یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور ترکیه گفت: احمدداود اوغلو رئیس حزب عدالت و توسعه را که بیشترین رای را در انتخابات سراسری کسب کرده است، مامور تشکیل دولت جدید خواهم کرد.

داود اوغلو مامور تشکیل دولت جدید ترکیه می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه ملیت چاپ ترکیه، رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر به باکو در گفتگو با خبرنگارانی که وی را در هواپیما همراهی می کردند، گفت : چنانچه احمد داوداوغلو موفق به تشکیل کابینه جدید نشود ، بر اساس عرف سیاسی ترکیه رئیس دومین حزبی که بیشترین رای را کسب کرده است ، مامور تشکیل کابینه خواهم کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت : پیش از آنکه ماموریت تشکیل دولت را به سران احزاب واگذار کنم ،‌ با سران 4 حزبی که در انتخابات اخیر به مجلس ترکیه راه یافته اند به منظور اطلاع از دیدگاه هایشان دیدار و گفتگو خواهم کرد.

اردوغان نتیجه انتخابات اخیر را تجلی اراده ملی مردم کشورش توصیف کرد و گفت : همه احزاب سیاسی به تجلی اراده ملی احترام می گذارند، ما همگی باید به این نتایج احترام بگذاریم.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه وی با آرای 52 درصد از مردم ترکیه به این سمت انتخاب شده است ،‌ تاکید کرد ، بحث درباره جایگاهش را بی احترامی به اراده ملی می داند.

اردوغان در پاسخ به سوالی در این باره که هر 4 حزب سیاسی خود را پیروز انتخابات سراسری می دانند ،‌ گفت : حزب نخست این انتخابات مشخص است ،‌ احزابی که در ردیف ها دوم ،‌سوم و آخر قرار گرفته اند نیز مشخص هستند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه احزاب سیاسی پس از انتخاب هیئت رئیسه مجلس ترکیه 45 روز برای تشکیل دولت جدید فرصت دارند ، ابراز امیدواری کرد در این مدت هیئت دولت جدید ترکیه تشکیل شود.

وی گفت : نتایج انتخابات سراسری ترکیه تشکیل دولت ائتلافی را ضروری کرده است. هیچیک از احزاب قادر نیست به تنهایی دولت تشکیل دهد.

اردوغان گفت : چنانچه سران احزاب عدالت و توسعه و یا جمهوریت خلق نتوانند کابینه جدید را تشکیل دهند ، بر اساس قانون اساسی ترکیه تجدید انتخابات اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد ، ممکن است دیدارهایم با سران 4 حزب سیاسی هفته آینده پیش از مراسم سوگند نمایندگان در مجلس ترکیه انجام شود.

کد خبر 298054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha