دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه‌ی لبنانی "نیو تی. وی" تاکید کرد: تا زمانی که اشغالگری‌های اسراییل ادامه یابد، مقاومت حق طبیعی ماست.

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در این گفت‌وگوی تلوزیونی با بیان اینکه تصمیم برای این جنگ از سوی رژیم صهیونیستی از قبل اتخاذ شده بود، تصریح کرد: در تاریخ جنگ‌ها چنین چیزی روی نداده که با اسارت گرفتن دو سرباز چنین جنگ گسترده‌ای با این حجم روی دهد.

وی با تاکید بر این‌که هرگز به اسراییل اطمینان ندارد، خاطرنشان کرد: ارایه‌ی هرگونه تضمین به اسراییل مبنی بر این‌که ما مقاومت را کنار می‌گذاریم، اشتباه است. نه اکنون و نه در آینده ما چنین تضمینی نمی‌دهیم و هرکس که بگوید علت این جنگ اسرای اسراییلی است، اشتباه کرده است؛ زیرا پیامدهای این جنگ نشان می‌دهد که تصمیم آن از قبل اتخاذ شده بود.

وی درخصوص اظهارات مقامات اسراییلی مبنی بر به اسارت گرفتن یکی از عناصر حزب‌الله که در عملیات اسارت سربازان اسراییلی شرکت داشت، گفت: این موضوع نیاز به بررسی دارد و ممکن است که یکی از این شرکت‌کنندگان در این عملیات به اسارت گرفته شده باشد.

سید حسن نصرالله درخصوص پیشنهاد مبادله‌ی سربازان اسراییلی و زندانیان لبنانی دربند رژیم صهیونیستی گفت: مدتی است که تماس‌هایی درخصوص انجام مذاکرات صورت گرفته و ایتالیا و هم‌چنین سازمان ملل متحد در این خصوص میانجی‌گری کردند و مذاکرات نهایتا از طریق نبیه بری، رییس پارلمان لبنان صورت خواهد گرفت.

وی درخصوص اظهارات تریه رودلارسن، نماینده‌ی اجرایی دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص قطعنامه‌ی 1701 و 1559 شورای امنیت مبنی بر بحرانی بودن اوضاع جنوب لبنان و احتمال بازگشت به جنگ، اظهار داشت: دور دوم جنگ با اسراییل وجود ندارد و ما نمی‌دانیم که این اظهارات با هدف خدمت به اسراییل و درخواست آنها مطرح شده و یا این‌که برای ترساندن لبنانی‌ها بیان شده است.

وی افزود: از زمان توقف جنگ تاکنون تلاش‌های زیادی برای تحلیل درخواست‌های جدید اسراییل صورت گرفته است. به عنوان مثال موضوع استقرار نیروهای موقت سازمان ملل متحد در فروگاه و گذرگاه‌های شمالی لبنان.

وی درخصوص تلاش‌های اسراییل مبنی بر نقض حریم هوایی لبنان و ادامه‌ی ربودن‌ها و دیگر موارد نقض آتش‌بس عنوان داشت: جنگ بین حزب‌الله و اسراییل از چهاردهم آگوست متوقف شد اما اسراییل هم‌چنان به اقدامات متناقض خود با قطعنامه‌ی شورای امنیت ادامه می‌دهد. اگر ما قصد نقض آتش‌بس را داشتیم به همین طریق قطعنامه را نقض می‌کردیم ولی ما در این میان خویشتن‌داری کرده و با وجود این‌که می‌دانیم قطعنامه‌ی 1701 به اسراییل حق دفاع از خویش را داده، این قطعنامه را نقض نکردیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان عنوان داشت: تا زمانی که اشغالگری‌های اسراییل ادامه یابد، مقاومت حق طبیعی ماست. ما تاکنون صبر کرده‌ایم و این امر بدین معنا نیست که صبر ما تا ابد ادامه می‌یابد. ما از حق مقاومت حمایت می‌کنیم ولی ممکن است در صورت لزوم از این حق استفاده کنیم و به این ترتیب من نمی‌توانم به هیچ کس در این‌باره تضمین دهم.

وی درخصوص واکنش نظامی حزب‌الله همزمان با استقرار نیروهای ارتش لبنان و نیروهای یونیفل در منطقه‌ی جنوب رود لیطانی گفت: چنان‌چه نیروهای بین‌المللی و ارتش لبنان در این منطقه مستقر شوند و هیچ نیروی اسراییلی در آن باقی نماند، توجیهی برای عملیات وجود ندارد؛‌ زیرا دیگر نیروی اسراییلی نیست که ما با آن بجنگیم اما اگر در نقطه‌ای از خاک لبنان یک نیروی اسراییلی وجود داشت باشد ما حق داریم با او مبارزه کنیم.

نصرالله افزود: اما درخصوص روابطمان با ارتش لبنان باید بگوییم که هرگونه کمک و حمایتی که لازم باشد در اختیار این نیروها می‌گذاریم و از هر اقدامی که ارتش را با مشکل روبه‌رو سازد جلوگیری خواهیم کرد. مقاومت همسو با ارتش و حامی آن است.

وی تصریح کرد: ما با نیروهای سازمان ملل نیز تا زمانی که مسوولیت خلع سلاح مقاومت را بر عهده نداشته باشند، مشکلی نداریم.

وی با اشاره به سفر کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد به بیروت، از تماس‌هایی جهت زمینه‌سازی برای دیدار با وی خبر داد و تنها مشکل برای این دیدار را مسایل امنیتی دانست.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد، برای حفظ امنیت شرکت‌کنندگان در نشست گفت و گوی ملی در دوره‌های آتی این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان درخصوص ادعاهای اسراییل مبنی بر عقب‌نشینی مبارزان حزب‌الله به شمال رود لیطانی گفت: اسراییل یک دروغگوی بزرگ است. آنها می‌گویند که هرگز به حزب‌الله اجازه‌ی بازگشت به جنوب را نمی‌دهند. چنان‌چه ما از جنوب خارج شده باشیم، چگونه به ما اجازه‌ی بازگشت داده شده است؟ ما اصلا از این منطقه خارج نشدیم که بخواهیم به آن بازگردیم.

وی تاکید کرد که هیچ‌کس هرگز با نیروهای مسلح حزب‌الله در جنوب جز در شرایط اضطراری و یا تشییع پیکر شهدا روبه‌رو نخواهد شد.

وی این امر را سیاست حزب‌الله دانست و افزود: چنان‌چه فردا ارتش لبنان فرد مسلحی را در این منطقه ببیند، حق دارد که سلاح وی را مصادره کند.

وی درخصوص کشته‌شدگان حزب‌الله در جنگ با اسراییل گفت، رهبران سرشناس این حزب سالم هستند. هم‌چنان که کادر سیاسی، اجرایی، اطلاع‌رسانی و امنیتی نیز مشکلی ندارند و جز سه، چهار و یا پنج تن از مسوولان بخش‌ها و مناطق تاکنون آماری از شهدای مبارزان حزب‌الله ذکر نشده است.

کد خبر 2982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز