یکی از بدترین اتفاق‌هایی که ممکن است برای هر کدام از ما بیفتد، گم شدن مدارک شناسایی است.سختی انجام کارهای روزانه بدون کارت ملی یا شناسنامه و گرفتاری گرفتن المثنی می‌تواند برای چند روز زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار بدهد.

تعویض شناسنامه

وقتي به هر دليلي نياز به دريافت نسخه المثناي اين اسناد را پيدا مي‌كنيم، مهم‌ترين نكته انجام كارها در زمان مناسب است. اينكه درصدور اسناد هويتي بايد سختگيري شود تا مردم مراقبت بيشتري از آنها كنند شايد نكته درستي باشد اما بسياري از مردم از طولاني شدن بي‌دليل اين خدمات گلايه مند هستند.

  • فقط 20روز

آنطور كه برخي دفاتر پيشخوان دولت به مراجعه‌كنندگان اعلام مي‌كنند براي تحويل شناسنامه از زمان تأييد مدارك در دفاتر يك‌ماه تا 40روز زمان لازم است تا شناسنامه جديد به‌دست متقاضي برسد.اين موضوع در برخي دفاتر با نصب اطلاعيه‌هايي تأييد شده است. اما مديركل اسناد هويتي سازمان ثبت احوال كشور با رد اين ادعاي دفاتر پيشخوان مي‌گويد: ‌«اگر مشكلي براي شناسنامه وجود نداشته باشد در تمام استان‌ها غيراز كلانشهرها يك تا 7روز و در كلانشهرها 15تا 20روز براي تحويل شناسنامه زمان احتياج داريم.چنانچه مدت زمان تحويل از اين مدت بيشتر شد متقاضيان مي‌توانند شكايات خود را به دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان ثبت احوال كشور از طريق ايميل ارسال كنند يا با شماره تلفن 60902354تماس بگيرند.»

  • تأخير در صدور كارت جديد

كارت ملي هوشمند نيز كه مطالعات آن از سال 88آغاز شده يكي ديگر از اقدامات جديد سازمان ثبت‌احوال است.اگر چه كارت‌هاي ملي فعلي تا پايان سال‌جاري اعتبار دارند اما به‌زودي همه ايراني‌ها بايد كارت جديد بگيرند. به گفته اسماعيلي متقاضيان (فعلا 15ساله ها) بايد در سايت ‌NCR.IR ثبت نام كرده و براساس نوبت و زمان تعيين شده به دفاتر يا اداره پست مراجعه و درخواست خود را ثبت كنند. بر اين اساس بعد از تأييد تمام مراحل كه گفته مي‌شود بيشتراز 2‌ماه است، اما به گفته دفاتر پيشخوان دولت بايد 4‌ماه در انتظار باشند تا كارت جديد به دستشان برسد. اسماعيلي اين ادعا را هم رد كرده و مي‌گويد:‌ «زمان تحويل كارت ملي هوشمند بعد از تأييد در دفاتر پيشخوان كمتر از 2‌ماه است.»

اما آنطور كه مسئولان دفاتر پيشخوان دولت به همشهري مي‌گويند هر دفتر براي ثبت كارت ملي هوشمند روزانه مي‌تواند فقط 5درخواست براي صدور كارت هوشمند ملي را ثبت كند كه بيشتر اين دفاتر تا 2‌ماه آينده پيش ثبت نام انجام داده‌اند. اسماعيلي در اين‌باره توضيح مي‌دهد:«پيش ثبت نام كارت هوشمند ملي تعداد خاصي ندارد و اينكه گفته مي‌شود روزانه 5نفر پيش ثبت نام داريم، صحيح نيست. دفاتر بسته به ظرفيتي كه دارند روزانه تا 50نفر را مي‌توانند ثبت‌نام كنند و كمتر از 50نفر ثبت نام براي نوبت دهي انجام نمي‌شود.در دفاتر پست هم روزانه بين 300تا 600درخواست ثبت مي‌شود.»

اسماعيلي با انتقاد از اطلاعات نادرستي كه دفاتر پيشخوان درخصوص تحويل شناسنامه و كارت هوشمند ملي به مردم مي‌دهند، مي‌گويد:« ماهم به زمان اعلامي توسط اين دفاتر اعتراض داريم چرا كه در كلانشهرهاتا 20روز شناسنامه تحويل داده مي‌شود و اينكه دفاتر مي‌گويند2ماهه اصلا صحت ندارد.»

به گفته اسماعيلي هنوز زماني براي فراخوان ثبت نام كارت ملي هوشمند اعلام نشده اما اگر زير ساخت‌هاي مورد نياز براي اين كار فراهم شود براساس جدول زمانبندي از متقاضيان براي ثبت نام دريافت كارت دعوت به عمل مي‌آيد.

تناقض در گفته‌هاي مسئولان ثبت احوال كشور و مسئولان دفاتر پيشخوان باعث سردرگمي مردم شده است و سرانجام مشخص نيست اين اسنادهويتي كه تمام كارهاي اداري و خدماتي قرار است با در دست داشتن آنها انجام شود چه زماني به‌دست مردم مي‌رسد.


هزينه‌ها براساس مصوبات مجلس و به تومان است

صدور شناسنامه اوليه براي نوزادان 5700
تعويض شناسنامه 17200
عكس دار كردن شناسنامه 15ساله‌ها 11500
شناسنامه مفقودي (بار اول) 23000
شناسنامه مفقودي بار دوم 46000
شناسنامه مفقودي بار سوم 100000
دريافت كارت ملي هوشمند 17200
كارت ملي مفقودي 23000
كارت ملي مفقودي اول 34500
كارت ملي مفقودي دوم 57500

مراكز پيشخوان دولت و اداره‌هاي پست براي صدور شناسنامه 11هزار و 100تومان و براي كارت هوشمند 7هزار و 500تومان كارمزد علاوه بر هزينه ثبت احوال مي‌گيرند.

کد خبر 298231

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha