مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

سیدمحمد فخار : ساخت مترو در شهرهای اقماری پایتخت پس از سال‌ها هنوز وضع مبهمی دارد.

مترو

متروي تهران - پرند، متروي تهران - ورامين - گرمسار و متروي تهران - پرديس گرچه در دهه اخير همواره در وعده‌ها و پيش‌بيني‌هاي دولت جزو سرفصل‌ها بودند اما سخنان و عملكرد دولت يازدهم نشان مي‌دهد تمايل چنداني براي توسعه متروي اقماري تهران وجود ندارد.

براساس قانون، دولت مسئول تأمين هزينه‌هاي توسعه مترو در شهرهاي اقماري تهران است و در راه اجرا، شهرداري تهران را به‌عنوان پيمانكار برگزيده بود اما هزينه طرح‌هاي مذكور را تأمين نمي‌كند. دولت در آخرين تصميم در آخرين روز كاري سال گذشته طرح ساخت متروي تهران - ورامين - گرمسار به طول 110كيلومتر را به راه‌آهن سپرد تا به جاي مترو، قطار حومه‌اي در يكي از اصلي‌ترين خطوط اقماري پايتخت به‌كار گرفته شود.

سيدحسين هاشمي، استاندار تهران شب‌دوشنبه در يك برنامه تلويزيوني در اين‌باره اعلام كرد: «مي‌خواهيم حمل‌ونقل ريلي و مترو را براي اتصال شهرستان‌ها به هم انجام دهيم و دولت حمايت كامل را براي بخش خصوصي انجام خواهد داد.» وعده دولت درباره به‌كارگيري مترو در شهرهاي اقماري تهران در شرايطي عنوان شده كه هنوز سرنوشت هيچ‌يك از خطوط متروي اقماري مشخص نشده و تكميل روند ساخت آنها ابهام دارد. عملكرد نامشخص دولت در متروي شهرهاي اقماري تهران درحالي است كه تاكنون ميلياردها تومان بودجه عمومي كشور صرف مطالعه و آغاز ساخت اين پروژه‌ها شده و مشخص نيست اقلام هزينه شده، با جابه‌جايي يا تعطيلي طرح‌هاي مترو چه خواهد شد.

  • ۶‌ماه و 400ميليارد

متروي شهر جديد پرند براساس آخرين اعلام، ۸۰ درصد در بخش زيرسازي و روسازي پيشرفت فيزيكي داشته است و براي تكميل ۲۰درصد باقيمانده اين پروژه ۴۰۰ميليارد تومان اعتبار نياز است كه اگر اين اعتبار تأمين شود، اين پروژه در سال‌جاري تكميل خواهد شد. هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران درباره وضعيت متروي شهر جديد پرند مي‌گويد: اگر منابع تكميل اين پروژه اختصاص پيدا كند و مشكل اعتباري آن رفع شود، متروي پرند طي ۶‌ماه كاري به بهره‌برداري مي‌رسد.

  • 64‌ماه متروسازي

عمليات اجرايي پروژه متروي شهر جديد پرند از 64‌ماه پيش يعني بهمن‌ماه سال‌۸۸ آغاز شد تا حمل‌ونقل عمومي پايتخت براي اتصال به فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) و شهر پرند بهبود يابد. از ديگرسو پروژه متروي تهران - پرند، پروژه‌اي مهم و استراتژيك براي اتصال تنها فرودگاه بين‌المللي تهران محسوب مي‌شد اما دولت به‌رغم تمام وعده‌ها هنوز پرداخت‌هاي مالي خود براي تكميل اين حمل ونقل پرمخاطب را به فرجام نرسانده است.

  • وعده‌اي كه به سامان نرسيد

در سال‌هاي اخير وعده‌هاي مكرر رئيس‌جمهور سابق و دولت دهم موجب شد بسياري از جمعيت ساكن فعلي پرند، با پشتوانه «متروي در حال احداث» در پرند مسكن گزينند. بدين سبب مترو به اولويت اصلي و صد درصدي شهروندان پرند تبديل شده تا از مشكلات و سختي‌ها در شبكه حمل‌ونقل شهري واستفاده از ناوگان اتوبوسراني و خودروهاي شخصي و تاكسي‌ها رهايي يابند. از سوي ديگر نامگذاري پرند به‌عنوان پايتخت مسكن مهر كشور باعث شد تمايل متقاضيان به سكونت در اين منطقه افزايش يابد و اين امر موجبات جذب سرريز جمعيتي در اين شهر را فراهم كند.

براساس طرح جامع شهري، پرند بايد ۷۰۰هزار نفر جمعيت را در خود جاي دهد. ساخت متروي شهر جديد پرند و فرودگاه بين‌المللي امام‌ خميني(ره) براساس طراحي‌ها از نوع برون شهري به طول 52كيلومتر با طويل‌ترين پل متروي كشور به طول 700متر و 2بانده پيش‌بيني شده بود.

عباس گرامي، معاون عمراني شركت متروي تهران نيز معتقد است محدوديت مالي، شركت متروي تهران را به‌عنوان پيمانكار با مشكل مواجه كرده كه در اين خصوص، به محض انجام توافقات و تأمين منابع مالي، توسعه اقماري خطوط نيز به اجرا در‌خواهد آمد و طي 2سال به اتمام خواهد رسيد. براي نمونه علاوه بر توسعه خطوط متروي پرند و ورامين، براي توسعه خط ۲ مترو به سمت سرخه حصار و پس از آن شهر پرديس نيز برنامه‌ريزي‌ها صورت گرفته اما همه‌‌چيز منوط به همكاري و عمل دولت به تعهدات است.

  • آيا متروي تهران - پرند هم تعطيل مي‌شود؟

10آبان سال گذشته بود كه يكي از اعضاي دولت در ايستگاه قطار ورامين صحبت از قطار حومه‌اي به جاي مترو كرد. چند‌ماه بعد هيأت دولت با مصوبه‌اي اين تصميم را تأييد كرد تا مترو به ورامين و گرمسار نرسد. درباره متروي تهران- پرند نيز اين ابهام وجود دارد كه طرح تعطيل و به جاي آن قطار راه‌اندازي شود. وزير راه و شهرسازي‌ 27آبان 93 از اتصال خط آهن تهران ـ قم به متروي پرند خبر داد. عباس آخوندي‌‌ در سفر به استان قم گفت: خط آهن تهران-قم به متروي فرودگاه امام خميني(ره) متصل مي‌شود و راه‌آهن مأموريت دارد تا موضوع اتصال مستقيم فرودگاه امام‌خميني(ره) را به فرودگاه مهرآباد از طريق ريل بررسي كند. البته تاكنون مصوبه‌اي از هيأت دولت درباره تعطيلي متروي پرند به گوش نرسيده اما با روند بي‌اعتنايي دولت به متروي اقماري تهران، گمان تعطيلي متروي پرند نيز تقويت مي‌شود.

کد خبر 297671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha