محمد کرباسی: وقتی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه ۷ از کم کاری ترکیه برای جلوگیری از ورود تروریست‌ها از منطقه مرزی این کشور به سوریه حرف زد باعث شروع جدلی بین‌المللی شد که حالا از افشاگری‌ها در خلال آن می‌توان به خوبی دلیل شرایط سوریه را فهمید.

اردوغان

درحالي‌كه گروه‌هاي تروريستي حدود نيمي از خاك سوريه را اشغال كرده‌اند و بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه روز گذشته اعلام كرد كه تروريست‌ها بافت اجتماعي و فرهنگي اين كشور و منطقه را هدف قرار داده‌اند غرب، كشورهاي عربي و تركيه كه آتش بياران جنگ سوريه به‌حساب مي‌آيند بدون داشتن استراتژي مشخص حالا شروع به انداختن تقصيرها به گردن يكديگر به‌خاطر نرسيدن به اهدافشان كرده‌اند.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه پس از 4روز سكوت رسانه‌‌اي به‌دنبال ريزش آراي حزبش در انتخابات پارلماني در نخستين سخنراني خود به حرف‌هاي اوباما واكنش نشان داد و غرب را به بمباران عرب‌ها و تركمن‌ها در سوريه و حمايت از آنچه او «تروريست‌هاي كرد» خواند متهم كرد؛مسئله‌اي كه بخشي از اختلاف‌هاي آنكارا و واشنگتن را افشا مي‌كند.

دولت تركيه از موفقيت كردها به‌ويژه در مقابل گروه‌هاي تروريستي سوريه و بازپس‌گيري مناطقي از سوريه مانند كوباني دل خوشي ندارد و براي نخستين بار است كه اردوغان كردهايي كه در سوريه مشغول نبرد هستند را تروريست مي‌خواند. اين افشاگري در جدل ميان آنكارا و واشنگتن نشان مي‌دهد كه در همه ماه‌هاي گذشته تركيه به‌دنبال بمباران مواضع كردهاي سوريه از سوي ائتلاف به رهبري آمريكا بوده است.

حمايت كردن دولت اردوغان طي سال‌هاي گذشته از گروه‌هاي تروريستي سوريه خشم كردهاي اين كشور را به‌دنبال داشت و باعث شد تا براي نخستين بار در تاريخ جمهوري تركيه كردها بتوانند در قالب يك حزب وارد پارلمان شوند. حرف‌هاي اردوغان نشان مي‌دهد كه او بيشتر از هر چيز از ناكام ماندن نقشه‌هاي داخلي و خارجي خودش و همچنين پيروزي كردها در انتخابات خشمگين است.

  • بيرون آمدن اختلاف‌ها از سايه

از زماني كه ائتلاف به رهبري آمريكا براي حملات هوايي عليه گروه‌هاي تروريستي حاضر در سوريه ازجمله داعش شكل گرفت رجب طيب اردوغان همراهي با غرب را به كنار گذاشتن بشار اسد از قدرت مشروط كرد. به همين‌خاطر تركيه كه عضو ناتو و هم‌پيمان آمريكاست، تا‌كنون از ايفاي نقش نظامي در ائتلاف بين‌المللي عليه داعش سرباز زده است.

اين پافشاري اردوغان در دوره‌اي همچنان ادامه داشت كه مقام‌هاي آمريكا حرف زدن از تغيير رژيم در سوريه را با توجه به شرايط منطقه و قدرت گرفتن داعش كنار گذاشته و مقام‌هاي ارشد اين كشور اعلام كردند كه در نهايت بايد پاي ميز مذاكره با بشار اسد بروند. مقام‌هاي تركيه اما به‌صورت گسترده حمايت همه جانبه را از گروه‌هاي تروريستي سوريه ادامه دادند. در جريان تبليغات انتخاباتي روزنامه جمهوريت تركيه فيلمي را منتشر كرد كه ارسال تسليحات از سوي سازمان اطلاعات تركيه براي گروه‌هاي تروريستي سوريه را نشان مي‌داد.

باراك اوباما، رئيس‌جمهورآمريكا كه دولتش متهم است برخلاف حرف‌هاي گفته شده براي مقابله با داعش جدي نيست در حاشيه نشست گروه 7انگشت اتهام را به سوي تركيه گرفت و اعلام كرد كه همچنان نيروهاي تروريستي به راحتي مي‌توانند در منطقه مرزي تركيه رفت‌وآمد كنند. او تأكيد كرد كه مقام‌هاي دولت تركيه مشكل را مي‌دانند اما براي جلوگيري از اين مسئله اقدام لازم را با توان كامل انجام نمي‌دهند. مقام‌هاي اروپايي هم طي ماه‌هاي گذشته بارها نارضايتي خود را از سياست تركيه و اجازه عبور و مرور راحت اعضاي گروه‌هاي تروريستي از مناطق مرزي اين كشور نشان داده‌اند.

  • روزي 9 ميليون دلار هزينه آمريكا

درحالي‌كه وزارت دفاع آمريكا در گزارشي اعلام كرده تاكنون 2ميليارد و 700ميليون دلار براي عمليات عليه داعش يا به‌عبارتي روزي 9ميليون دلار هزينه كرده در ميدان نبرد پيشرفت چنداني نداشته است.كشورهاي عربي ازجمله عربستان، قطر و امارات اما خط مشابهي مانند تركيه را پيگيري مي‌كنند و از سياست آمريكا ناراضي هستند.

عربستان حتي در اعتراض به سياست دولت اوباما و تلاش نكردن براي تغيير نظام در سوريه حاضر نشد كه كرسي موقت شوراي امنيت را بپذيرد. طي ماه‌هاي اخير گزارش‌هاي مختلفي از حمايت عربستان، قطر و تركيه از گروه موسوم به جيش الفتح كه هسته اصلي آن جبهه نصرت است منتشر شده است. جبهه نصرت كه در واقع به‌عنوان القاعده سوريه شناخته مي‌شود زير سايه اين حمايت توانسته در هفته‌هاي اخير دست به اشغال مناطق بيشتري از سوريه بزند و ازجمله استان ادلب در شمال سوريه را تصرف كند.

چند‌ماه قبل سفر رجب طيب اردوغان و ديدارش با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان بيشتر از گذشته همراستايي تركيه و عربستان براي حمايت از گروه‌هاي تروريستي داخل سوريه را نشان داد كه محور اصلي آن حمايت از القاعده سوريه بوده است. وال‌استريت ژورنال هم روز گذشته در گزارشي اعلام كرد كه غرب هم حاضر به همراهي با جبهه نصرت در سوريه شده است و مواضع اين گروه مورد بمباران قرار نمي‌گيرد. در واقع هر كسي در سوريه به‌دنبال اهداف خود است و آن را زير اتهام‌زني به طرف ديگر پنهان مي‌كند؛ مسئله گروه‌هاي تروريستي ازجمله داعش حالا تبديل به مسئله حاشيه‌اي شده است.

کد خبر 297871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha