دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که نیروهای مردمی کرد سوریه و ارتش این کشور در حال گسترش عملیات خود علیه داعش هستند، دولت ترکیه با بستن مرزهای خود به روی آوارگان سوری عملاً وارد همکاری با داعش برای گروگانگیری غیرنظامیان این کشور شده است.

آوارگان سوریه در مرز این کشور با ترکیه

نيروهاي كرد سوري در ادامه پيشروي‌هاي خود طي روزهاي گذشته به نزديكي شهر و گذرگاه استراتژيك تل‌ابيض در شمال اين كشور رسيده‌اند و از غيرنظاميان خواسته‌اند به‌خاطر در پيش بودن نبردي سنگين با داعش اين شهر و مناطق حومه آن را ترك كنند. تصرف اين شهر بزرگ‌ترين شكست داعش در سوريه خواهد بود و مسير را براي رسيدن به رقه، مركز خلافت خود‌خوانده اين گروه تروريستي هموار مي‌كند.

شهر تل‌ابيض در منطقه مرزي سوريه با تركيه قرار دارد و مهم‌ترين مسير امدادرساني و ارتباطي داعش با تركيه است. با فرار غيرنظاميان ساكن اين منطقه اما نظاميان تركيه مانع از ورود پناهجويان سوري شده‌اند. تصاوير منتشر شده از مرز تركيه نشان مي‌دهد درحالي‌كه نيروهاي نظامي تركيه نظاره‌گر هستند، نيروهاي گروه تروريستي داعش به كمك آنها آمده‌اند تا غيرنظاميان سوري را از گذرگاه مرزي آچاقلعه دور كرده و آنها را به تل‌ابيض و روستاهاي حومه آن بازگردانند.

نيروهاي نظامي تركيه در هفته گذشته حتي براي دور كردن آوارگان سوري در مواردي از ماشين‌هاي آبپاش استفاده كرده‌اند. نيروهاي كرد سوريه كه مقام‌هاي دولت تركيه دل خوشي از پيشروي آنها در مقابل داعش ندارند، طي روزهاي گذشته توانسته‌اند تصرف حدود ۲۰ روستا در حومه تل ابيض را در اختيار بگيرند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه به‌تازگي با انتقاد از آمريكا به‌خاطر حمايت از كردهاي سوريه با حملات هوايي آنها را كه در نبرد با داعش هستند «تروريست» خواند.

در يكي از مهم‌ترين پيروزي‌ها، نيروهاي داعش در شهر سلوك در شرق تل ابيض عقب رانده شدند و نيروهاي كرد اكنون براساس گزارش‌هاي رسيده در ۵‌كيلومتري تل ابيض قرار دارند. تل ابيض در‌واقع مهم‌ترين مسير ارتباطي داعش با تركيه به‌حساب مي‌آيد و بازپس‌گيري آن ضربه سختي به ارتباط اين گروه تروريستي مي‌زند. به همين‌خاطر نبرد سنگيني در اين شهر پيش‌بيني مي‌شود. حضور غيرنظاميان كه حالا دولت تركيه مانع از ورود آنها به خاك خود شده در اين شهر اما كار را براي نيروهاي كرد سخت خواهد كرد.

گروگانگيري غيرنظاميان آخرين راهكار نيروهاي داعش در اين شهر به‌حساب مي‌آيد كه برخي منابع نظامي تعداد آنها را در اين شهر محدود تخمين زده‌اند. نيروهاي داعش همچنين اقدام به حفر خندق و ايجاد تله‌هاي انفجار در اطراف اين شهر كرده‌اند تا آخرين تلاش‌هاي خود را براي ادامه اشغال اين شهر داشته باشند. مردم تركيه در شبكه‌هاي اجتماعي كمپيني را با شعار «مرزها را به روي غيرنظاميان باز كنيد» شروع كرده‌اند تا دولت اين كشور را براي باز كردن مرزها تحت فشار قرار دهند.

  • دفع حمله سنگين جيش‌الفتح

همزمان با پيشروي نيروهاي كرد سوريه، ارتش اين كشور هم موفق به ناكام گذاشتن حمله سنگين نيروهاي موسوم به جيش‌الفتح در حومه ادلب شد. جيش‌الفتح كه هسته مركزي آن را جبهه نصرت(القاعده سوريه) تشكيل مي‌دهد، از حمايت مستقيم محور عربستان، قطر و تركيه برخوردار است و طي هفته‌هاي گذشته حملات خود در سوريه را شدت بخشيده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ده‌ها نفر از نيروهاي اين ائتلاف تروريستي در درگيري با نيروهاي ارتش سوريه كشته شدند و اين مسئله نيروهاي جيش‌الفتح را مجبور به عقب‌نشيني كرد. ارتش سوريه طي روزهاي گذشته موفق به وارد‌كردن ضربات سنگين به گروه‌هاي تروريستي فعال در اين كشور شده است.

کد خبر 298100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha