همشهری آنلاین: گروهی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت روز شنبه ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) ۲۰۱۵ اعلام کردند شیوع ویروس مرگبار مرس «بزرگ و پیچیده» است و باید در انتظار موارد بیشتری از بیماری بود.

به گزارش خبرگزاري فرانسه شیوع مرس در کره جنوبی با سرعت غیرمعمول در حال گسترش بوده و تا روز شنبه 138 مورد تاييدشده بیماری از هنگام نخستین مورد تشخیص بیماری در 20 مه ثبت‌شده است.

کره جنوبی روز شنبه چهاردهمین مرگ ناشی از بیماری و 12 مورد جدید بیماری، ازجمله مورد یک راننده آمبولانس را که بیمار آلوده به ویروس مرگبار را منتقل کرده بود، گزارش کرد.

کیجي فوکودا، معاون مدیرکل بخش امنیت بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، به روزنامه‌نگاران گفت: «اکنون که شیوع بیماری بزرگ و پیچیده شده است، باید انتظار موارد بیشتری از بیماری داشت.»

«و به علت این وضعیت، دولت باید هشیار بماند و به تشدید نظارت بیماری و اقدامات پیشگیرانه‌اش ادامه دهد تا شیوع بیماری به‌طور واضحی پایان یابد.»

او در عين حال، از مقامات کره جنوبی به خاطر اقدامات ردیابی، پایش و قرنطینه قوی با پشتیبانی آزمون‌های تشخیصی آزمایشگاهی گسترده ستایش کرد.

فوکودا گفت، «میزان زیادی اضطراب» در میان کره‌ای‌ها درباره شیوع این بیماری، به خصوص درباره اینکه ویروس طوری جهش یافته است که انتقال انسان به انسان را ساده‌تر کند، ايجاد شده است.

فوکودا گفت: «ما بر اساس بررسی‌های توالی‌یابی فعلی ژنتیک ویروس، هیچ تغییری را که ظاهراً باعث سرايت‌پذيرتر شدن ویروس شده باشد، نمی‌بینیم.»

او گفت شيوع اخير الگوهای همه‌گیر شناختی مشابهی با موارد مشابه در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

  •  ویروس ناآشنا

او افزود، در حال حاضر این هيئت مشترك هیچ شاهدي دال بر اين که انتقال مداوم ویروس در جوامعی بیرون از بیمارستان‌ها در کره جنوبی وجود دارد، نيافته است.

فوکودا گفت، این هیئت مشترک برخی از دلایل اينكه چرا ویروس بيماري «شمار بزرگی از افراد را در مدت نسبتاً کوتاهی در این کشور» آلوده کرده، شناسايي كرده است.

این ویروس برای اغلب کره‌ای‌ها ناشناس بود و به این علت پزشکان با احتمال کمتری به ویروس مرس به عنوان یک علت بالقوه عفونت هنگام تشخیص بیماری‌های تنفسی گمان می‌بردند.

او گفت، پیشگیری عفونت و اقدامات کنترلی در برخی از بیمارستان‌ها در حد مطلوب نبوده است؛ بخش‌های اورژانس پرازدحام و بیماران بسیاری در یک اتاق بیمارستان بودند، بنابراین محیطی برای انتشار آسان ویروس ایجاد شده بود.

او افزود، عادت اهالی کره جنوبی برای به‌اصطلاح «شاپینگ دکتر»- مراجعه به مراکز پزشکی متفاوت برای دریافت مراقبت درمانی- و رسم ملاقات شمار زیادی از دوستان و اعضای خانواده از بیماران بستری‌شده ممکن است در گسترش ثانوی عفونت نقش داشته باشد.

او توصیه کرد که اجرای مداوم اقدامات بهداشت عمومی برای توقف انتشار بیماری انجام گیرد و افراد دچار عفونت یا افرادی را که در تماس با آنان بوده‌اند، را ترغیب کرد که مسافرت نکنند.

وزارت بهداشت کره جنوبی روز شنبه اعلام کرد همه 14 نفری که به علت ابتلا به مرس درگذشته‌اند، مشکلات پزشکی زمینه‌ای داشته‌اند و آخرین فرد فوت‌شده به علت مرس دچار بیماری پرفشاری خون و پرکاری تیروئید بود.

آخرین مورد مرگ یک زن 68 ساله است که در بیمارستانی در شهر پیونگتاک در 65 کیلومتری جنوب سئول به ویروس مبتلا شده است.

موارد ثابت‌شده جدید شامل یک راننده آمبولانس بود که پس از انتقال یک زن 75 ساله دچار عفونت به مرکز پزشکی سامسونگ در جنوب سئول در 7 ژوئن- جایی که او سه روز بعد در آن درگذشت- دچار بیماری شد.

از 133 نفر در تماس با بیماران آلوده که ردیابی شده‌اند، بزرگ‌ترین گروه منفرد شامل 60 نفر در مرکز پزشکی سامسونگ، یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها در سئول، به ويروس بيماري مبتلا شده‌اند.

نخستین بیمار آلوده به مرس در كره جنوبي در 20 مه در مردی که از سفری به عربستان سعودی به كشورش بازگشته بود، تشخیص داده شد.

این مرد 68 ساله پیش از اینکه تشخیص بیماری در او داده شود، به چهار مرکز پزشکی سرزده و سایر بیماران و کارکنان پزشکی را آلوده کرده بود.

کد خبر 298000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha