانبه لازم است

دبير كارگروه طراحي و معماري كنفرانس اما ‌موضوعي بسيار كليدي را مطرح كرد كه نشان مي‌دهد سازمان نظام مهندسي و صاحب‌نظران بيشتر از قبل بايد به بحث بلندمرتبه‌سازي ورود كنند. به گفته محمدرضا حافظي در دنيا 100شهر بلندمرتبه‌وجود دارد كه 5شهر آن در ايران است. پژمان، معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن اما به مسئله‌اي اشاره كرد كه با واكنش ديگر اعضاي حاضر در نشست روبه‌رو شد. اينگونه كه وي عنوان كرد هيچ ساختماني را نمي‌توان پيدا كرد كه خلافي از نظر طرح جامع و تفصيلي نداشته باشد. وي با بيان اينكه در 70درصد ساختمان‌هاي بلند، مقررات ملي ساختمان رعايت نمي‌شود، افزود: «اين هدررفت را در اقتصاد كشور به‌دنبال دارد.»

البته كليپي در نشست به نمايش درآمد كه نشان مي‌داد نخستين فردي كه نسبت به اجراي ضوابط بلندمرتبه‌سازي حساسيت نشان داده، شهردار تهران بوده است و گفته طرح جامع و تفصيلي مبناي بلند‌مرتبه‌سازي بايد قرار بگيرد. مسجدجامعي هم نخستين نفر بود كه به صحبت‌هاي پژمان واكنش نشان داد و گفت: «مشخص نيست طرح چنين مسائلي مخاطبش كيست؟ براي همين قدم اول برداشته شده تا اجماع نسبي حوزه‌هاي مختلف را داشته باشيم. اتفاقا مديريت شهري تهران در اين راه پيشگام شده و از بيان مشكلات موجود استقبال مي‌كند.» به‌نظر وي مسئله اصلي در بلند‌مرتبه‌سازي رعايت حقوق شهروندي است. بهشتي هم گفت: «دنبال تعامل همه‌جانبه هستيم.»

  • فراخواني براي ارسال مقالات به دومين كنفرانس بلند مرتبه سازي

براي حضور بيشتر دانشجويان، نخبگان و استادان دانشگاهي‌ در حوزه‌هاي مهندسي، اجتماعي-فرهنگي، اقتصادي، حقوقي و... قرار است فراخواني نسبت به دريافت مقالات مرتبط با حوزه احداث ساختمان‌هاي بلند منتشر شود. طبق آنچه عنوان شده اول تيرماه اين فراخوان اعلام مي‌شود و داوران از هشتم شهريورماه تا اول آبان‌ماه آثار را بررسي مي‌‌كنند. مقالات برگزيده نيز به دومين كنفرانس بلند‌مرتبه‌سازي راه پيدا مي‌كنند و مابقي آنها بايگاني مي‌شوند. البته به اين مسئله تأكيد مي‌شود كه مقالات قابل برگشت و تصحيح نيستند.

کد خبر 298233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha