همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۳۰ جزیره در کشور وجود دارد که شناسامه‌دار شدن آن‌ها در اولین فرصت جزو برنامه‌های این سازمان است.

جزایر کشور شناسامه‌دار می شوند

به گزارش ایرنا، پروین فرشچی روز سه‌شنبه در چهارمین روز از هفته محیط زیست در نشست خبری با بیان این که هنوز اطلاعات کاملی از جزایر کشور وجود ندارد، افزود: برخی از جزایر خالی از سکنه، صعب‌العبور و برخی فعالیت‌های نظامی در آن‌ها انجام می‌شود بنابر این دسترسی به تمام آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: یکی از ایرادهای اساسی در حوزه دریاها و اقیانوس‌ها نداشتن اطلاعات کافی از این پهنه‌های آبی است و اکنون که برنامه توسعه‌ای کشور بر روی دریاها، جزایر و سواحل متمرکز شده است، بنابر این بیش از هر زمان دیگری به جمع‌آوری اطلاعات نیاز داریم.

فرشچی ادامه داد: بر این اساس در تلاشیم وضعیت محیط زیست هر دریا را به تناسب شرایط و موقعیتی که دارد مشخص کنیم و قرار است نتیجه آن آخر خرداد ماه سال جاری مشخص شود که اگر بنا به هر دلیلی انجام نشد تا مرداد به پایان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: محیط زیست دریایی کشور در چند دهه اخیر آن طور که باید مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته است در حالی که دریاها و سواحل سرمایه ملی و قلب اقتصاد کشور هستند از این رو به توجه بیش‌تری نیاز دارند.

فرشچی گفت: از طریق دریا با 12 کشور به طور مستقیم ارتباط داریم و همین آبراهه‌ها موجب برقراری ارتباطات بسیار قوی بین کشورها می‌شود.

وی افزود: به غیر از منابع نفت و گاز،حمل و نقل در خلیج فارس و دریای عمان، برنامه‌های اکتشافی و صید خاویار در دریای خزر کار مهم دیگری بر روی آب‌های کشور انجام نشده است در حالی که دریاها منبع مواد غذایی هستند که توان توسعه گردشگری بالایی دارند، همچنین می‌توان از موجودات دریایی مواد دارویی به دست آورد.

فرشچی درباره ساکنان ساحلی کشور گفت: به جزء سواحل شمالی کشور که زیرساخت‌های زندگی در آن‌ها فراهم است سواحل جنوبی جمعیت زیادی را در خود جای نداده است چون اقتصاد آن منطقه بسیار وابسته به نفت و گاز است.

کد خبر 297727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha